Hårdrockstips..

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Hårdrockstips..

Inläggav BengtO » 2006-03-15 16:20

In Battle - Soul Metamorphosis, jag gillar det!! Mycket snabba sköna trummor!

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2006-03-16 15:19

Drar väl mitt strå till hårdrockstipset.

Bloodbound - Nosferatu. Mycket bra svensk grupp. Låter lite maiden/helloween.

Dragonforce - Inhuman rampage. Snabb/progresiv metal, mycket bra.

jojje

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-16 15:32

Hur är kvaliteten på inspelningen? Tycker det är lite synd att man inte kan uppskatta hårdrock på grund av dåliga inspelningar.

Ett tips för den som gillar goth (dock med usel ljudkvalitet):

Saviour Machine - I (1, alltså)

Har inte hört Sisters of mercy men de ska tydligen vara åt det hållet, alltså melodiös, melankolisk rock/metal. Bra är de iallafall (förutom inspelningskvaliteten :( )

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-16 20:52

Sisters of mercy är mer blandning av rocknroll o pop tycker jag..

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-16 22:33

System of a down: Hypnotize samt Mezmerize är bra om du missat dom.

Rush har bra ljud på vissa av sina skivor tex "Moving pictures" samt "Permanent waves", om du gillar bra progressiv hårdrock.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-17 00:00

BengtO skrev:Sisters of mercy är mer blandning av rocknroll o pop tycker jag..

Ok, som sagt har jag inte hört så mycket av Sisters of Mercy så jämförelsen är kanske lite felaktig. Det som jag tycker utmärker Saviour Machine är gitarr-spelet som liksom rullar fram över strängarna genom hela låtarna, jag har inte hört någon annan grupp som låter likadant. Det är alltså ingen mangel-metal utan mera just metal-rock med starka gothiga inslag, väldigt melodiöst.

Rocker skrev:System of a down: Hypnotize samt Mezmerize är bra om du missat dom.

Rush har bra ljud på vissa av sina skivor tex "Moving pictures" samt "Permanent waves", om du gillar bra progressiv hårdrock.

Kanske kan vara nåt att kolla upp :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-17 00:14

Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 11:17

PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka

Accept - Restless and wild och Judas Priest - British Steel är två fundamentala byggstenar i min musiksamling. Avnjutes år efter år :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-19 18:10

Lordi :twisted: ,nu även i aten!Finlands bidrag i melodifestivalen :D :D :D

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-19 18:13

Margaux skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka

Accept - Restless and wild och Judas Priest - British Steel är två fundamentala byggstenar i min musiksamling. Avnjutes år efter år :D

Ett par till ,till i din lista: Rainbows Down to earth,Acdc Back in black.
Byggstenar :D 8)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-19 21:52

Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.

Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-20 12:05

he har i stort sett alla dessa byggstenar. Fast Queensryche har gått mig förbi totalt.

Möjligtvis skall dessa plattor läggas till

-Hysteria
-Metallica och Masters of Puppets
-Eliminator (om det klassas det som hårdrock)

Grupperna bakom torde inte behöva presenteras.

Sen har vi ju ett antal Led Zepp skivor...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-20 20:22

Queensryche: Operation mindcrime kan jag verkligen rekommendera. Led Zep räknar jag inte som hårdrock(mera bluesbaserad rock). Fast dom är bra. speciellt deras första två skivor. Nä givetvis har jag eliminator (fast ZZ Top är ju mera boogierock) samt Metallicas svarta. Jag ville inte göra inflation i antalet val!!

/Urban

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-23 18:53

Mitt bidrag till denna tråd består främst av Symphony X isåfall. Proggressiv metal, med blandat snabba och lugnare låtar. Mycket bra produktion vad jag märkt. Iallafall på de senare plattorna. :)

Får leta ut lite mera exempel och klistra här.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-23 22:02

Ripakt: Symfony X kanske man skulle lyssna på? Liknar dom Dream Theater? Jag gillar progressiv metal.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-24 11:24

Rocker skrev:Ripakt: Symfony X kanske man skulle lyssna på? Liknar dom Dream Theater? Jag gillar progressiv metal.

Lite liknande skulle jag nog kunna säga att det är. Det är dock ännu mera gitarrbaserat tycker jag.
Kommer knappt ihåg hur Dream Theater låter trots att jag har beskådat konsert med dom. =s
//Ripakt

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-25 10:00

Ja det låter ju intressant. Tycker att Dream Theater var bättre förr. Då ska jag provlyssna. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-03-28 20:17

Var går gränsen för hårdrock? Jag menar, när blir rock hårdrock? Är Thin Lizzy verkligen hårdrock? Jag hoppades att Rundgång i TV skulle ge svaret, men de tycks anse att det mer handlar om frisyrer och kläder än musik. Och så är det kanske, attityd är viktigare än musik i vissa fall.

Jag lyssnar på Metallica, Rammstein och Slipknot. Det är hårdrock det, åtminstone ibland. Och Metallica på DVD-Audio i femkanal är inte så dumt.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-28 20:34

viktor skrev:Var går gränsen för hårdrock? Jag menar, när blir rock hårdrock? Är Thin Lizzy verkligen hårdrock? Jag hoppades att Rundgång i TV skulle ge svaret, men de tycks anse att det mer handlar om frisyrer och kläder än musik. Och så är det kanske, attityd är viktigare än musik i vissa fall.

Jag lyssnar på Metallica, Rammstein och Slipknot. Det är hårdrock det, åtminstone ibland. Och Metallica på DVD-Audio i femkanal är inte så dumt.

Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:
//Ripakt

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-28 21:37

Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:

Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.
Populärmusik är ju pop, och om hårdrock är populärt så.. ja, pop.
:roll:
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-28 23:45

Det man kan säga om det fantastiska bandet Thin Lizzy är att de tidvis spelade hårdrock. Lyssna på tex jailbreak. Lizzy fuskade även i andra genrér som folkmusik, soul m m. Slipnot, Metallica och Rammstein existerade inte på 70-talet då tex Thin Lizzy, Deep Purple och Black Sabbath var stora. Metallica är ju ett trashmetal band från början, fast dom blivit mer kommersiella på äldre dar. Rammstein tycker jag låter som någon slags hårdare industrirock och Slipknot har jag lyssnat för lite på. Det som av många betecknas som hårdrock spelades av band liknande de jag nämnde ovan. Band som tex Judas Priest utvecklade sin hårdrock till Heavy metal, Saxon, Iron Maiden, Accept är andra heavy metal band. Hårdrocken kan sägas vara mera blues baserad än heavy metal.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-29 11:12

får la jag bidra med lite tysk hårdrock då

kreator
running wild
primal fear
gamma ray
iron savior

kan börja med dessa iaf

Bore

Inläggav Bore » 2006-03-30 13:29

En skiva jag lyssnat mycket på på sistonde är Evoken - Antithesis of Light. Väldigt bra om man gillar funeral doom i stil med Shape of Despair eller Thergothon.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-04-05 23:46

Danko Jones - Sleep is the enemy är en kanonplatta, precis som föregångaren We sweat blood! :)

Både låtar som är jävligt rakt på, som på förra plattan, men lite mer experimentella grejor (för att vara Danko).
Common sense is not that common.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-04-09 14:26

-distortion- skrev:
Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:

Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.
Populärmusik är ju pop, och om hårdrock är populärt så.. ja, pop.
:roll:

Ja precis, men Slipknot är ju populära om något. Då måste man ju få kalla det för pop? :)

*back to topic*
//Ripakt

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-09 15:06

Rage against the machine
den med en brinnande buddistmunk på

brukar inte räknas in i facket hårdrock
Dessutom prisad av TNT för audiofila kvaliteter

Edit: Lyssnar på den nu: Den verkar inte komprimerad eller kanske lite. Enorma kontraster, den börjar lågt (svagt), justera inte volymen under inledningen!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-10 08:10

Snacka om urspårad tråd :D

Vi kanske ska börja dela upp rocken lite här.. e ju inte många likheter mellan artisterna som diskuteras här inte..

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-10 20:00

Ja det var hårdrockstips som efterfrågades.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-11 10:58

För länge länge sen spelade jag in en låt med Hellbastard, vet ej namnet på låten eller skivan men det var en sån där låt som fick en att tänka "fasen, man kanske skulle blivit hårdrockare istället" :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-11 22:34

"Snacka om urspårad tråd "
"Ja det var hårdrockstips som efterfrågades."

Om det är rage against the machine som avses med dessa citat så kan jag bara säga: lyssna på de blytunga riffen!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer