Kansas

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Kansas

Inläggav ekeponken » 2006-04-26 00:29

Vilken skiva är deras bästa?

Jag köpte best of med Kansas för att se om det var nå't jag fastnade för. Det var det.

Wayward son är ju bra, Dust in the wind är magisk, men de plattor jag hört tycker jag är minst sagt ojämna (äger masque och den har ju sina stunder, men inget favoritalbum direkt)

Är det någon annan liknande grupp som man kan hålla utkik efter?

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-26 11:04

Ekeponken: Jag köpte en best of skiva med Yes för några månader sedan. Jag blev väldigt besviken. Trodde att dom skulle hålla högre klass. Väntade mig progressiv hårdrock, men tyckte dom var ganska simpla. De är ju ändå en av gruppen Rush förebilder. Men jämfört med de sistnämnda var dom okomplicerade om du förstår? Så dom rekommenderar jag inte. Vad gäller Kansas har jag mest hör covers som Wayward du nämnde, men tror att dom är bra. Jag hade för mig att Kansas spelar progressiv hårdrock, men jag kanske har fel. Ett band som jag tror är bra är SAGA, spelar progressiv rock. Det var väl 15 års sedan jag hörde dom, men dom har sina ljuspunkter.

/Urban

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-26 11:38

Jag har redan två skivor med Saga, tycker de är ok, men samtidigt blir jag lite frustrerad över bristen av tyngd i musiken, men melodierna är mycket bra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-26 13:12

Jag är i och för sig inget Kansasfan, men jag tycker att skivan "Leftouverture" är bland deras bättre (av det kanske halvdussin jag hört). På den skivan finns bland annat också låten "Wayward son".

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-04-26 13:37

Saga är utmärkt bra! Jag kan rekommendera samtliga deras album fram till 1985 års "Heads or tails", med vilken det börjar gå utför. Gruppen turnerar fortfarande. För två-tre år sedan såg jag bandet på Berns göra ungefär samma konsert som på live-skivan "Saga in Transit" (1982). Tyvärr var konsertljudet obeskrivligt uselt på Berns. Ni som ännu inte hört trumduellen "A Brief Case" från "Saga in Transit" har något att se fram emot. Se till att skruva upp ljudet ordentligt.

I symfonirockfacket måste man också äga Genesis tidiga plattor med Peter Gabriel (särskilt "Nursery Cryme" och "Foxtrot") samt Marillions fyra första.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-26 14:15

Apropå Genesis; Smaken är ju som baken, men mina favoriter är Selling England..., och Lamb lies down..., alltså de två albumen efter Foxtrot (som f.ö. också är mycket bra - "Supper´s ready" fångar mig fortfarande varje gång jag lyssnar på den).

Och så gillar jag A trick of the tail - inte för att den nödvändigtvis är bäst, men den är min första Genesisplatta. Och som visan förtäljer - "The first cut is the deepest"

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-04-26 15:23

Ja, det ligger något i det. "Foxtrot" var en av mina första seriösa plattor över huvud taget. Jag fångades både av musiken och av den där rävliknande figuren på omslaget. Gabriel har en ganska speciell frisyr, dessutom...

Mvh Pekka

"We're happy as fish
and gorgeous as geese
and wonderfully clean in the morning"

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-27 00:25

Tillbaka till Kansas hörrni! Detta är ett av mina favoritband! :)
Inte ofta nån pratar om dom, nästan inga i min ålder känner till dom över huvud taget. :?

Song For America, plattan är guld!
På Masque tycker jag Icarus- Borne On Wings Of Steel är en riktigt imponerande låt, ger mej lite tårar i ögonen när jag är tillräckligt trött.
Point Of Know Return har många bra låtar.

Jag själv tycker att alla plattor t.o.m Point of.. -77 är sånt som alla rockers måste ha, resten efter -77 finns det bara nån enstaka låt här o där som är intressant.

Diskopgrafi.

Det fanns ett band här i Falun som hette Krulltotts som lirade symfonisk rock som lät väldigt influerad av Kansas. Det roliga var att ingen i bandet hade hört talas om gruppen. :P
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-04-27 08:38

Rocker: Lyssna på Yes "Close to the edge" från -72 så kanske du ändrar uppfattning om Yes. Kanske inte i din smak, men inte är det simpelt i alla fall.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-27 12:15

-distortion- skrev:Song For America, plattan är guld!

Tack för tipset! ska kolla upp det. Vet du hur "Two for the show-live" är? banden brukar ju ta ut svängarna lite mer på livespelningar.

Distortion: Vilken årsmodell är du?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-27 13:30

ekeponken skrev:Tack för tipset! ska kolla upp det. Vet du hur "Two for the show-live" är? banden brukar ju ta ut svängarna lite mer på livespelningar.
Distortion: Vilken årsmodell är du?

Jag har inte hört nåt live-album, men de låtar jag hört live från lite olika skivor har alltid varit riktigt häftiga, ännu mindre städade än studioinspelningarna. :)

Jag är -82a.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-27 15:34

petern skrev:Rocker: Lyssna på Yes "Close to the edge" från -72 så kanske du ändrar uppfattning om Yes. Kanske inte i din smak, men inte är det simpelt i alla fall.

Eller "Heart of the Sunrise" från skivan Fragile (1971). Inte simpelt var ordet, sade Bull.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-27 22:32

Petern och Almen: Ja jag blir gärna överbevisad. Best of skivor ger ju inte alltid rättvisa. Får kolla upp dessa skivor då! Tack för tipsen!!

/Urban

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-27 22:55

"Two for the Show" är en av dom bästa skivorna alla kategorier. Punkt. "Leftoverture" är väl Kansas bästa studioalbum.

Efter "Point of know return" är inga plattor särskilt bra från den gruppen.

Från "Saga" är det dom fyra första samt "In Transit" som går att lyssna på.

"Yes" är "Close to the Edge" den absoluta höjdpunkten. "Fragile" och "The Yes Album" är också bra. Men även "Relayer", "Tormato" och "Drama" har sina musikaliska(symfonirockiga) höjdpunkter fastän låtarna är svagare.

Ett alltid underskattat symfonirockband är "Camel", inget annat band har så fina melodier och spelar så tight, kolla in "The Snow Goose", "Moon Madness", och "Rain Dances" till att börja med.

"Genesis" från "Foxtrot" fram till "A trick of the tail" med livedubbeln "Seconds out" är förstås föregångarna i genren, "Marillion" förvaltade arvet bra.

Av nyare band är det "Dream Theater" med "I&W", "Awake" och "Scenes from a Memory" som lyckats bäst i symfonirockgenren tycker jag. Efter "SFAM" sjunker dock kvaliteten på låtarna med varje album.

Symfonirockare har i möjligaste mån fått konvertera till metal, eftersom det gjorts bättre musik där på senare år.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-28 01:12

xeizo skrev:Ett alltid underskattat symfonirockband är "Camel", inget annat band har så fina melodier och spelar så tight, kolla in "The Snow Goose", "Moon Madness", och "Rain Dances" till att börja med.

Har Moon Madness, men den glöms ofta bort av nån konstig anledning. Fan va bra den är!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-28 09:23

xeizo skrev:"The Snow Goose", "Moon Madness", och "Rain Dances"

Tre kanonplattor! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-28 11:24

Ja jag måste ju givetvis nämna Rush. Man kan med nöje lyssna på deras album från 1974 fram till idag, från Led Zeppelin ifluerad rock till något eget. Höjdpunkter är 2112, Permanent Wawes, Moving pictures, Signals, Counterparts fast framtill ca 1986 ger alla album en behålling. Efter albumet Grace under pressure, gavs syntarna för stort utrymme till förmån för gitarrerna. Live är dom mycket bra, bra livealbum är A Worlds Stage (tidig live), Exit stage left, Different stages (3 olika konserter från olika år) samt liven från den nyast 30 års jubilerande turnén.

Xiezo: Ja jag har lyssnat på någon Camel platta och tyckte den var ointressant, men blir gärna överbevisad.

En liknande grupp som gav mig samma känsla är Kaipa.

/Urban

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-28 12:59

xeizo skrev:Symfonirockare har i möjligaste mån fått konvertera till metal, eftersom det gjorts bättre musik där på senare år.

Mars Volta!
Inte metal, men riktigt hård symfonisk hårdrock.
Tub - nu på burk

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-30 19:45

Härligt! Massa band som jag aldrig ens har hört talas om! det blir att ta med en lång lista nästa gång jag besöker andra långgatan här i Göteborg (skivhandeln alltså).

Ett lite mer nutida symfoni-goth-rock-metalband är Saviour Machine. Jag tycker definitivt de är värda att kolla upp, särskilt deras debutplatta, helt underbara gitarrslingor/melodier men tyvärr jättedålig inspelningskvalitet :cry:

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-05-01 22:35

Trevlig tråd :D Kansas, Camel m.fl.
Den här känner ni väl redan till: http://www.progarchives.com/Progressive-rock.asp

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-02 15:10

Denna sida har jag inte sett! Tack!

sandman

Kansas

Inläggav sandman » 2011-04-26 16:53

Kansas från 1973 till o med 1979 är skitbra.Sen blev det lite väl kommersiellt.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-05-20 16:06

Nusse skrev:Trevlig tråd :D Kansas, Camel m.fl.
Den här känner ni väl redan till: http://www.progarchives.com/Progressive-rock.asp

Nån som lyssnar på den här då?
http://www.morow.com/
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Skivrekommendationer