Moderator: Redaktörer
viktor skrev:Båda dessa finns i svenska skivaffärer och jag kan väl tillägga att den senare har erhållit Musik och Ljudtekniks utmärkelse "Guldnoten" för sin serie om Mahlers symfonier.
ptr skrev:Jag begår väll faktisktsjälvmord men...viktor skrev:Båda dessa finns i svenska skivaffärer och jag kan väl tillägga att den senare har erhållit Musik och Ljudtekniks utmärkelse "Guldnoten" för sin serie om Mahlers symfonier.
Det säger lika lite om den musikaliska kvaliteten på dessa inspelningar som väderrapporten i Grönköpings veckoblad har med väderet att göra!
Almen skrev:Bättre i sådana fall om du jämför Guldnoten med en musikrecension i Svenskan, eftersom MoLts musikredaktör som jag förstått det även skriver i SvD. Men även om recensioner alltid är subjektiva redogörelser för tycke och smak, tycker jag att jämförelsen med Grkpgs Veckoblad är rätt långsökt.
viktor skrev:Om man kallar Chaillys eller Tilson Thomas inspelningar av nian för ordinära har man nog inte så där alldeles bra koll. Det är så oerhört tröttsamt med dessa stofiler som anser att inget bra hänt musikaliskt sedan 1970. Dessutom är det faktiskt det musikaliska som mest uppmärksammas i MoLtens guldnot, men ptr sänker sig väl inte till en så låg nivå där man faktiskt läser det man uttalar sig om.
Jag förstår inte varför musik- och ljudteknikbranschen består av så många anakronistiska töntar som ständigt anser sig ha rätt att mata nyfikna och musikhungriga själar med dumheter som att allt var bättre förr. Det är rent trams och visar inte något annat är en trångsynt inställning.
Efter snart 50 år av lyssnande anser jag att sacd och flerkanal är det bästa som hänt musiken någonsin, eller åtminstone sedan den skapades. Mitt vardagsrum har förvandlats till den konsertsal jag efterlängtat. Mycket beroende på att skivbolag som Pentatone, SFS Media, Channel Classics, BIS och andra faktiskt lärt sig hur man återger musik.
Men också för att det idag finns så många förnämliga musiker som ger oss minst lika insiktsfulla tolkningar som någonsin förr, plus att orkestrarna är så in i hilvitte mycket bättre idag.
Ptr rekommenderar Horenstein..ja, om man står ut med en orkester som inte vet vad Mahler handlar om eller ens kan spela musiken på ett tekniskt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller Bernsteins New York-version. Nä, nu gitter jag inte skriva mer, jag blir så trött på alla bakåtsträvare.
viktor skrev:Vilken yrkeskår är det jag dissar? Tillhör du den? Eller är du nyss utsläppt?
Jag förstår inte varför musik- och ljudteknikbranschen består av så många anakronistiska töntar som ständigt anser sig ha rätt att mata nyfikna och musikhungriga själar med dumheter som att allt var bättre förr.
C4rlsson skrev:Alltså: någon som vill ge uttalande om ljudkvalité och tolkning? :
Britt-Gunnar skrev:bara en förfrågan om ett förtydligande: handlar tråden om "das lied von der erde" som väl är den 9:e symfonin eller om den som benämms som den 9:e symfonin?
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster