Finns det ingen som gillar Opera?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Finns det ingen som gillar Opera?

Inläggav majjen04 » 2006-03-17 14:15

Hej allihop!

Om det finns någon som gillar "kultiverad" musik här så rekommenderar jag Roger Waters CA IRA. Den är fantastiskt bra med bla Bryn Terfel, Paul grove samt Ying Huang.
Bryn anses idag som den mest lovade tenoren, han slog igenom för endast några år sedan. Så köp den gamle Pink Floyds guruns bästa verk. skivan ges ut av Sony Classical/Columbia nr S2K 96439 utgiven 2005. Finns att köpa från t ex Ginza
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 15:02

Tack, intressant tips som ska kollas upp. Jag brukar lyssna en del på P2 men är ingen kännare för fem öre när det klassiskt, vare sig det gäller symfonier, operor eller något annat. Har börjat lite försiktigt att forska mig fram. Men när jag var hos min skivhandlare senast och stod och kollade på den klassiska avdelningen kändes det lite som om jag stod och kikade på p-rullar i videobutiken... Mycket märkligt.

Tärnström

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2006-03-17 21:01

Kan du beskriva musiken lite? Jag hörde talas om projektet men blev (kanske helt tokigt då?) skeptisk.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2006-03-17 22:53

Jag gillar inte musik där man inte hör vad dom säger.. skulle vilja jämställa Opera med dödsmetall ... ingen som hör nånting.

Användarvisningsbild
gromit
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2003-08-13
Ort: Stockholm

Re: Finns det ingen som gillar Opera?

Inläggav gromit » 2006-03-18 10:41

majjen04 skrev:Hej allihop!

Om det finns någon som gillar "kultiverad" musik här så rekommenderar jag Roger Waters CA IRA. Den är fantastiskt bra med bla Bryn Terfel, Paul grove samt Ying Huang.
Bryn anses idag som den mest lovade tenoren, han slog igenom för endast några år sedan. Så köp den gamle Pink Floyds guruns bästa verk. skivan ges ut av Sony Classical/Columbia nr S2K 96439 utgiven 2005. Finns att köpa från t ex Ginza
Mvh
Kenth


Tack för tipset. Jag har kollat på den tidigare men inte vetat om det skulle kunna vara något. Ska definitivt kolla upp den!

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

shulman
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2005-04-27
Ort: Göteborg

Re: Finns det ingen som gillar Opera?

Inläggav shulman » 2006-03-18 12:55

majjen04 skrev:Hej allihop!

Om det finns någon som gillar "kultiverad" musik här så rekommenderar jag Roger Waters CA IRA. Den är fantastiskt bra med bla Bryn Terfel, Paul grove samt Ying Huang.
Bryn anses idag som den mest lovade tenoren, han slog igenom för endast några år sedan. Så köp den gamle Pink Floyds guruns bästa verk. skivan ges ut av Sony Classical/Columbia nr S2K 96439 utgiven 2005. Finns att köpa från t ex Ginza
Mvh
Kenth



Det finns absolut bettre Tenorer än Bryn Terfel med tanke på att Terfel är Bas/baryton :lol:

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2006-03-18 14:03

Barytonen Bryn textar dessutom fantastiskt bra så att man nästan alltid hör vad han säger när han sjunger...

Det ver mer vanligt förr att man inte hörde ett skvatt av text från b-skiktet sångare/sångerskor tycker jag.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: Finns det ingen som gillar Opera?

Inläggav majjen04 » 2006-03-19 18:31

shulman skrev:
majjen04 skrev:Hej allihop!

Om det finns någon som gillar "kultiverad" musik här så rekommenderar jag Roger Waters CA IRA. Den är fantastiskt bra med bla Bryn Terfel, Paul grove samt Ying Huang.
Bryn anses idag som den mest lovade tenoren, han slog igenom för endast några år sedan. Så köp den gamle Pink Floyds guruns bästa verk. skivan ges ut av Sony Classical/Columbia nr S2K 96439 utgiven 2005. Finns att köpa från t ex Ginza
Mvh
Kenth



Det finns absolut bettre Tenorer än Bryn Terfel med tanke på att Terfel är Bas/baryton :lol:


Hmm Shulman!

B T tenor :oops: Hade nog lite väl bråttom där. :lol: Så kan det bli när man är och härjar på 10 forum samtidigt. Min ena dotter som går på Opera Högskolan i Göteborg var mycket tveksam till denna inspelning innan hon lyssnade på den. Nu gillar både hon och hennes studiekamrater skivan. Hur den låter är ganska svårt att beskriva jag tycker att den är ganska lättsam och en bra inkörsport till opera världen. I och försig så tycker jag också att Wagner är lättsam.
Den handlar om franska revolutionen, B T textar och sjunger mycket bra. Skivan är delvis gjort på Abbey Road studio! Den håller även en mycket bra hifi kvalitet.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-23 12:16

Strauss skrev:Jag gillar inte musik där man inte hör vad dom säger.. skulle vilja jämställa Opera med dödsmetall ... ingen som hör nånting.
Det är väl lika med Bruce the Boss, ingen hör vad han sjunger heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22725
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-23 17:19

Strauss skrev:Jag gillar inte musik där man inte hör vad dom säger..


Nja, det beror väl inte minst på vilket språk det sjungs på och sångarens uttal av detsamma. Var förra påsken på Wagners Götterdämmung, en femtimmarsföreställning. Där sjöng en amerikansk dam en av huvudrollerna och hennes tyska uttal var rätt pinsamt, inte minst då föreställningen hölls i Tyskland. Sedan vet jag inte om man ens måste förstå texten för att ta musiken till sig. Texterna i sig är inte direkt några höjdare. Det kan sjungas "ich sterbe" rätt många gånger innan döden inträffar har jag hört. Personligen kan jag värdera sångens "intention" lika mycket som textens verkliga betydelse. Lyssnar man på pop/rock är texterna oftast inte heller av sådan kaliber att jag måste förstå dem ordagrant. Upprepningar som på engelska kan låta "rätt" blir på svenska bara pinsamma. Vid ett operabesök får man dras med att sångarna befinner sig bakom orkesterdiket, vilket gör det svårare att följa texten. På fonogram är det ofta tvärtom att sången ligger framför orkestern. Eller så åker man till Italien och en utomhusförställning. När den medhavda förtäringen slunkit ner (de tar med sig matsäck inklusive vino...) och föreställningen kan börja, då kan man få hjälp med att höra sången av publiken som gärna sjunger med.... Oförglömligt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57296
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-03-24 00:06

Mången opera har så pinsamt dålig att det är en fördel att inte höra riktigt.

Låter intressant, skulle vara kul med någon modern Opera som är bra. Annars håller jag mig nästan uteslutande till "Joe Green".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-24 00:23

Jag ska gå på Carmen till veckan, ska kolla om man hör nåt av texten då, fast dom sjunger ju på franska och kör med textapparat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2006-03-24 10:31

JTarnstrom skrev: Men när jag var hos min skivhandlare senast och stod och kollade på den klassiska avdelningen [... ]


Fyyy på dig! Du borde skämmas! Hoppas att det inte fanns några barn närvarande...

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2006-03-24 10:37

Strauss skrev:Jag gillar inte musik där man inte hör vad dom säger.. skulle vilja jämställa Opera med dödsmetall ... ingen som hör nånting.


??

Jag känner inte igen problemet. Bortsett från att jag inte alltid förstår språket (om det nu inte var det du menade :oops: ) så har jag mycket sällan problem med hörbarheten på operaskivor. Dessutom finns ju i allmänhet librettot bifogat, så att man kan följa med. Jag har operainspelningar på bland annat italienska, tyska, engelska, ungerska, ryska och franska och det är i princip no problemo att höra vad de sjunger.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-03-25 09:26

MichaelG skrev:
JTarnstrom skrev: Men när jag var hos min skivhandlare senast och stod och kollade på den klassiska avdelningen [... ]


Fyyy på dig! Du borde skämmas! Hoppas att det inte fanns några barn närvarande...

//Michael


Passa på med dina skumma böjelser medan det finns några klassiska avdelningar kvar! I huvudstaden finns numera bara NK och Mega Sergels Torg, men där har den krympt på sistone. Åhlens har försvunnit, Svala&Sölderlund konkat, Sterlings försvann för åratal sen och så vidare. Man kan dock köpa klassiska skivor till bra priser i foajen till Konserthuset när det är konsert, ett litet tips.

Opera är kul. Som tur är finns två-tre operascener i huvudstaden och kanske kanske blir det ett helt nytt operahus.

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2006-03-25 10:06

Ja Opera är en höjdare! Kan klart rekommenderas. Det är en helt upplevelse att gå på en Operaföreställning, jämfört med att lyssna på skiva. Ja vi har åtminstone två bra scener här i huvudstaden! Att man inte alltid hör vad som sjungs, är inte alltid ett problem. På Folkoperan sjunger man på svenska (åtminstone på de föreställningar jag upplevt).

Användarvisningsbild
Matix
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-08-07

Inläggav Matix » 2006-03-25 11:05

Tänker man på opera genom anläggningen så är opera mer krävande kan jag tycka, har man lite grepp om handlingen i operan har man lättare att förstå det hela.

Går man på en operaföreställning är det en annan femma. Då har man dessutom skådespelet att gå på. Greppar man det hela* kan det bli oförglömliga stunder.

*Vill man ha ut max av en opera kan det vara läge att läsa på lite om operan och om tiden då operan skrevs och varför.

/Mattias

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-04-16 10:43

Somligt är fint att höra på:

Hörde (obs inte såg) Madame Butterfly på Teater Vielki i Warszawa och hörde Evgenij Onegin på Marinski i St Leningrad.
Tjajkovskijs operor är riktigt bra - ja det mesta Tjajkovskij komponerat är riktigt tjusigt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster