Blind Boys of Alabama, Richard Bona, Tinariwen, Al Jarreau

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Blind Boys of Alabama, Richard Bona, Tinariwen, Al Jarreau

Inläggav ekeponken » 2007-05-19 18:01

Bild
Blind Boys of Alabama - Spirit of the century
(med Amazing Grace fast med melodin house of the rising sun)

Bild
Richard Bona - Reverence
Varmt ljud och vacker, glad och ofta lekfull musik.

Jag har skaffat ny CD-spelare och tack vare det har det blivit ännu viktigare med skivor med bra inspelning och härlig musik.
Ovan nämnda skivor är de två skivor som jag har upplevt bäst, särskilt Blind Boys-skivan, den har gått från att uppfattas som något tråkigt i ljudet till att vara helt underbar med en enkel men otroligt svängig musikalitet.
Richard Bonas skiva har en fantastisk värme, både i musiken och i inspelningen, har dock hört den i ett system där basen blev alldeles för accentuerad.

Så detta är både två skivtips samtidigt som jag nu undrar vad det mera finns för skivor som har samma enkla, glada och lätta musikalitet kombinerat med en superb ljudkvalitet.
Jag har tänkt att göra en nöjesresa till Bengans jazz-avdelning, men tar gärna emot tips på skivor att hålla utkik efter.
Kari Bremnes har jag tänkt kolla efter, har bott i Lofoten där hon kommer från, vilka skivor ska man hålla extra utkik efter?

Hur låter Eric Bibb rent musikaliskt?
Senast redigerad av ekeponken 2007-05-24 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-19 18:15

Eric Bibb låter alldeles utmärkt såväl musik- som ljudmässigt, åtminstone det jag hört.

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-05-19 19:27

Hejsan!

- En bra skiva, verkligen!
Då skulle du kanske även lyssna in:
Ben Harper and Blind Boys of Alabama - There will be light

Den här gillar jag skarpt. Bra musik och bra ljud:
Bill Frisell - Nashville

Eric Bibb ska du försöka få tag på.
Har själv Goodstuff och Spirit and the Blues.
Gillar båda.

Men provlyssna helst, man vet ju inte...

/z

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-20 23:57

Var inne på Bengans för en vecka sedan. Köpte en del Miles Davis, men det är inte det du far efter. Men köpte en skiva med Niels-Henning Örsted Pedersen från 98. "This is alla I ask". Tycker den är lite" åt det hållet du beskriver.
Men sen har jag en skiva som påminner mer om det du beskriver (har för övrigt själv Richard Bonaskivan du nämnde) med Stanley Clarke kom 2003
"1, 2, TO THE BASS! Provlyssna den tror du gillar den.
Sen finns en skiva till jag kom och tänka på. kanske glider isär lite från din beskrivning men ändå, du får lyssna och avgöra själv: "Y'all just don't know"
med DAPP THEORY. Finns några mer kommer ej på dem just nu, måste ställa mig och bläddra lite i skivsamlingen så kommer jag säkert på något mera.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-21 00:36

Tack för alla tips! jag känner inte igen några av skivorna, så det ska bli spännande att lyssna på dem.

Ser fram emot min resa till Bengans, ska bara försöka hitta någon dag då man kan åka dit utan någon större tidspress.

Vilken CD-spelare/hörlur kombination är bäst? Är någon av dem tillräckligt bra för att kunna avgöra hurdan inspelningen är? min erfarenhet av tidigare besök säger mig att så inte är fallet men saker kan ju ha förändrats.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-24 15:08

Hurra! i tisdags fick jag tid att gå till Bengans. Resultatet blev dessa båda. Kari Bremnes ligger fortfarande kvar på vill ha -listan men jag hade inte råd att köpa någon av hennes skivor denna gång. Örsted och Clarke glömde jag faktiskt av att kolla efter, får ta det nästa gång.

Bild
Jag har inte hört Al Jarreau tidigare men han är en helt fantastisk vokalist. Tyvärr så upplevde jag en större närhet när jag lyssnade på den på Bengans, när jag lyssnade på den här hemma så blev det en liten besvikelse, men bara lite, den har ändå en given plats i CD-spelaren. Den är väldigt bra och förhoppningsvis kommer den växa med tiden.

Bild
Denna skivan är skitbra helt enkelt. Musiken beskrivs som "Beduinblues" och det kan väl kanske stämma, gruppen härstammar från någonstans i Sahara, hursom så är det riktigt bra musik parat med en superb inspelning med en fantastisk närvarokänsla, man hör till och med bruset från gitarrförstärkaren :D .
Såg förresten att de ska spela på Trä'gårn den 5 augusti. Ska verkligen försöka ta mig dit och lyssna på dem.

De skivor jag hörde med Blind Boys of Alabama blev jag lite besviken över, ingen av de skivor jag lyssnade på (Atom Bomb, Higher Ground + en äldre skiva) tyckte jag kom upp i samma musikaliska nivå som "Spirit of the century" (eller rättare sagt, de var inte enligt min musiksmak för dagen).

Richard Bona - Munia (the tale) lyssnade jag också på och den lät väldigt bra så den är också på min skivinköpslista, däremot är jag lite frågande till ljudkvalitéen på denna skiva, den grep inte på denna parameter riktigt tag när jag lyssnade på den i butiken.

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-05-25 11:54

Najs... det blev ett par skivor iallafall.

Tinariwen till Trä'gårn alltså!? Intressant indeed...
Har lyssnat på skivan Amassakoul och kan tänka mig att höra dem "Live" kan bli både fränt å bra...

/z

Användarvisningsbild
steelth

Re: Blind Boys of Alabama, Richard Bona, Tinariwen, Al Jarre

Inläggav steelth » 2007-05-29 16:04

ekeponken skrev:Bild
(med Amazing Grace fast med melodin house of the rising sun)

En underbar skiva! Kul att fler uppskattar den. Amazing Grace är så bra på något omöjligt sätt.

ekeponken

Re: Blind Boys of Alabama, Richard Bona, Tinariwen, Al Jarre

Inläggav ekeponken » 2007-06-04 17:17

steelth skrev:
ekeponken skrev:(med Amazing Grace fast med melodin house of the rising sun)

En underbar skiva! Kul att fler uppskattar den. Amazing Grace är så bra på något omöjligt sätt.

Ja, jag håller nog den som skivans höjdpunkt, följd av Good religion.

Det är väl det att det är en välkänd och stark text som nu framförs med en annan melodi vilket gör att man får en ny syn på det sången förmedlar.
Samtidigt så blir budskapet lite mera komplext med denna melodi. Det är en hoppingivande text men med en melodi som denna gång väl går i moll, den känns lite mer melankolisk iallafall.

Återgå till Skivrekommendationer