Oskars Motettkör "Cantate Domino"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Oskars Motettkör "Cantate Domino"

Inläggav Morello » 2003-05-20 23:52

Magnifik körmusik från 1976. Inspelad av Bertil Alving.
Närmare presentation torde vara onödig. Köp och njut. :P

Jag spisade skivan dygnet runt under sommaren 2002. :lol:

Användarvisningsbild
gromit
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2003-08-13
Ort: Stockholm

Inläggav gromit » 2003-09-01 12:56

Ja, det är en löjligt bra skiva. Både musiken och ljudkvaliteten håller högsta klass!

Fast på sommaren? Jag tycker att det är ganska mycket julmusik över det hela.. :)

/Gr.

Användarvisningsbild
rexq
 
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2003-07-29

Inläggav rexq » 2003-10-30 18:43

På cdon finns den som sacd, är det en hybrid?

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=210340

Edit: Är visst en hybrid. http://www.proprius.com/7762sacd.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-10-31 09:36

Det är en av mina "testplattor". :D :D :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cosmo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-11-01
Ort: Kiruna

Inläggav Cosmo » 2004-02-17 03:12

Hoppsan, vilken tur att jag såg det här inlägget :)

Den skivan har jag ju :o ...den ingick i en vinylsamling jag köpte för ett tag sen. Den hamnade i hyllan för senare utrensning/försäljning.
Jag tänkte väl ungefär; vad är det här för skräp? :oops:

Måste genast lyssna igenom den...kanske behåller den i alla fall :wink:

Användarvisningsbild
Karl_Banan
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Västerlanda

Inläggav Karl_Banan » 2004-02-17 05:14

Köpte den på känn efter att ha läst denna tråd och instämmer numer i oscar-hyllningskör... :)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Matix
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-08-07

Inläggav Matix » 2004-02-17 11:50

Ja, den är grym helt enkelt.
Många hifiknuttar har den i sina hyllor :D

/Mattias

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-02-17 12:01

Inte bara den inspelningen... "Cantate Domino" är heavy metal i nästan alla framförande. Tunggung live!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Matix
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-08-07

Inläggav Matix » 2004-03-28 20:39


Användarvisningsbild
tinnitus
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2004-10-18

skivrekommendationer

Inläggav tinnitus » 2005-07-02 16:59

Men han har ju gjort en ännu bättre, näm-
ligen Bachs Highlights med Drottningholms
Barockensembel och Adolf Fredriks Bachkör
på Swedish Society SCD 1091. :roll: :P

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 20:18

Snubben som gjort inspelningen - Bertil Alving spelar tyvärr inte in längre, men har faktiskt inte bara ett enormt antal förtklassiga inspelningar bakom sig, utan är delvis ansvarig för att Ino Audio piP exiterar också!

Han skiljer sig från nästan alla inspelningstekniker vi har i landet (och internationellt) såtillvida att han är hyggligt elektronik-, akustik- och mekanikkunnig. Dessutom läser han partitur i sömnen och är faktiskt utbildad kantor!

Han är vidare en excellent kock. Han är nog en av de noggrannaste människor jag känner. Ibland så noga att han inte blir färdig alls.


Vh, iö


PS. Han är dessutom den enda jag känner som har en spektrometer hemma, om han skulle behöva analysera något kul ämne eller så...

PPS. Ur minnet: Cantate domino är inspelad med endast två stycken rundtagande mikrofoner med sisådär 60-80 cm emellan. Jag tror det är två Pearl, med rektanulära kapslar.

På samma sätt som han med denna inspelning visar hur fantistiskt bra inspelningar man kan göra med denna teknik, måste jag säga att han faktiskt gjort ännu bättre inspelningar senare, med 2+2 mikrofoner, i hans eget specialarrangemang. Jag vet inte om tekniken är offentlig, så jag säger inget.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-03 19:34

Har Bertil Alving slutat med inspelning? SYND! Den 2+2 teknik Ingvar nämner har i varje fall omnämnts i någon av våra svenska audiotidskrifter.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-07-03 21:34

Utbildad kantor, ser man på! Den enda utbildade kantorn jag känner är ultratrevlig :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-07-04 20:15

RogerGustavsson skrev:Har Bertil Alving slutat med inspelning? SYND! Den 2+2 teknik Ingvar nämner har i varje fall omnämnts i någon av våra svenska audiotidskrifter.

Finns det intressant läsning i någon annan svensk audiotidskrift än
MoLt? Berätta gärna! Stod det mycket om tekniken?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-05 18:35

Nja, det fanns en bild som visade mikrofonuppställningen. 2 huvudmikar + 2 ambiensmikar (inmixade ca -30dB under huvudparet tror jag nämndes). Kan ha varit någon gång 85-90.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-09-19 23:41

Har nu köpt skivan, hybrid-SACD, efter att ha hört talas om den många år.

:) :) :)

Fin skit som jag brukar säga.. har bara lyssnat i lurarna än men oj vad trevligt.. på alla sätt och vis. Som balsam för själen. Har inte köpt eller lyssnat på sådan här musik på länge så det var ett lyckat köp minst sagt.


/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-09-20 00:12

Har för mig att han vid den tiden använde sig av en högvarvig Revox A-77. Kan ju vara intressant att veta, kanske.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 14:03

Trevligt att inspelningen fortfarande uppskattas trots att den har 31 år på nacken! Precis som redan angivits här i tråden så gjorde jag den med 2 st Pearl kondensatormickar och en Revox A-77 i höghastighetsutförande. Bandspelaren var både topptrimmad och ombyggd, ingångssteget i den användes inte utan istället körde jag med en hembyggd mikrofonförstärkare. Bandbrus var ett stort problem på den tiden, så istället för standard CCIR korrektion använde jag en egen korrektionskurva vid in- och avspelning för att bättre kunna utnyttja bandets dynamik (precis som Stig Carlsson gjorde på 1960-talet).

