Jaha, och så har man börjat gillla opera...

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rafael
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-09-19

Jaha, och så har man börjat gillla opera...

Inläggav Rafael » 2006-09-20 22:41

Det är väl likadant med opera som med den mesta musiken, att vissa verk är lättare att ta till sig än andra.
Antonin Dvorak har skrivit "Rusalka" som handlar om en havsnymf som längtar efter kärleken till en mänsklig man, med bekostnad av att hon upptäcker att hon i mötet med honom, förlorat sin röst. Disney's "Den lilla sjöjungfrun" är uppenbarligen tagen från denna opera.
Dels är sopranen Renée Flemming mycket vacker men hon är även benådad med en underbar röst.

Det som gör den här DVD'n så bra är helhetsintrycket. Dvorsaks känsla för vacker musik, spännande röster, snygg scensättning, finessrik ljussättning och inte minst; bra skådespelarinsatser av sångarensembeln.

Jag rekommenderar denna DVD från TDK. Jag vill samtidigt basunera stort för en intressant webshop, där jag köpte DVD'n. HFM Shop heter den och satsar på hög ljudkvalitet framför kvantitet. Det senaste jag märkte var att de håller på att lägga in titlar från Chesky Records. Intressant!

Ta en titt: www.hifimusic.se

Användarvisningsbild
Jensevik
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2003-09-04
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jensevik » 2006-09-20 22:46

Själv har jag fallit för Roger Waters opera Ca Ira med bla Bryn Terfel.
Helt underbar!

http://www.ca-ira.com/
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Rafael
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-09-19

Inläggav Rafael » 2006-09-20 22:50

Jensevik skrev:Själv har jag fallit för Roger Waters opera Ca Ira med bla Bryn Terfel.
Helt underbar!

http://www.ca-ira.com/


Tack för tipset! Ska kolla in den. Hur är ljudkvaliteten, tycker du?
Ljud ska vara roligt!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28085
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-09-21 09:13

Rafael, har du ett bibliotek i närheten? Om du har det, kolla om det inte är så att de har Opera-DVD:er till utlåning! I så fall är det bara att börja beta av operalitteraturen från A-Ö. Mozart och Verdi kan vara lämpliga statartpunkter, eller Puccini om du gillar modernare musik.

Opera kan givetvis avnjutas på CD också, om det inte finns DVD:er tillgängliga. Och radio, faktiskt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rafael
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-09-19

Inläggav Rafael » 2006-09-21 18:24

perstromgren skrev:Rafael, har du ett bibliotek i närheten? Om du har det, kolla om det inte är så att de har Opera-DVD:er till utlåning! I så fall är det bara att börja beta av operalitteraturen från A-Ö. Mozart och Verdi kan vara lämpliga statartpunkter, eller Puccini om du gillar modernare musik.

Opera kan givetvis avnjutas på CD också, om det inte finns DVD:er tillgängliga. Och radio, faktiskt!


Spelar du i någon ensembel eller nå't sån't?

De tär så at ti vår stad har dom slutat med utlåning av musik och DVD. Men jag ska köpa på mig liknande operor framöver. Jag såg att det fanns lite at tvälja på inne på HFM Shop. Jag mailade dom och bad om lite tips. Samma dag fick jag en liten lista att gotta mig över.
Jo, Verdi är jag klart sugen på! :twisted:
Ljud ska vara roligt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-09-21 21:16

Ja, opera kan vara fint. Och fruktansvärt fult.

Jag är knappast någon operakännare, men jag har träffat flera klassiska sångare genom jobbet, och det som fascinerar mig mest är när man faktiskt förstår hur svårt det är att göra det de gör.

Dessvärre har jag aldrig hört det förmedlat via högtalare, det måste upplevas live.

Kulning är också rätt häftigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28085
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-09-21 21:23

Rafael skrev:Spelar du i någon ensembel eller nå't sån't?


Nej, hurså?

Rafael skrev:De tär så at ti vår stad har dom slutat med utlåning av musik och DVD. Men jag ska köpa på mig liknande operor framöver. Jag såg att det fanns lite at tvälja på inne på HFM Shop. Jag mailade dom och bad om lite tips. Samma dag fick jag en liten lista att gotta mig över.
Jo, Verdi är jag klart sugen på! :twisted:


Du verkar ha rätt inställning, det är bara att åka! Taskigt med biblioteket, jag beklagar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2006-06-24

Inläggav Koffe » 2006-09-21 21:26

Jag har tipsat om den här i någon annan tråd. Jag är knasigt förtjust i barockmusik just nu.

Philharmonia Baroque, Scarlatti - "Cecilian Vespers "(lyssna här! och här!) inspelade av David Bowles. Hur bra som helst.

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2006-09-22 20:35

Har växt upp i en "klassisk" familj med mycket opera och klassisk musik. Ingmar Bergmans version av Mozarts Trollflöjten med Håkan Hagegård i spetsen gick varm hemma. Men det var faktiskt.se inte förrän filmen "De Omutbara" [ http://www.imdb.com/title/tt0094226/ ] som jag verkligen fick en smak för opera. Scenen när Sean Connery dör samtidigt som Al Capone/Robert DeNiro sitter på operan och lyssnar på "Vesti la giubba" av Leoncavallo. Bland det mest dramatiska jag har sett, främst på grund av musiken.

Senare hittade jag en inspelning med Jussi Björling som är den bästa jag har hört. En lite anekdot angående Björling:


Jag bodde i Amsterdam under en period i mitten av 90-talet. Min musik spelade jag på en Sony discman via ett par Sony aktiva högtalare. Jag hade med mig en cd med Björling (blandad musik) och en kväll när jag lyssnade så drog jag upp volymen extra mycket när Vesti la giubba började. Efter ett par minuter knackade det hårt på dörren och jag tänkte att nu blir det väl skäll pga volymen. När jag öppnar står det en granne utaför som jag har hejat på ett par gånger och säger:

"Kan jag också få komma in och lyssna på Jussi Björling?" :D . Det visade sig att han bodde rakt under mig och var en italiensk operasångare från Schweiz. Björlings röst var så distinktiv så han kände igen den genom golvet.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-09-24 22:10

Jag lyssnade på Evgenij Onegin på Marinskij i Petersburg och hade chansen att lyssna på Madame Butterfly på Vielki Teater (Stora Teatern) i Warszawa.

Tjajkovskijs operor är mycket vackra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-09-25 08:36

Jag gillar mest tidig och sen opera, inte så himla mycket de "klassiska" operorna.

Henry Purcell: Dido och Aeneas (gärna med Ann-Sofie von Otter)

Alban Berg: Wozzek och Lulu.

Användarvisningsbild
Ducatiboy
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2006-08-08

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-25 09:58

Jag säger bara en sak:

Maria Callas


Epitetet "La Divina" är inte taget ur luften.

/Arne


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst