av ignatz » 2007-08-31 16:09
Vad man lägger i begreppet skitig blues verkar vara mycket personligt...
Jag instämmer helt och fullt med en del av förslagen men tar mig friheten att lägga till lite...
Howlin´ Wolf (Smokestack Lightning är världens bästa blueslåt, se till att den är med på den samling du köper...), samarbetet med Stones är bra oxå.
Hound Dog Taylor (vilken platta som helst). Burkigt råös med charm.
Lightnin´Hopkins, svårt hitta en platta men leta efter en som har kompband, det blir lätt lite lalligt annars och det finns hundra plattor och långt mellan guldkornen men oslagbart när allt väl sitter som det ska. En av de få som har texter som faktiskt berättar något.
Robert Johnson, urgammalt men faktiskt riktigt bra. Även textmässigt. Inte bara för arkivarier av äldre kulturyttringar.
Johnny Winter hade ett bra förhållande till Muddy Waters och såg till att göra en platta med honom som jag tycker är den bästa han gjort, Hard Again. Skippa de uppskrivna Newportkonserterna i förstaläget. Wolf var en gentleman, Muddy businessnubbe... Med åldern kom ödmjukheten kanske mer till sin rätt efter ett par tuffa år.
Muddy & Wolf körde båda material skrivet av Willie Dixon, leta upp billiga utgåvor (samlingar) med Willie så får du hela blueseliten från 50-60-talen på ett bräde. Willie Dixons Blues Dictionary??
Det finns även en live från Paris med Willie & Memphis Slim som är riktigt, riktigt bra. Även ljudmässigt, tror den spelades in första halvan av 60-talet. Dock inte särskilt skitig, klubbspelning med atmosfär.
John Campbells två sista skivor är svårslagna. Han spelade bl a på en av Lightnin´ Hopkins gamla gitarrer (han sponsrades...). Här förenas tradition med en mer modern framtoning, kompbandet var nå´t metalband som jag inte minns namnet på. Kanon. Tycker jag.
Cornelis Wreesvijk, Narrgnistor och transkriptioner. Inte så skitigt men han hade något, den mannen.
Jimi Hendrix nämnde någon, jag tycker ju att det är en bluessnubbe men gillar inte albumet Blues så mycket, trots ett par bra spår. Hellre då BBC liven och apropå BBC:
Rory Gallagher, BBC Live. Dubbelcd som jag tycker är riktigt bra, underskattad gitarrist. Bättre än John Mayall & Bluesbraekers som ändå hör hemma här. Enda bra Clapton gjort som kan kallas blues...
Sen finns det ju tjejer oxå...