Denna inspelning var nog inkörsporten till att Stig Carlsson blev min gode vän under resten av hans liv. Kan berätta att jag tillsammans med Peter Bremen (numera med efternamnet Steindl) en kväll 1976 besökte Stig Carlsson och jag hade med mig min bandspelare och originalbandet till Cantate Domino och Stig reaktion vid uppspelningen blev häpnadsväckande positiv. Minns att han sa "Kören är ju så närvarande att man skulle kunna gå fram och hälsa på körmedlemmarna". Denna uppmuntran från Stig (han var ju inte direkt känd för att ge komplimanger...) gjorde att jag då som ung 24-åring bestämde mig för att fortsätta att satsa på att göra inspelningar.

Tyvärr gick jag in i väggen för 8 år sedan och drabbades av utbrändhet och flera års djupa och svårbotade depressioner. Efter att ha lidit av biverkningarna och konstaterat hur dålig effekt antidepressiv medicin har (trots att läkare och läkemedelstillverkare säger annorlunda), så bestämde jag mig för drygt ett år sedan att sluta med sådan medicin och det visade sig vara rätt beslut. Nu har jag åter så smått börjat göra inspelningar som kommer att släppas under hösten. :D

Mvh
Bertil

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-10-11 14:48

Det är mycket upplyftande att höra Bertil. Jag väntar med spänning.
Men nu spelar du in digitalt eller använder du analogt än?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 14:53

Japp, enbart digitalt sedan många år tillbaka!

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 14:54

Japp, enbart digitalt sedan många år tillbaka!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-10-11 15:04

Fantastiskt kul att höra att du är tillbaka!

Angående dina 2+2-inspelningar: finns de lagrade på fyrkanal så att man kan se fram emot 4.0-utgåvor i DVD-Audio eller annat lämpligt format? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 15:27

Almen skrev:Fantastiskt kul att höra att du är tillbaka!

Angående dina 2+2-inspelningar: finns de lagrade på fyrkanal så att man kan se fram emot 4.0-utgåvor i DVD-Audio eller annat lämpligt format? :)

Tack för uppmuntran! Nej, inget från förr finns lagrat på flerspår, allt direktmixades (puh, svettigt och stressande). Nu däremot så har jag börjat lagra varje mikrofonsignal på separat kanal så det skall finnas möjlighet till eventuella framtida surroundutgåvor! :D

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-10-11 17:16

Skoj Bertil.. både att vi snart kan få ta del av nytt material samt att du kommit på fötter.

Har lajjat lite med inspelning och fick nytändning när jag fick hem Cantate Domino. Har ett par QTC1 men funderar på att komplettera med något med mindre brus. Sennheiser har en ny rundtagande som verkar riktigt intressant, MKH8020.

Får se om jag har varit så snäll så tomten kommer med nåt hårt paket i år. 8)

Har även fått hem lite komponenter nyligen till mickförstärkare jag tänkte bygga under vintern.



/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-10-11 17:17

BertilAlving skrev:Nu däremot så har jag börjat lagra varje mikrofonsignal på separat kanal så det skall finnas möjlighet till eventuella framtida surroundutgåvor!
Sweet! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-11 18:40

BertilAlving skrev:...Nu har jag åter så smått börjat göra inspelningar som kommer att släppas under hösten. :D

Mvh
Bertil


Jag måste verkligen gratulera att du mår bättre nu, och att du dessutom börjat jobba låter väldigt roligt! Vågar man så smått fråga vad du har givit dig i kast med för inspelningar?

Jag har själv lyssnat en hel del på både denna skiva, den skiva du spelat in med Rolf Lindblom där han spelar Beethoven samt skivan med spansk gitarr av Georg Gulyás*. Mycket imponerande material måste jag säga!

[slrt]

*Som jag samplat en del av för egenhändigt ihoplekt elektronika. Eller ska det kallas elektroakustiskt när det inte bara rör sig om elektroniska ljud?
admin

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 22:34

Tack, tack för de vänliga orden! :oops:

Det som står närmast på tur att släppas nu under oktober är en pianoskiva med just Rolf Lindblom. Den här gången spelar han lugna låtar som är balsam för själen, i första hand av klassiska mästare men även fyra av sina egna kompositioner samt två improvisationer.

Skivbolaget är Ictus Musikproduktion, Stockholm. Skivtiteln är "Warum?" (första spårets låt heter så, av Schumann) med undertiteln "musik för stilla stunder". Skivnumret blir IMP0702 och den kommer att distribueras via Naxos. Jag tror inte skivbolaget har en egen hemsida ännu.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-12 01:03

Piotr, jag har också ett par QTC1 i min mikrofonpark. Klangligt är dom helt fantastiska i de sammanhang man kan använda rundtagande mikar, men tyvärr brusar dom lite för mycket om man inte har starka ljudkällor eller arbetar nära ljudkällan (å andra sidan klarar dom ungefär 150dB ljudtryck innan distorsionen sätter in!). Har använt dom på några skivinspelningar men minns inte riktigt vilka.
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-10-12 06:29

Yup, klangen och upplösningen på QTC1 knockade mig totalt efter att mestadels ha lekt med div. stormembrans studiomickar. Var ju bara tvungen att införskaffa ett par. De tjänar naturligtvis som mätmickar också. Som sagt så är bruset tyvärr lite högt för många applikationer. :(


/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-12 10:31

Ja, det är ju tyvärr undvikligt med sådana små kapslar. :( Dock är ju faktiskt QTC-1:orna lågbrusigare än det mesta av samma storlek.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster