Mahlers 9

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

Mahlers 9

Inläggav pgv » 2006-04-11 14:18

Vem känner till en bra inspelning av denna?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 14:35

Jag känner till flera bra inspelningar ab Mahlers 9:a..

/ptr

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 15:36

Skämt å sido, vad är primärt för dig?

Att det är en enastående musikalisk tolkning?

Att den har den absolut bästa ljudkvaliteten?

Det är inte alltid dessa sammanfaller!

Musikaliskt är mina favoriter :

John Barbirolli/Berlin Philharmonic (EMI 72435679252) - Klassisk 60-tals stereo (1963)

Otto Klemperer/New Philharmonia (EMI 5 67036 2) - Klassisk 60-tals stereo (1967)

Jasha Horenstein/London Symphony Orchestra (BBC Legends BBCL4075-2) - Live i Royal Albert Hall 1966

Leonard Bernstein/New York Philharmonic (Sony 60597) - 1965

(Alla, speciellt dom två första har verkligt fint analogstereoljud!)

Tyvärr tycker jag inte att det finns nogon riktigt bar inspelning på Decca, för du verkar gilla deras ljud. Men jag tror att EMIljudet är ganska likvärdigt!

/ptr

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-04-11 15:44

Tack ptr. Ljudkvalitet är nog högst upp.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-04-11 15:45

Och cd skivor gäller bara.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 16:00

Hur och var brukar du handla...

Du nämner CDON i sibeliustråden...

Av det dom har skulle jag rekomendera :

Simon Rattle/Wiener Philharmoniker (EMI)

Benjamin Zander/Philharmonia Orchestra (Telarc)

Mariss Jansons/Oslo PO (Simax)

i nämnd ordning!

Undvik Lopez-Cobos (Telarc) och Gulini (DG), bägge är jättetrista!

/ptr

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-04-12 00:58

Det finns en alldeles utmärkt inspelning på Decca med Riccardo Chailly, 475 6191. Den står högst på min lista tillsammans med den fenomenale Michael Tilson Thomas på SFS Media, 821936-0007-2.
Båda dessa finns i svenska skivaffärer och jag kan väl tillägga att den senare har erhållit Musik och Ljudtekniks utmärkelse "Guldnoten" för sin serie om Mahlers symfonier.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-12 12:28

Jag begår väll faktisktsjälvmord men...

viktor skrev:Båda dessa finns i svenska skivaffärer och jag kan väl tillägga att den senare har erhållit Musik och Ljudtekniks utmärkelse "Guldnoten" för sin serie om Mahlers symfonier.

Det säger lika lite om den musikaliska kvaliteten på dessa inspelningar som väderrapporten i Grönköpings veckoblad har med väderet att göra!

Bägge inspelningarna låter visserligen bra (SACD), men rent musikaliskt är dom ganska ordinära (Jämfört med Barbirolli, Klemperer och Horenstein som ovan). Synd, för speciellt AKO är historiskt en av dom stora Mahlerorkestrarna!

/ptr

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-12 13:22

ptr skrev:Jag begår väll faktisktsjälvmord men...

viktor skrev:Båda dessa finns i svenska skivaffärer och jag kan väl tillägga att den senare har erhållit Musik och Ljudtekniks utmärkelse "Guldnoten" för sin serie om Mahlers symfonier.

Det säger lika lite om den musikaliska kvaliteten på dessa inspelningar som väderrapporten i Grönköpings veckoblad har med väderet att göra!

Bättre i sådana fall om du jämför Guldnoten med en musikrecension i Svenskan, eftersom MoLts musikredaktör som jag förstått det även skriver i SvD. Men även om recensioner alltid är subjektiva redogörelser för tycke och smak, tycker jag att jämförelsen med Grkpgs Veckoblad är rätt långsökt.

"faktisktsjälvmord", kul ord. Det är en hel del som den vägen vandrat... :)

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-04-15 00:03

Om man kallar Chaillys eller Tilson Thomas inspelningar av nian för ordinära har man nog inte så där alldeles bra koll. Det är så oerhört tröttsamt med dessa stofiler som anser att inget bra hänt musikaliskt sedan 1970. Dessutom är det faktiskt det musikaliska som mest uppmärksammas i MoLtens guldnot, men ptr sänker sig väl inte till en så låg nivå där man faktiskt läser det man uttalar sig om.

Jag förstår inte varför musik- och ljudteknikbranschen består av så många anakronistiska töntar som ständigt anser sig ha rätt att mata nyfikna och musikhungriga själar med dumheter som att allt var bättre förr. Det är rent trams och visar inte något annat är en trångsynt inställning.

Efter snart 50 år av lyssnande anser jag att sacd och flerkanal är det bästa som hänt musiken någonsin, eller åtminstone sedan den skapades. Mitt vardagsrum har förvandlats till den konsertsal jag efterlängtat. Mycket beroende på att skivbolag som Pentatone, SFS Media, Channel Classics, BIS och andra faktiskt lärt sig hur man återger musik. Men också för att det idag finns så många förnämliga musiker som ger oss minst lika insiktsfulla tolkningar som någonsin förr, plus att orkestrarna är så in i hilvitte mycket bättre idag.

Ptr rekommenderar Horenstein..ja, om man står ut med en orkester som inte vet vad Mahler handlar om eller ens kan spela musiken på ett tekniskt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller Bernsteins New York-version. Nä, nu gitter jag inte skriva mer, jag blir så trött på alla bakåtsträvare.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-15 10:39

Almen skrev:Bättre i sådana fall om du jämför Guldnoten med en musikrecension i Svenskan, eftersom MoLts musikredaktör som jag förstått det även skriver i SvD. Men även om recensioner alltid är subjektiva redogörelser för tycke och smak, tycker jag att jämförelsen med Grkpgs Veckoblad är rätt långsökt.

SVD är väll som Grönköpings Veckoblad fast inte lika underhållande.

SVD's musikresencenter håller jag inte särskill högt, men detta är kanske inte forat där vi skall dissa andra mediers medarbetare, hellre applådera att dom faktiskt skriver om utrotningshotad musik..

/ptr

edit : stavfel
Senast redigerad av ptr 2006-04-15 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-15 11:57

viktor skrev:Om man kallar Chaillys eller Tilson Thomas inspelningar av nian för ordinära har man nog inte så där alldeles bra koll. Det är så oerhört tröttsamt med dessa stofiler som anser att inget bra hänt musikaliskt sedan 1970. Dessutom är det faktiskt det musikaliska som mest uppmärksammas i MoLtens guldnot, men ptr sänker sig väl inte till en så låg nivå där man faktiskt läser det man uttalar sig om.

Tack, men jag baserar alla mina uttalanden om inspeningar på vad jag lyssnat till, inte på vad andra skriver och eftersom Mahler är en av mina musikaliska passioner har jag som princip att lyssna på alla kommersiella inspelningar jag kommer över, Chailly och MTT inkluderat.

Och hörru, vem har sagt att det inte har skett något musikaliskt när det gäller inspelningar? Ditt problem verkar vara att du tror att alla diskussioner gäller rent generellt, Vi pratar om Mahlers nia nu va?, håll dig till ämnet!

Jag förstår inte varför musik- och ljudteknikbranschen består av så många anakronistiska töntar som ständigt anser sig ha rätt att mata nyfikna och musikhungriga själar med dumheter som att allt var bättre förr. Det är rent trams och visar inte något annat är en trångsynt inställning.

Eftersom du verkar antyda att allting är bättre idag, även vad gäller musikalitet, så måste jag säga att jag må vara en "anakronistisk tönt" - men jag undrar vem som är trångsynt, att avfärda historiskt viktiga och oerhört musikaliska inspelningar av ett viktigt verk ur musikhistorien visar på en om inte en trångsynt, så i alla fall en okunnig inställning. Att du dissar mej och 8/10delar av yrkeskåren tycker jag är helt okej, men det betyder ju inte att du varken har rätt eller fog för det.

Jag skulle kunna skiva långt och randigt om inspelningteknik, men det skulle bara leda till en slutsats att den enda utvecklig som skett dom sista 40 åren är att man idag har lagringteknik som bättre kan ta till vara på det som kommer från mikrofonerna. Vad gäller synergin mellan musiker, inspelningsrummet och mikrofonerna så ser det i stort sätt lika dant ut idag som det gjorde när man spelade in på sextiotalet.

Efter snart 50 år av lyssnande anser jag att sacd och flerkanal är det bästa som hänt musiken någonsin, eller åtminstone sedan den skapades. Mitt vardagsrum har förvandlats till den konsertsal jag efterlängtat. Mycket beroende på att skivbolag som Pentatone, SFS Media, Channel Classics, BIS och andra faktiskt lärt sig hur man återger musik.

Och det är du fullständigt i din rätt att göra. Och jag påstår inte ens att du har fel (Även om du verkar en smula okunnig om vad Mahlers musik handlar om rent musikaliskt). Personligen skiter jag högaktningsfullt i vilket media inspelning ligger på och bryr mej lika lite om vad skivbolaget heter om inte inspelningen motsvarar dom kvaliteter jag upplever när jag läser PARTITURET.

Men också för att det idag finns så många förnämliga musiker som ger oss minst lika insiktsfulla tolkningar som någonsin förr, plus att orkestrarna är så in i hilvitte mycket bättre idag.

Och det kan jag gärna hålla med om i princip, men att som du gör; dra allt och alla över en kant och säga att allt är bättre nu, är trist ahistoriskt. Jag drar inte alla över en kant och försöker att hålla mej till ämnet. I detta fall så har jag bara uttalat mej om Gustav Mahlers Nionde symfoni.

Ptr rekommenderar Horenstein..ja, om man står ut med en orkester som inte vet vad Mahler handlar om eller ens kan spela musiken på ett tekniskt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller Bernsteins New York-version. Nä, nu gitter jag inte skriva mer, jag blir så trött på alla bakåtsträvare.

Men det är jättebra att du gillar Chailly och MTT's inspelningar, men att avfärda historiska inspelningar som du gör visar ju att du döljer dina musikaliska insikter väldigt väl. Att avfärda LSO live 1966 som en inte tillräckligt bra orkester tycker jag är en synnerligen trist inställning, men den får stå för dig.

Är man nykommen till Mahler så är min stående rekomendation att man skall provsmaka lite olika inspelningar och kolla in vad som appelerar till den egna smaken. Nytt kan va bra, men avfärda inte historiska inspelningar som om dom var skit, då gör du dig själv en musikalisk otjänst!

Eder bakåtsträvare,

/ptr

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-04-15 14:32

Vilken yrkeskår är det jag dissar? Tillhör du den? Eller är du nyss utsläppt?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-15 20:55

viktor skrev:Vilken yrkeskår är det jag dissar? Tillhör du den? Eller är du nyss utsläppt?

Det var inte du som skrev :
Jag förstår inte varför musik- och ljudteknikbranschen består av så många anakronistiska töntar som ständigt anser sig ha rätt att mata nyfikna och musikhungriga själar med dumheter som att allt var bättre förr.

Jag vet inte vad du kallar det här. Jag skulle nog kalla den en Yrkeskår och om du inte dissar den så får du nog vara lite tydligare med vad du menar. Eftersom du nedvärderar den kunskap som delar musik- och ljuteknikbranschen i vid mening står för, så har jag svårt att se nått annat.

Att kalla folk för nedsättande namn är inte till din fördel. Räkna därför inte med att bli bemött med något annat sätt! - Och ja, i all enkelhet råkar jag i mindre skala tillhöra denna "branch"..

Försök att vara konstruktiv och skriv vad du tycker om olika inspelningar av Mahlers Nia istället för att kasta mer skit, skiten kommer bara itillbaka!

/ptr

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-04-15 21:31

Om jag skriver att jag inte anser att allt var bättre förr så är inte det synonymt med att jag anser allt gammalt vara skräp. Långt ifrån.

Men jag är så innerligt trött på dessa självutnämnda musikpåvar som med både inskränkta och pompösa egon förkunnar sina unkna läror. Människor som påstår att ex jag saknar insikt i Mahler utan att ha en aning om vem jag är eller vad jag kan respektive inte kan.

Jag vägrar att diskutera med dig ptr då du visat dig vara en riktig pösmunk, full av förutfattade meningar allmänt trams.

Och ja, LSO spelar risigt på Horensteins inspelning. Orkesterstandarden 1966 var långt ifrån dagens, dock har man förlorat en del personlighet.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-04-16 00:00

Dessutom...om man på ett bräde sågar både SvD och Musik och Ljudteknik genom att jämföra dem med Grönköpings Veckoblad ska man inte begära att bli tagen på allvar.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-04-16 10:54

Är ingen Mahler kännare men kom på att jag hade en 9 liggandes. Det är en fin inspelning, men det musikaliska kan jag inte uttala mig om. Vad anser ni om denna inspelning?

Haft lite svårt för denna tidigare, men den har helt klart växt.

Bild
Mahler - Symfoni 9 med Berlins Symfoni Orkester dirigent Kurt Sanderling.

/Mattias

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-02-03 22:05

Startar ingen ny tråd utan lägger frågan här:
Är någon bekant med Bernsteins tolkningar av Mahler öht? Ser att DG har släppt samtliga symf. med övan nämnd dirigent till ett överkomligt pris. Se:

http://www2.deutschegrammophon.com/cat/ ... =1&x=0&y=0

Alltså: någon som vill ge uttalande om ljudkvalité och tolkning? :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-04 01:13

bara en förfrågan om ett förtydligande: handlar tråden om "das lied von der erde" som väl är den 9:e symfonin eller om den som benämms som den 9:e symfonin?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-02-04 21:38

C4rlsson skrev:Alltså: någon som vill ge uttalande om ljudkvalité och tolkning? :

lite blandad ljudkvalitet (varav dom flesta är bra), flera olika orkesterar, många om inte alla inspelningarna är live. Bernsteins tolkningar är en liten aning ojämna, alltid laddade med mycket känslor, men ibland tappar han bort sig bland alla känslor han vill uttrycka och då känns det platt. Läs Tony Duggans genomgång av tillgängliga Mahlersymfonicykler på MusicWeb, Bernstein hittar du en bit ner (ganska kort), själv skulle jag tveklöst rekomendera Rafael Kubelicks kompletta cykel på samma skivbolag om man vill skaffa sig en komplett box, den brkar finnas ganska billigt oxå!

Britt-Gunnar skrev:bara en förfrågan om ett förtydligande: handlar tråden om "das lied von der erde" som väl är den 9:e symfonin eller om den som benämms som den 9:e symfonin?

Näe, Das lied är das lied och den nionde symfonin är den nionde.. Dom är två olika verk!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Återgå till Skivrekommendationer