Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
storyboard

Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav storyboard » 2007-11-02 17:36

Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-02 18:10

Tack för varningen! Jag hade tänkt köpa skivan, som vid en snabb genomlyssning på Amazon verkade musikaliskt uthärdlig. Hiten (spår nr 2?) hörde jag på radio och den är ju riktigt bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-11-02 18:26

Yepp, typiskt pressad "radioproduktion"... låter helt enkelt fördjävligt. Alltså mycket värre än något annat jag lyssnat på, faktiskt. Hur någon ansvarig på ett skivbolag kunnat släppa något dylikt är förvånande.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-02 18:28

Fenomenet är dessvärre inte nytt. Vi diskuterade ju för något år sedan en megaartist, Madonna, och hennes två senaste album som båda är närmast olyssningsbara.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-11-02 19:26

Hm. Den (hitten) låter ju faktiskt rätt ok på radio, teve och internetradio. Det är ju mer än man kan säga om mycket annan "radio-anpassad" musik som låter skit vad än den spelas på. :?

Är nivån lika hög som damen själv var på galan?

/en john som tycker att hon är lite frän ändå

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-11-02 19:52

Vill bara förtydliga att detta är betydligt sämre än många hitlisteskivor, men cdon hade inga problem med att ta tillbaka den, vilket jag inte hade väntat mig. Lyssnar iställlet nu på Amy Winehouse "Frank" och den är lyssningsbar i alla fall, men i vissa låtar har de lagt på vinylskrap som stör :-(

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-02 20:39

Hmm, har för mig subjektivisten testat skivan på vinyl och att den skulle vara bättre än cdn.

(hittar tyvärr inte inlägget...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-02 22:27

Jag har läst på länken i första inägget och dom fletsa där verkar ju väldigt nöjda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav subjektivisten » 2007-11-02 22:59

storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

Juppz, påpeka detta i början av juni att vinylen är klart bättre än CD i denna tråden

Ca 50 sek från Me and Mr Jones

Bild

Bild
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-11-03 08:06

Tack subjektivisten för visualiseringen!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-11-03 23:03

Amy Winehouse var riktigt tråkig på VMA.
Såg besviken ut över att vinna priset, gick upp på scenen, tog priset, såg besviken ut, sa "friends", tackade inte och gick sedan iväg..
/J

Cygnus resurectum

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-03 23:21

Med de alkoholproblem hon har, är det inte konstigt om/att hon verkar olycklig... Albumet är dock fantastiskt bra, ett av årets tio bästa i min bok! Låter dessutom helt okej, som mp3 från Gomusic.ru.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-04 00:11

Snuten i Bergen tog hon för att hon rökte på på hotellrummet... Ett jäkla liv på somliga i pressen åt oilka håll. Men personalen på hotellet tyckte det luktade konstigt, blev rädda och ringde snuten som kom dit med 6 man (eller var det 6 bilar, kommer inte ihåg).

Synd att så många artiskter ska hålla på med sådan skit. Fylla och droger. Märkligt. Så kul är ju inte det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-04 01:12

Här finns en studio-livespelning med Amy + gitarr om nån är intresserad:

http://spinner.aol.com/artists/the-inte ... -winehouse

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 11:16

Max_Headroom skrev:Synd att så många artiskter ska hålla på med sådan skit. Fylla och droger. Märkligt. Så kul är ju inte det.

Fast just drogerna har ju gett oss lyssnare en hel del kul...
Tyvärr hade aldrig artister som Hendrix, Zeppelin, Joplin, Nirvana, Stones, Beatles presterat i närheten av sin förmåga utan droger...
Även inom andra genres är det ju vanligt...
Jazzen ska vi inte tala om, där var ju alla heroinister på 50-talet strängt taget...
Tråkigt men sant... :cry:
PS. Jämför gärna Stevie Ray Vaughan´s Live at el Mocambo 1983 (på droger) med Live in Austin, Texas några år senare utan droger...
Tyvärr bättre på droger i kroppen för hans del...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 11:25

Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm. Det var ingen höjdare. Dessutom tycker jag att hans plattor blev bättre och bättre ju friskare han blev.

Synd på Amy Whinehouse men hon har ju ett namn som förpliktigar. Trist också att plattorna verkar så misshandlade. Hade till och med funderingar på att köpa en men jag tror att jag avstår.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 12:20

Det är väl som allt annat, lagom är bäst, (menar jag helt utan egna erfarenheter av förbjudna droger), säkert presterade SRV (och alla andra) bättre utan droger, det är väl andra saker snarare som hämmar utan droger, osäkerhet, scenskräck mental ohälsa (säkert drogrelaterad den med..). Jag är själv musiker och inte det minsta drogliberal, vad jag menar är att vi (tyvärr) har drogerna att "tacka" för mycket av den musikaliska frispråkigheten. Musiker är inte mer annorlunda än andra: med droger i kroppen testas och flyttas gränser...
Kanske skulle starta en tråd i ämnet, intressant vad folk tycker..?
Tycker lite synd om Amy, hon verkar ta på sig att bli en kvinnlig Keith Richards, kan aldrig sluta väl...
Tycker ändå plattan (det jag hört) är bra, som sagt, den undermåliga kvaliteten undgår man ju via radio...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 12:22

JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström

Kan bara tillägga att jag inte är så lite avis på dig... Skulle gärna sett SRV live, drogad eller inte var han en av vår tids största gitarrister...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 12:25

Wideglide skrev:
JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström

Kan bara tillägga att jag inte är så lite avis på dig... Skulle gärna sett SRV live, drogad eller inte var han en av vår tids största gitarrister...

OT, men jag hade en stark känsla av att han var på väg mot något riktigt stort som musiker. Han började släppa Hendrix- och bluesoket och var på väg mot ett (än) mer eget uttryck när han tyvärr gick bort alldeles för tidigt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-10 17:37

norman skrev:Här finns en studio-livespelning med Amy + gitarr om nån är intresserad:

http://spinner.aol.com/artists/the-inte ... -winehouse

Riktigt jävla bra. Min aktning för Amy har steg med 1000%. Dessvärre sjönk den med 89% igen när de kom till intervju-delen.

Spinner.com - the Interface - kommer jag att komma tillbaka till. Toppen tipps. Tack!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-11 20:01

Har just beställt nämnda mästerverk. Ska bli intressant att höra om den låter bättre än mp3-filerna jag har lyssnat på...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 16:27

Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

När det gäller missbruksfrågan så är det en tragisk sjukdom som har skickat många begåvade artister i en alltför tidig grav. Tanken på att droger skulle vara en nyttig inspirationskälla för Winehouse försvinner ganska snabbt när man hör hur hon låter i påverkat tillstånd. Inte vackert.

I det sammanhanget är väl det tveksamma ljudkvalitén på hennes skiva en bifråga?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-18 21:20

Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

Håller verkligen inte med. Anser att arrangemanget är det som verkligen lyfter denna skivan. Dagens soul är så totalt utslätad och meningslös så det hade varit döden att gett låtarna sådant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 21:45

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

Håller verkligen inte med. Anser att arrangemanget är det som verkligen lyfter denna skivan. Dagens soul är så totalt utslätad och meningslös så det hade varit döden att gett låtarna sådant.

Det är egentligen bara du som kan skriva något så besynnerligt. De där sterila umpah-arrangemangen på Back to Black försöker bara härma soul som det lät på 60-talet.

Om du lyssnar på akustiska eller sparsmakade arrangemang med Amy så förstår du att det är hennes röst som är det storslagna i sammanhanget.

http://www.youtube.com/watch?v=g5LsdEqS ... re=related
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-18 22:05

Man kanske ska se det som så - snarare än att ge själva drogerna credit för eventuell artistisk briljans - att droger i olika former söker sig till den artistiska själen, och vice versa. De personer som är "besjälade" på detta sätt är kanske just de som i särskilt hög grad behöver/har svårt att undvika/stimuleras av/blir nyfikna på/utsätts för/finner insikt via olika slags droger.

Plus att de stora "artistdödarna" är heroin och alkohol.

Mikael2

Re: Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:08

subjektivisten skrev:
storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

Juppz, påpeka detta i början av juni att vinylen är klart bättre än CD i denna tråden

Ca 50 sek från Me and Mr Jones

Bild

Bild

Är det verkligen ett sample från en CD det där översta som det står i den andra tråden eller är det en MP3-fil?

Jag är inte bra på ljudprogram typ Cool Edit men jag testade att ladda hem Sound Forge och matade in Me & Mr Jones och den är inte i närheten av bilden ovan? dB skalorna på cd samplet ovan blir jag inte klok på. Hur ska det tolkas?

Ska se om jag får in min bild från Sound Forge. :oops:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:29

Så här ser 50 sekunder ut från Me & Mr Jones ut i Sound Forge från min CD. Gör jag nåt fel för den liknar inte alls den som är ovan angiven som ett cd-sample? :oops:

Bild

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:32

Står att den är normaliserad för att jämföras med LP-samplet ser jag nu. Blir cd-samplet så märkligt platt av det eller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-20 20:11

Juppz. Den stora skillnaden är att den är normaliserad för ha samma genosnittliga nivå som LPn. Annars så skulle den se ut som din, förutom att dina är mkt mer utdragen åt sidan.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-20 20:20

Själv är jag ingen expert på LP-rippar men min gissning är att en LP-rip alltid kommer att se annorlunda ut jämfört med en CD-rip. De är ju två olika medier, analogt och digitalt, en LP-rip kommer förmodligen aldrig att ha samma spikraka klippningslinjer som en CD-rip.

Vad gäller disten så verkar den vara medveten för att öka retrointrycket och skapa ett lite Spector-liknande sound.
--- Medlem i VMGÖ ---

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer