Rekomendation - Koop

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Rekomendation - Koop

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-16 12:18

Artist: Koop
Album: Koop islands

Kanske dom främsta inom ny svensk musik det senaste deceniet har äntligen kommit med en ny platta. Lite ny stil igen, åt swing-hållet typ. Mer sång också. Man har i samma stil som på förra plattan tagit in olika sångare på olika spår samt div. instrumentalister.
Trevlig musik, om man gillar den. Perfekt på lite dystra höstdagar, med mysbelysning på och en qadruppel espresso och mörk, exklusiv chocklad, eller vad man nu vill ha till. Så kan man sitta inne inne och mysa och le åt regn och rusk på utsidan av huset.

Musiken kan nog också passa bra när du åker din ferarri cabriolet längs någon liten kustväg mellan Nice och Monaco. Jag har inte provat, men om någon vill skaffa mig en lämplig bil kan jag tänka mig att åka dit och prova.

Ska du bara köpa en skiva resten av året, då ska du köpa den här.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 15:45

Jag måste säga att jag gillade den förra Koop-plattan bättre, Waltz for Koop, men har heller inte lyssnat på plattorna Waltz for Koop - Alternative Takes eller Sounds of Koop. Har du något att säga om dessa?

Hur som helst är det ett av de bästa lounge-elektronikabanden jag kan tänka mig! :D

Ett tips i tipset är att CDON har en trevlig prissättning för flera av skivorna.

/J
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-16 16:38

Slartibartfast skrev:Jag måste säga att jag gillade den förra Koop-plattan bättre, Waltz for Koop, men har heller inte lyssnat på plattorna Waltz for Koop - Alternative Takes eller Sounds of Koop. Har du något att säga om dessa?

Sons of Koop heter den førsta. Den ær næstan helt annorlunda æn dom 2 senare. Ganska exprimentell.
Waltz for Koop var bættre æn Koop islands, visst. Men Koops nya ær antagligen i alla fall den bæsta svenska skiva som kommer ut under 2006.

Waltz for Koop - Alternative Takes har jag inte hørt. Verkar vara en remix-skiva.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 17:00

Max_Headroom skrev:Sons of Koop heter den førsta. Den ær næstan helt annorlunda æn dom 2 senare. Ganska exprimentell.
Waltz for Koop var bættre æn Koop islands, visst. Men Koops nya ær antagligen i alla fall den bæsta svenska skiva som kommer ut under 2006.

Waltz for Koop - Alternative Takes har jag inte hørt. Verkar vara en remix-skiva.

Vad för spännande saker innehåller den mer experimentella Sons of Koop isåfall? :P

/J
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-16 17:03

Slartibartfast skrev:
Max_Headroom skrev:Sons of Koop heter den førsta. Den ær næstan helt annorlunda æn dom 2 senare. Ganska exprimentell.

Vad för spännande saker innehåller den mer experimentella Sons of Koop isåfall? :P

/J

Tja samplingar från Eurosport t.ex. i låten "Bjarne Riis". Skivan ær bra och køpværd om man gillar flumlig musik dær akutiska instrument blandas med syntar, samplingar, trummaskiner och lite jazz influenser.

På ett av spåren finns djupbas också som du kan, om du har anlæggning før det, skaka ned tapeterna med.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 22:45

Max_Headroom skrev:...På ett av spåren finns djupbas också som du kan, om du har anlæggning før det, skaka ned tapeterna med.

Kan du göra det? :P (isåfall vill jag veta vadför bassystem du använder dig utav..)

/J
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-16 22:55

Slartibartfast skrev:
Max_Headroom skrev:...På ett av spåren finns djupbas också som du kan, om du har anlæggning før det, skaka ned tapeterna med.

Kan du göra det? :P (isåfall vill jag veta vadför bassystem du använder dig utav..)

/J

Inte ännu. Jag har dock köpt baselementen, 4 st 15"are. Men jag är mitt uppe i flytt, så lådor, filter och förstärkare kommer till vintern/våren.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-02-19 18:29

Låt nummer 3 är det: PSALM

Ruggig bas. Faktiskt bland de ballare låtar jag lyssnat på.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-02-24 11:25

Max_Headroom skrev:
Slartibartfast skrev:Jag måste säga att jag gillade den förra Koop-plattan bättre, Waltz for Koop, men har heller inte lyssnat på plattorna Waltz for Koop - Alternative Takes eller Sounds of Koop. Har du något att säga om dessa?

Sons of Koop heter den førsta. Den ær næstan helt annorlunda æn dom 2 senare. Ganska exprimentell.

Waltz for Koop - Alternative Takes spelas just nu här hemma. Den är lite elektroniskt "laid back" med lite jazziga inslag. Jag gillar den nog bättre än vanligt Waltz for koop.

Ta min recension för vad den är. Jag är inte van att beskriva musik med ord...
Mvh
Patrik Berglund

Återgå till Skivrekommendationer