Ge mig tips på smutsig blues!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Ge mig tips på smutsig blues!

Inläggav Jara » 2007-07-25 11:23

Tjena.

Jag är redo att utforska en ny genre och skulle gärna ha lite tips på bra blues. Den får gärna vara lite skitig...

/Daniel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-25 15:24

Du bör ha Muddy Waters - Folk Singer i hyllan, gärna Mobile Fidelity-versionen. Är du inne på riffig, instrumentalt duktigt bluesrock så ta en titt på Gov´t Mule. Peps Persson - Rotblos rekommenderas också.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-25 16:48

Inte för att jag vill kalla den så värst skitig... men jag gillar skarpt B.B. King - Live at the Regal.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-07-26 00:24

Buddy Guy "The real deal" Live är ganska "skitig".
Sen finns ju Joe Bonamassa som har gjort en del "skitig blues" men jag anser ändå att den är väldigt bra som ju en del av frågan löd.
T.ex: DVD Joe Bonamassa "Live at the rock palats"

Sen finns det väldigt mycket "bra", som jag tycker. blues. Clapton har gjort en hel del bra. Stevie Ray Vaughan, John Lee Hooker, Robben Ford, tidiga skivor med zz top. etc, etc. Kanske lite tips. Kolla in artisterna på youtube, du lär säkert hitta allihop där. :)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-07-26 09:12

Den som sjunger "skitigast" torde nog vara Howlin' Wolf. Kan dock inte rekommendera nån särskild skiva. Rösten är nog en av musikhistoriens fränaste 8) !

/tycker en john

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 09:14

Bra munspel:
William Clarke
Charlie Musselwhite
James Cotton

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-07-26 10:20

Blues Traveler är hur bra som helst...

John Popper, snabbare munspel får man leta efter... :)

/MHo

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-26 16:19

MHo skrev:Blues Traveler är hur bra som helst...

John Popper, snabbare munspel får man leta efter... :)

Fast blues är det väl inte, namnet till trots och inte är det särskilt skitigt heller.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-26 18:25

R.L Burnside kan du ju lyssna på... en vit bluesartist är Tony Mcphee(ex. groundhogs) och gärna "me and the devil" plattan som han deltar på. Rambling Jeffrey Lee and Cypress Grove with Willie Love är en underbar rå alternativblues platta.
Några Lightning Hopkins plattor bör du väl ha prövat. Sonny terry och Brownie Mcgee är ett annat tips... Det är svårt att tipsa om något som är stökigare och samtidigt Trad-blues än R.L Burnside(tex. Ass pocket of whiskey plattan), men en artist som är vildast av dem alla fast kanske hellre borde gå under rockabilly är "madman" Hasil Adkins.
Senast redigerad av matereo 2007-07-26 22:05, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-26 18:53

Nu kan jag inte blues, men fanns det inte nån som hette Leadbelly och var typ ganska (väldigt) hardcore/oldschool...? Säkert nån som kan mer...?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-26 18:57

phloam skrev:Nu kan jag inte blues, men fanns det inte nån som hette Leadbelly och var typ ganska (väldigt) hardcore/oldschool...? Säkert nån som kan mer...?

Japp, Leadbelly är ruskigt hardcore och oldschool, men låter kanske inte som man föreställer sig blues. Jag tycker Matereos tips var bra liksom tipset om Howlin' Wolf.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-07-26 21:04

Fantastiskt fiffigt!
När jag läste denna tråd hade forumet rubriken "Faktiskt.Se - In the ghetto" :lol:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2007-07-27 01:21

Skitbra. Nu har jag lite att bita i.

Sluta dock inte med tipsen!

/Daniel

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-27 10:26

Om du vill ha riktigt rå & skitig blues rock med lite Hendrix influenser.Faktiskt trodde jag det var Hendrix när jag hörde introt på en låt i en skivaffär,var tvungen & fråga vad det var dom spelade & köpte genast skivan.Black Keys heter dom,ett par yngre amerikanska snubbar,dom har väl gett ut 5-6 skivor senaste 10 års perioden.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-07-27 22:02

Glömde bort en skiva, som "jag tycker" du måste ha.
Michael Landau. Michael Landau Group" Live. Ruskigt bra skiva, också ganska smutsig. Dessutom är den mycket välljudande trots live.
Dubbel cd.
Tycker man om blues anser jag att denna bör ingå i skivsamlingen, inte minst med tanke på ljudet.
Kan ju nämna ytterliggare blues: Koko Tyler, Robert Johnson. Johnny Winter, Frank Marino. Dessa är kanske inte de "smutsigaste" men ändock
bra musik enligt min smak. Återigen, kika på youtube.
Även scott Henderson har spelat in en del bluesskivor. 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-07-28 16:48

Björn Berge. Modernt och superskitigt!

Tom Waits. Gammalt och rysligt smutsigt.
admin

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-28 21:53

Gillar du slide gitarr blues ska du absolut lyssna på Elmore James,50-60 tals inspelningar,han dog i början på 60-talet.Kanonbra lite råare slide blues.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-28 21:57

En dam som var på besök lämnade min lägenhet med smutsig blus... :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-29 00:45

RMA skrev:Gillar du slide gitarr blues ska du absolut lyssna på Elmore James,50-60 tals inspelningar,han dog i början på 60-talet.Kanonbra lite råare slide blues.
vh Raimo.

En platta räcker dock för han gör i princip låten Dust my broom om och om igen med lite skillnad. Även han lär ha haft så kraftfull röst att mik oftast var överflödigt :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-07-29 15:33

Son House är en favorit.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-08-16 18:32

hej Jon spencer blues explosion, vet ej om det är blues men smutsigt som attan är det i alla fall.
mvh carl

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-16 20:59

Smutsig kan man nog inte kalla Johnny Winters första skiva från 1969, men vilket otroligt ös och bra ljudkvallitet.
Han representerar det häftigaste en vit bluesmusiker åstakommit med klassisk blues på skiva, åtminstone vad jag hört hittills.
Mer partydrag än finlyssning.

CD, Columbia/Legacy 5112302

Länk

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-17 06:32

Robert Lucas gör modern blues, med mycket känsla.
Gillar mycket av det han gör.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-17 21:09

Jimi Hendrix, Hear my train comi´n, en helt akustisk inspelningshöjdare (bara Jimmi och en slideguitarr) på hans enda bluesalbum Blues, Polydor 521037-2, får man inte missa.
Medföljer ett häfte om hans historik, som begynte i söderns heta bluesdistrikt.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-18 19:44

Tinariwen. Udda.
admin

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-08-18 20:43

När det gäller bluesens historia och ursprung så finns ordet "blues" belagt i skrift vid flera tillfällen under 1800-talet. Dock då inte i samband med musik utan som ett ord för en nedstämd sinnesställning.

Första gången som vi idag känner till som ordet blues nämns i samband musik är från 1901 och då i titeln på ett utgivet musikstycke: "I got dee blues". Denna melodi är dock inte en blues

Första gången en 12-takters blues ackordsföljd finns belagd är 1904 i en ragtimemelodi: " One o them things"

1908 ger Antonio Maggio ut en melodi "I got the blues" som innehåller en 12-takters bluesackordsföljd. Det här är första gånger som vi idag känner till att ordet "blues" är kombinerat med den ackordsföljden.

1912 ges tre bluesmelodier ut där W C Handys "Memphis Blues" blir den mest kända

1914 spelas för första gången en bluesmelodi in och det är "Memphis Blues" med "The Victor Military Band" och Morton Harvey sjunger samma år in den melodin. Bluesmelodier har nu etablerats som ett element i den omfattande Ragtimerörelsen i USA.

1920 spelas för första gången en bluesmelodi in med en svart artist och det var "Crazy Blues" med Mamie Smith och bluesmelodier var nu etablerade som ett element i den nyfödda jazzmusiken.

1924 spelar "The Blue Ridge Duo" in en bluesmelodi "Lonesome Road Blues" och det är första gången som kan höra countryinfluenser i en bluesinspelning och instrumentsättningen är ny nämligen munspel+gitarr och sång. "The Blue Ridge Duo" bestod av vita musiker.

Under 1924-1925 spelas flera bluesmelodier in med svarta musiker där de ackomanjerar sig själva på gitarr eller banjo och sångstilen är ytterst kraftfull, och jag menar då verkligen ytterst kraftfull. Vi kan säga att Blues etablerar sig som en självständig musikform under dessa år. Musiker som då gjorde inspelningar är bla: Blind Lemon Jefferson, Lonnie Johnson och Papa Charlie Jackson.

Men även kvinnor ( som exempelvis Ida Cox som gjort inspelningar redan 1923) förändrar som sångstil och sjunger allt kraftfullare och kraftfullare mot slutet av 20-talet.

Exempel på tidiga bluesmelodier som spelas in av andra än jazz och bluesmusiker och är populära ända in i våra dagar är "Corrine Corrina" (Bo Chatmon) och "Cottonfields Back Home" (Leadbelly).

På internet är det lätt att ladda hem musikexempel som belyser utvecklingen som jag här skisserar.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-08-21 17:44

Howlin Wolf å Elmore James är ju redan nämnda å skitigare går väl knappt å hitta men kolla in Hounddog Taylor & the Houserockers, 2 gitarrer i samma stärkare å trummor blir ganska skitit....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-21 17:49

En intressant platta (och som jag gillar också! :)) tycker jag är Talking Timbuktu med Ry Cooder och Ali Farka Touré. Det är väl inte egentlig blues, men känns som en rootsinspelning, där amerikanska och afrikanska musiker influerar varandra till att utforska bluesens väsen.

Provlyssning först rekommenderas. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-31 08:02

Hound Dog Taylor, John Lee Hooker (det gamla materialet)
undvik vita bluesband, låter städat och tråkigt även om det distar...enda vita bandet IMHO som kan lira skitig blues är Rolling Stones, testa Exile On Main Street
Kolla in skivbolaget Fat Possum, dom har en del udda grejer...slå upp blues som genre på www.allmusic.com, där kan du lyssna på snuttar också...

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-08-31 16:09

Vad man lägger i begreppet skitig blues verkar vara mycket personligt...

Jag instämmer helt och fullt med en del av förslagen men tar mig friheten att lägga till lite...

Howlin´ Wolf (Smokestack Lightning är världens bästa blueslåt, se till att den är med på den samling du köper...), samarbetet med Stones är bra oxå.

Hound Dog Taylor (vilken platta som helst). Burkigt råös med charm.

Lightnin´Hopkins, svårt hitta en platta men leta efter en som har kompband, det blir lätt lite lalligt annars och det finns hundra plattor och långt mellan guldkornen men oslagbart när allt väl sitter som det ska. En av de få som har texter som faktiskt berättar något.

Robert Johnson, urgammalt men faktiskt riktigt bra. Även textmässigt. Inte bara för arkivarier av äldre kulturyttringar.

Johnny Winter hade ett bra förhållande till Muddy Waters och såg till att göra en platta med honom som jag tycker är den bästa han gjort, Hard Again. Skippa de uppskrivna Newportkonserterna i förstaläget. Wolf var en gentleman, Muddy businessnubbe... Med åldern kom ödmjukheten kanske mer till sin rätt efter ett par tuffa år.

Muddy & Wolf körde båda material skrivet av Willie Dixon, leta upp billiga utgåvor (samlingar) med Willie så får du hela blueseliten från 50-60-talen på ett bräde. Willie Dixons Blues Dictionary??

Det finns även en live från Paris med Willie & Memphis Slim som är riktigt, riktigt bra. Även ljudmässigt, tror den spelades in första halvan av 60-talet. Dock inte särskilt skitig, klubbspelning med atmosfär.

John Campbells två sista skivor är svårslagna. Han spelade bl a på en av Lightnin´ Hopkins gamla gitarrer (han sponsrades...). Här förenas tradition med en mer modern framtoning, kompbandet var nå´t metalband som jag inte minns namnet på. Kanon. Tycker jag.

Cornelis Wreesvijk, Narrgnistor och transkriptioner. Inte så skitigt men han hade något, den mannen.

Jimi Hendrix nämnde någon, jag tycker ju att det är en bluessnubbe men gillar inte albumet Blues så mycket, trots ett par bra spår. Hellre då BBC liven och apropå BBC:

Rory Gallagher, BBC Live. Dubbelcd som jag tycker är riktigt bra, underskattad gitarrist. Bättre än John Mayall & Bluesbraekers som ändå hör hemma här. Enda bra Clapton gjort som kan kallas blues...

Sen finns det ju tjejer oxå...

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer