Oskars Motettkör "Cantate Domino"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-11-05 17:28

På tal om trådämnet: vilken utgåva rekommenderas, SACD eller XRCD2?

Finns det andra CD-utgåvor?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-11-05 17:46

Min Proprius PRCD 7762 (1993) är en ren CD, inköpt på Åhlens Sergels Torg förra året.

Både CD (59 kr) och SACD (149 kr) finns på naxos.se.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-11-06 08:29

Ah, fanns CD på Acoustic också.

Någon som kan säga något om eventuella skillnader dem emellan? På vilket sätt skulle XRCD skilja sig från vanlig CD?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-11-07 12:00

Bertil...? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-11-07 13:26

Mja, jag kan nog inte göra något specifikt uttalande. De gamla masterbanden (som jag tyvärr inte äger) har under årens lopp skickats runt jordklotet för att mastras i den ena utgåvan efter den andra, jag får aldrig någon info i förväg (inte ens i efterhand :( ) när det skall licenstillverkas en ny utgåva.

Det enda jag säkert kan säga är att det tyvärr förekommit en del mindre välklingande utgåvor, sannolikt gjorda från masterbandkopior och/eller av mindre begåvade mastringstekniker. Dock tror och hoppas jag att man nuförtiden verkligen försöker antränga sig när denna synnerligen välkända skiva skall släppas i en ny version.

Tänk om jag hade haft en liten royalty på denna inspelning, då hade man varit ganska förmögen vid det här laget :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-11-07 13:47

OK, tack ändå. Det kan ju vara ett härke det där, med olika utgåvor...

Får nog bli SACD. Eller kanske XRCD... :roll:
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-11-08 00:41

Jag har den på SACD. Rekommenderar den varmt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-11-13 11:12

Tack verdad. Där tippade det över till SACD:n, igen. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-11-30 23:32

Så det är SACD versionen som gäller på denna? Vilken version har Morello?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-12-01 00:55

Snacka om onaturligt ljud!
Den här julskivan är ju inspelad i slutet av januari och i april!




:wink:
Men det är en fin inspelning. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-16 21:25

Ska jag avslöja en yrkeshemlighet?... I stort sett alla julskivor är onaturligt inspelade!!! I regel görs inspelningen mitt under högsommaren för att skivan ska hinna redigeras och pressas i god tid innan distributionsbolaget lägger in den i sin portfölj i mitten av hösten så att skivdetaljisterna skall få in skivan lagom till julförsäljningen. 8)

Under årens lopp har jag flera gånger varit tvungen att spela in "Stilla natt" när det varit 25 grader i skuggan... :roll:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-16 21:30

Man kan ju ta ett helt år på sig också? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-16 21:34

Nä, för faen, så lång framförhållning existerar inte i fonogrambranschen, det gäller att mjölka ut vinsten från en presumtiv "hit" så snart som möjligt!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-16 23:49

jag har beställt XRCD versionen, skall bli en julklapp till mig själv :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-17 00:16

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-12-18 10:45

Jag har en hybrid-version som jag spelar i min CD-spelare. Jag är lite besviken på ljudet, utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Låter en hybrid sämre som CD än en ren CD-version?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-12-18 11:10

mapem: Det skall ju vara samma CD-spår på SACD-utgåvan som på CD:n. Men man vet ju aldrig vad de hittar på, de där producenterna...

(När de gav ut Norah Jones första på SACD så var ju det mastrat från red-book-pcm. :roll:)

Nu har jag beställt SACD:n, i alla fall. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Erol
inaktiv
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 2006-08-23
Ort: Västerås

Inläggav Erol » 2007-12-20 20:11

Var på biblioteket idag och skulle låna skivan men den fanns bara på vinyl. Jag frågade biblotekarien om jag kunde få låna vinylversionen och det skulle gå bra. Hon sprang ner i källaren där dom nuförtiden förvarar vinylskivorna och kom efter några minuter upp med två skivor. Den ena var från 1975 och den andra var från 1980. För övrigt verkade skivorna vara exakt likadana och vi drog slutsatsen att det senare exemplaret var en nyutgåva av samma skiva.

- Hmm sa biblotekarien - Vi brukar ju aldrig spara två exemplar av samma skiva men det kan vi ju göra något åt...

Jag började ana hennes tankegångar...

En stunds tystnad och biblotekarien synar båda skivorna för att avgöra vilket ex som skulle behållas av biblioteket. Båda skivorna såg jättefina ut och jag får till slut versionen från 1980.

Köper mig en kasse för två kr och nöjd hem med mitt fynd :D

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-20 22:18

Grattis!...
/Bertil

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2007-12-21 10:48

BertilAlving skrev:Ska jag avslöja en yrkeshemlighet?... I stort sett alla julskivor är onaturligt inspelade!!! I regel görs inspelningen mitt under högsommaren för att skivan ska hinna redigeras och pressas i god tid innan distributionsbolaget lägger in den i sin portfölj i mitten av hösten så att skivdetaljisterna skall få in skivan lagom till julförsäljningen. 8)

Under årens lopp har jag flera gånger varit tvungen att spela in "Stilla natt" när det varit 25 grader i skuggan... :roll:

Det kan ju bli lite si och så med inspirationen för en stackars körsångare när koltrastarna kvittrar utanför kyrkan mitt i Franz Gruber. Så var det för oss i Lunds Vokalensemble när vi gjorde "Friede auf Erden". Sådär, nu fick ni ett tips på trevlig julmusik.

Hur gick senaste inspelningen med LVE Bertil?

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-21 18:24

bomellberg skrev:Hur gick senaste inspelningen med LVE Bertil?

Så du skolkade från LVE's senaste inspelning!? 8)

Jodo tack, inspelningen gick i princip bra, många av sångerna blev väldigt bra framförda. Den gjordes i två omgångar, ena delen i våras och andra delen i slutet av september. Eftersom det inte handlade om julmusik den här gången, utan nordiska folkvisor, kanske man kan kalla det för en naturlig inspelning för en gångs skull... :wink:

Skivan är vad jag förstår pressad och klar nu.

Vi använde Västra Karaby kyrka, misstänker att ni även spelade in "Friede auf Erden" där. Mitt ute på landsbygden där man förväntar sig att det skall vara helt tyst. Men kyrkans eldrivna värmeelement väsnades titt och tätt, plus att ett antal bilar och en traktor terroriserade oss!

Mvh
Bertil

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2007-12-22 00:52

Nja, skolkade gjorde jag inte. Tyvärr sjunger jag inte i LVE längre. Två småbarn får komma före några år framöver. Dessutom är det en ganska spännande tid i Sangarna just nu så jag prioriterar det.

Friede auf Erden är inspelad i Lomma gamla kyrka med Enar Skog som tekniker. I Västra Karaby gjorde vi Bach-motetter, som i pressen fick kyligt mottagande kanske som resultat av att vi var tvungna att stänga av de där djäkla elementen som knäppte och väsnades hela tiden. På några av bilderna står hela kören i ytterkläder och spelar in :-)

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-12-22 14:58

Lyssande på Cantate Domino precis eftesom det börjar närma sig jul och allt. Jag roade mig med att knalla runt i rummet medan jag lyssande. Förutom den uppenbara ljudkvalitén så är det verkligen roligt med den holografi som erbjuds. Vill ha fler skivor med det.

Jag har tidigare gjort misstaget att lyssna allt för lågt på denna skiva och tyckte den var halvtrist, men med mer kräm på stereon är ju dynamiken och realismen helt fenomenala :)

Min version är CDn PRCD7762 förresten. Den finns för löjliga 49:- på CDON. Ett starkt köptips.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-12-23 00:43

Mina billiga stativhögtalare klarar inte den ljudnivå jag skulle vilja ha för denna skiva...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-25 02:45

Apropå en annan tråd på forumet: Den här skivan får en mycket tilltalande färgning om man höjer området mellan 16 Hz och 16 kHz med några dB jämfört med normallyssning!!! :) :wink:

(Gärna ända upp till 18-20 kHz om man är lite yngre)

Mvh,
Bertil

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-12-25 04:20

:lol:

Jag fick läsa flera gånger... :oops:

Men - om normallyssning är prexis lagom högt då, eller till och med lite i högsta laget? Gäller det ändå?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-12-25 15:11

IngOehman skrev:Men - om normallyssning är prexis lagom högt då, eller till och med lite i högsta laget? Gäller det ändå?


Vh, iö

:)
F'låt, om man ska vara noga så gäller rådet naturligtvis bara för dom som antingen vågar experimentera eller har en icke medveten svacka i det aktuella frekvensområdet! :wink:

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-12-26 08:31

mapem skrev:Jag har en hybrid-version som jag spelar i min CD-spelare. Jag är lite besviken på ljudet, utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Låter en hybrid sämre som CD än en ren CD-version?


Fast i går när jag spelade den igen tyckte jag det lät jättebra. Otto Olssons "Advent" är fantastisk musik.

Jag tar tillbaka ovanstående. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-02-22 04:05

Bertil, du är allt väldigt ödmjuk du. :) Suck.

Inte någonstans i den här tråden nämner du att du själv personligen står för en av utgåvorna, så jag får väl bli den som påtalar det.

Jag har inte sett den här tråden förrän idag. Jag har åtskilliga olika utgåvor på CDn, inklusive SACDn. Jag har provutgåvor och jag har haft tillgång till obskyra Tyska och Amerikanska utgåvor. Jag var till och med vid lyssning på multikanalsuppspelning i BIS studio innan den gavs ut på SACD. En av mina bästa vänner ägde 25 % av Proprius under många år. Han jobbade då på Naxos. Idag distribuerar han flera andra märken inklusive Caprice, ni vet den där SACDn LÅTAR som jag nämnt i annan tråd.

En av dessa Cantate Domino utgåvor har Bertil alltså mastrat själv d v s Bertil har gjort allt ifrån inspelning till färdig CD och han har således full kontroll över slutresultatet :-) Den utgåvan kom långt före SACD utgåvan.

Denna Bertils egen utgåva är egentligen den enda digitala utgåva som jag tycker påminner om själva masterbandet (med undantag för SACD versionen som jag inte har hört med tillräckligt bra utrustning). Jag har hört detta masterband vid åtskilliga tillfällen och minns ganska väl.

Jag vill än en gång påpeka att jag inte har jämfört med SACD spåret utan bara med hybridspåret på SACD skivan.

Det finns en speciell kvalitet i inspelningen som gör Cantate Domino så unik. Jag kan inte riktigt sätta fingrarna på den men en form av närvarokänsla och live upplevelse är väl den närmaste beskrivningen som jag kan göra och förstås i kombination med ett särdeles gott musicerande.

Vilken utgåva är det då som jag snackar om och hur känner man igen den?

Skivnumret på denna CD är PRCD 7762. CDn är guldfärgad vilket kanske är dess främsta kännetecken. Copyrightårtalet på skiva och leaflet är 1993. På CD-skivans spegel d v s längst in, kan man förutom skivnumret läsa nummer13090717. På CD-etiketten står det Made in Sweden by DCM, Stockholm.

Hur vet jag att detta stämmer? Bertil har själv Berättat om sin mastring och detta exemplar har jag personligen mottagit ur Bertils hand såsom en gåva. :-) Jag sitter nöjd med royal straight flush på handen.

Har ni tur så kanske det idag är den billigaste utgåvan i handeln.
Nu är det bara att rekognosera. :D

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2008-02-22 08:31

inspelningar i karaby? låter som något man vill ha, där var jag många gånger när jag läste till konfirmationen... fin kyrka och fina gravhögar strax sidanom också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 4 gäster