PJ Harvey on tour - please leave quietly (dvd)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

PJ Harvey on tour - please leave quietly (dvd)

Inläggav norman » 2006-11-22 21:08

Tror jag har glömt att tipsa om denna dvd. Gillar den mer och mer, tycker den förmedlar känslan i musiken bra. Det är väldigt opolerat och dom gör en massa klipp på bilden mellan t.ex. studio och olika livescener i samma låt, det är alltså ganska långt från vanliga konsertdvd:s.

Användarvisningsbild
SuperB
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-11-30
Ort: Täby

Re: PJ Harvey on tour - please leave quietly (dvd)

Inläggav SuperB » 2006-12-27 18:17

Jag håller med, den växer för varje gång man lyssnar på den. Låt 6 "It's you" kan man spela hur högt som helst, vilket jag inbillar mig innebär frånvaro av diverse kompressorer mm.
PJ Harvey säger i ett avsnitt på skivan att hon vill att det skall låta raw och low-fi. Jag tror att hennes strävan att få till low-fi ljud resulterar i hifi ljud istället.

Är man inbiten PJ Harvey fan kommer man garanterat inte bli besviken på denna skiva. En varning för de som vill ha surround ljud, det är endast två-kanaligt PCM kodat ljud på skivan.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2006-12-28 08:36

Bra rekommendation! Kanske den perfekta skivan att drömma
sig tillbaks till hennes fantastiska konsert i Roskilde 2001 med?

Användarvisningsbild
SuperB
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-11-30
Ort: Täby

Inläggav SuperB » 2006-12-29 22:10

Hetsporren skrev:Bra rekommendation! Kanske den perfekta skivan att drömma
sig tillbaks till hennes fantastiska konsert i Roskilde 2001 med?


Njae, det är förvisso en live skiva, dock sammansatt från många olika liveframträdanden. Det kan vara lite svårt att få en "riktig" live känsla då en låt bildmässigt kan vara sammansatt från flera olika framträdanden.

Själv associerar jag hennes konserter med hennes utomhusframträdande på vattenfestivalen i Stockholm, i strålande solsken, någon gång på 1900-talet ;). Man får inte riktigt den känslan från denna DVD.

Jag tror skivan är utformad så i enighet med PJ Harveys konstnärliga önskemål av att försöka förmedla känslan av hur det egentligen är att turnera. Det är hela tiden samma låtar som spelas i en mängd olika miljöer.

Köpte hennes senaste platta "PJ Harvey - The Peel Sessions", där de flesta av låtarna är kända sedan tidigare. Vet inte hur jag skall uttrycka mig men alla låtar är "nya" inspelningar/arrangemang, dvs de skiljer sig mot tidigare versioner av samma låtar. Några av låtarna är helt nya för mig (jag har alla tidigare skivor av PJ, så de borde vara nya för de flesta). Alla låtar är inspelade av BBC, och låter riktigt bra, har dock inte hunnit lyssna på riktiga stereon än så jag reserverar mig lite. Det verkar ljudmässigt vara ännu bättre än tidigare inspelningar, kanske inte med samma intensitet och känsla som hon brukar ha (jag tänker närmast på låtarna från "Dry" albumet).

Mer info om John Peel och hans sessions återfås här:
http://www.bbc.co.uk/radio1/johnpeel/sessions/


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst