Dvorak, slaviska danser

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Dvorak, slaviska danser

Inläggav MichaelG » 2007-08-12 07:43

Ett problem när man har många skivor, är att man inte har riktigt koll på vad man har. Häromdagen när jag litet på måfå ögnade CD-ryggarna i hyllan, fann jag Dvoraks "Slavonic Dances" med George Szell och Clevelandsorkestern (CBS/Odyssey MBK 44802). Den stod prydligt (men kanske litet förskrämt) bredvid min andra Dvorakskiva (Symfoni nr 9 - Nya världen).

Den uppmärksamme misstänker säkert redan att Dvorak inte tillhör mina absoluta favoritkompositörer, men i brist på något uppenbart lyssningsmål tog jag ut rubricerade skiva och la in den i spelaren.

Oj, vilken härlig musik! Oj, vilken härlig inspelning! Att Clevelandorkestern under Szell gorde ett bra jobb visste jag redan, men här excellerar de verkligen. Det märks (=verkar som) att de stormtrivs med uppgiften.

Inspelningarna är gjorda 1962 och 1965 för de två respektive danssviterna. Och klangen och ljudbilden är precis så bra som man kan önska. Jag upptäckte inte något störande brus på inspelningen vilket kan ha att göra med att musiken är rätt slamrig och röjig mest hela tiden.

Kan alltså varmt rekommenderas!

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-12 08:46

Dvorak är en personlig favorit.

Bästa versionen av "Den nya världen" tycker jag är med Israel Philharmonic Orchestra under ledning av Leonard Bernstein. En "DDD"-cd från 1989 utgiven av DG, som dessutom innehåller "Slovakiska danser" Op. 46! hittade f.ö. just en Telarc-utgåva, av samma verk, som jag ännu inte öppnat! Det var det där med många plattor..

Har förresten även en himla fin "DDD"-inspelning av Slaviska danser (Op. 46 & 72) utgiven på BIS (CD-425) och tolkad av Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, under Leif Segerstam.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-08-12 12:25

Hetsporren skrev:Dvorak är en personlig favorit.

Min favoritkvatett är Stravinsky, Prokofieff, Bach och Haydn (av alla!). Tonsättare från andra hälften av 1800-talet (som exempelvis Dvorak) är med några få undantag (Mussorgskij, Tjajkovskij) inte min tekopp. Men med tanke på hur upplivad jag blev av de slaviska danserna, kanske jag skulle damma av mina Bruckner/Brahms/Schumann/Berlioz/Strauss/Mahler-CDs för en andra chans.

Vem vet - de kanske fick till en och annan käck låt de också!

Hälsn. Michael

Ps. Jag hör av mig ang ELO-afton.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-12 15:00

MichaelG skrev:Ps. Jag hör av mig ang ELO-afton.

DET ser jag verkligen fram emot, av två olika skäl! :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-15 16:28

15 AUG 2007
Göteborgs Symfoniker spelar Leonard Bernsteins Symfoniska danser ur West Side Story – med melodierna "Maria" och "Somewhere " och Dvoráks nionde symfoni ”Från Nya världen” som legat på den symfoniska topp-tio-listan sedan 1893.

:) :) :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-15 23:22

Nya världen är även min favorit, men hur var det nu med Slavonic Dances, (länge sedan jag lyssnade på den) va det inte den som lät så bekant svenskt, nordiskt på något vis ? Kanske jag blandar ihop.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-08-18 21:49

Om man, som Hetsporren, rekommenderar Bernsteins DG-inspelning av "Nya världen" bör man nog tillägga att det är den mest kontroversiella inspelning som någonsin gjorts av stycket. Bernstein tänjer den långsamma satsen som ingen annan före honom och han tar över arton minuter där det "normala" är runt tiominutersstrecket.

Personligen älskar jag hans modiga behandling av musiken, men jag skulle aldrig rekommendera tolkningen som förstaval.

Återgå till Skivrekommendationer