Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 12:48

Haha, där kom jag på ett nytt nick - Soundbeaver ... :D

Inspirerad av en tjomme på Eufonia-forumet tänkte jag spela igenom min skivsamling och regelbundet rapportera hur jag mår på denna ljudresa; den lär innebära en del jobbiga passager. :roll:

Reglerna är enkla, alla CD-skivor skall spelas från 10 till Ä. Jag skippar de plattor som jag tankat ner i MP3 och gjort ljudskivor av - några kvalitetskrav måste man ha. Däremot kör jag igenom de skivor jag kopierat rakt över (från bibblan). De ryska skivorna kanske får en egen tråd.
Just nu har jag sålunda satt på 10CC - Mirror/Mirror där deras stora hit I'm not in love finns med som första spåret.

Jag skulle ev. kunna tänka mig att köpa en sådan här platta även om den inte hamnar i topp på min önskelista. Det är lättlyssnat och stundtals riktigt trevligt. En platta som är bra att ha när man får gäster som säkerligen inte uppskattar italiensk progg eller Robert Fripps ulande gitarrer. :)

Bild

En petitess: kommer det in nya skivor spelar jag igenom de som jag "redan passerat (alfabetiskt)", men sorterar in övriga och spelar dem när jag kommer fram till dem.

Det går ju att grubbla på vad som döljer sig bakom Äet.... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-07 13:11

Ambitiöst försök! Ska bli kul att följa. Hur många skivor har du totalt?
Skulle jag försöka med samma fenomen skulle jag få hålla på tiills pensionen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 13:38

Totalt ca 400 skivor varav 100+ är ryska/sovjetiska.
Det här är ju ett sätt återupphitta gammal fin musik man samlat på sig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-07 13:41

Om jag spelar mina fonogram dygnet runt, med samma förutsättningar, så blir jag klar på ca 3 månader. Med 4 timmar per dag tar det 18 månader, om jag inte skaffar något nytt under tiden... :-)

Ett ambitiöst projekt, ska bli kula att följa och se hur länge du orkar!

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-07 13:59

Hedersvärd satsning, ska bli kul att följa. Önskar jag hade ork och tålamod att göra en liknande genomgång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-07 14:03

Jag hoppas för din egen del att du har färre musikaliska skelett i din garedrob än vad jag har. Jag tänker med fasa på hur jag själv redan på "B" skulle tvingas lyssna igenom hela plattan med Kristina Bach... Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 14:17

Bill50x har tagit hand om det värsta (Keith & Julie Tippet). Värst nu är väl nån platta med Kylie Minogue (jag får völ blunda och tänka okyska tankar när jag spelar henne).
Tur jag inte har King Crimsons Earthbound (men väl en live från Plymouth som inte är så särskilt vass) och att jag lyckats hålla mig borta från massa obskyr psykedelia ... Med fasa tänker jag på vad jag skulle utsatts för om jag hade köpt massa Black Sabbath ( :x ).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-07 14:26

Kul projekt! Själv har jag under helgerna lyssnat på en hel del av de plattor jag köpte under hösten.

Jo, sektion B har en förmåga att bli full och sedan växa - Beatles, Beach Boys, Bee Gees, Bowie, Bröderna Djup, Kate Bush och så vidare. Om du vill bli av med Kylie Minogue och det är hennes första cd från 1988 är jag spekulant, även om min betalningsvilja är väldigt liten.

Det går ju att grubbla på vad som döljer sig bakom Äet....

Älvis? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-07 14:33

Har du nåt med Carola?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 14:34

deConstruction tror jag den heter. Låten Confide In Me finns med där, och är väl skälet till köpet. Tycker att låten är djäkligt bra och videon (har nån sett den) ger mig ståpäls (dock inte stå*** - Nefilim, kommentar undanbedes!).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 15:22

Effermiddagens etapp:
21st Century Schizoid Band - Live In Italy. King Crimson utan Fripp. Riktigt härligt att höra KC live, så välspelat och nästan licka tjusigt som på studioalbumen. Nämnde Eartbound som är en fruktansvärd inspelning av en grupp som inte är direkt samspelta. Överstyrt.

Marc Almond - Tenement Symphony (ex-Soft Cell). Härlig AfterDark-musik, pompöst och väldigt "showigt". Marc är öppet homosexuell, vilket märks tydligt i hans musik.

Bild

Nicola Alesini & Pier Luigi Andreoni - Marco Polo. Featuring David Sylvian, Roger Eno, David Torn och Harold Budd. Också en musikresa. Minimalistisk tematisk musik. Kräver en del inspiration för att lyssna på.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-07 17:38

soundbrigade skrev:Nicola Alesini & Pier Luigi Andreoni - Marco Polo. Featuring David Sylvian, Roger Eno, David Torn och Harold Budd. Också en musikresa. Minimalistisk tematisk musik. Kräver en del inspiration för att lyssna på.

Den där lät ju ypperligt intressant! Måste ge mig ut och se om jag kan hitta en snikversion att bilda mig en uppfattning från.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 18:00

shifts skrev:Den där lät ju ypperligt intressant! Måste ge mig ut och se om jag kan hitta en snikversion att bilda mig en uppfattning från.

Mycket meditativ som definitivt för tankarna till en månads kamelkaravan genom Gobiöknen eller ett stiltjebälte i Indiska Oceanen. Vacker, kontemplativt och med stundtals med David Sylvians lite sorgsna och släpiga sång.
Jag tror jag köpte den här av Missing Piece.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-07 18:19

soundbrigade skrev:Mycket meditativ som definitivt för tankarna till en månads kamelkaravan genom Gobiöknen eller ett stiltjebälte i Indiska Oceanen. Vacker, kontemplativt och med stundtals med David Sylvians lite sorgsna och släpiga sång.

Så länge jag inte kommer få New Age-vibbar går det ju bra. Nu blev jag nämligen lite orolig. Men Harold Budd och David Sylvian brukar vara bra, så jag kör på det ändå.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-07 21:24

Roligt! jag har åxå gjort det ett par gånger, men det brukar sluta med att jag fuskar och hoppar över något som jag inte gillar alls längre. Det tar mig en dag att passera 10.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 14:03

Klart är att Tori Amos ska inte spelas när fru och barn har dragit, man just blivit utförsökrad, bilen står och brinner på parkeringen, kronofogden knackar på dörren och man pått ett positivt besked om från HIV-test.

Klart är att Tori är en hemskt intressant artist. Somligt är jobbigt som när hon plånkar pianot och stönar men när det blir lite driv i låtarna är det BRA - Cornflake Girl, Little Earthquakes, Tear In Your hand, Past the Mission och Space Dog är mina favoriter.
Förmiddagens Tori Amos-rapport:

Tori Amos - Little Earthquakes
Tori Amos - Under the Pink
Tori Amos - Boys For Pele
De två första är klart bäst. Någon av göteborgsgrabbsen hade med sig en annan Tori i höstes - ska försöka ta rätt vad det är och lägga på önskalistan.
Ska ringa och beställa björkplank till nya köksstolar sedan fortsätter jag med nästa "knepis".

Nästa "knepis":

Anthony and The Johnsons - Anthony and The Johnsons
Anthony and The Johnsons - I am a bird now

Anthony är mannen med obestämbar könsidentitet och det är kanske just därför som hans musik är så intensiv och gräver runt i hjärta och själ. Han sjunger och spelar om sitt sökande om sig själv och blottar sin själ på ett sätt få artister dristar sig att göra. Det här har han nog också gemensamt med Tori Amos - inga spärrar här.
Lyssna på Blue Angel - så gränslöst vackert!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-08 16:57

Skitkul, det här! :D

Mycket bra musik hittills... Tori är en gammal favorit, Anthony är en ny.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 17:34

Almen: du har väl hört Anthony, väl?! Uppe hos oss i höstas.

Ska avslöja att jag hann lyssna på:
Ars Nova - Ars Nova, amerikansk grupp från slutet av 60-talet. Lite halvpsyko och folkrock i ett. Blev lite besviken när jag fick den men den går att lyssna på.
Ars Nova - Astroid Domina. Det här är en japansk tjejgrupp som spelar tung goth-synt-artrock. Ibland lite träligt men det är ett himla drag och jag anar att tjejerna spelar med adrenalinnivåerna på topp. Jag skrev i någon kortrescension när jag precis fått hem plattan att det var lite Bach-on-acid. Man kan tänka lite ELP.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-08 17:47

soundbrigade skrev:Almen: du har väl hört Anthony, väl?! Uppe hos oss i höstas.
Ja, för sjutton! Jag köpte ju bägge de skivorna efter att ha hört honom hos dig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-09 11:16

Morgonen inleds med:
Ars Nova - Biogenesis, en episk rymdsaga om en värld där man kombinerat massa DNAn och skapat en superras vilken vänder sig mot människorna. Jorden sprängs i bitar, ett rymdskepp med några få undkommer. En av de överlevande är en Biogenes (eller vad monstret heter). Den här plattan är roligare att lyssna på än Android eftersom det finns ett tema att följa.

Bild

Ett halvt felköp. Efter en recension i HighFidelity för länge sedan köpte jag
Baba Yaga - Baba Yaga (Ska uttalas ungefär Babba Ijga inte Babba Jaga). Baba Yaga är rysk mostvarighet till Pomperipossa.
Engelska, ungerska och ryska artister har slagit sig samman, plockat lite teman ur rysk folkmelodi och blandat i en hel massa halvpompös pop. Det mesta är ganska platt men det finns en läcker a capella-tolkning av Back In The USSR. So Ends Another Day är vacker men det ryska omkvädet (som är en sång om kriget) passar inte ihop med de engelska texterna.

Senare väntar en rejäl hög Banco Del Mutuo Soccorso, en italiensk grupp som jag hittade via Ars Nova (jap) eftersom bl a de uppgavs vara en av (många) inspirationskällor.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-09 15:02

Jag fuskade ... Baba Yaga-CDn spelades aldrig. Fodralet var tomt, varför jag har ett tröttsamt detektivarbete framför mig. Avskyr att leta och reparera fel på hembyggen. Avskyr att leta efter saker som sprungit och gömt sig. :x

Jag kommer så sakteliga att vandra igenom Banken För Gemensam Hjälp, alltås Banco del Mutuo Soccorso. Fru Soundbeaver gillar inte den här sortens musik, gör henne nervös.

Bild

BMS är en stor grupp i alla avseenden. Man har spelat LÄNGE, man spelar stor och svulstig musik och man är ganska stora (mätt i kroppsmassa). Gillar man Yes, King Crimson, Moody Blues och ELP kan man nog gilla BMS också; långa låtar, mycket instrumentalt, pompöst, synthar och så den store Francesco Di Giacomos stora stämma.

Banco del Mutuo Soccorso - Banco del Mutuo Soccorso Första skivan från 1972. Jag har inget annat att säga än miffigt och baffigt (eller tvärtom). Metaforfosi och I Giardino del Mago är långa symfopniska stycken, medan R.I.P är ett kortare rockigare stycke och som man ofta stöter på i seanre album (Live). Skivan dyker upp X å senare ...
Banco del Mutuo Soccorso - Darwin. Ett konceptalbum som myckat annat hos BMS. La Conquista Della Posizione Eretta (Kampen mot den uppåtstående ställningen) är vad titeln antyder, en lång musikalisk kamp, och skivans absolut bästa stycke. Skivan dyker upp X år senare ....
Banco del Mutuo Soccorso - Di Terra Ett helt instrumentellt album om Jorden. Påminner mycket om Darwin, fast utan sång. Mer symfoniskt sammanhållen.

Och det här är väl banken vad jag förstår.
BMS Officiella hemsida

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-10 13:08

Ljudbävern simmar vidare på banken ...

Banco Del Mutuo Soccorso - Canto di Primavera En "normal" platta av italienarna. Eller ganska normal. Inte min superfavorit men klart lyssningsvärd. Roligt är de intelligenta tonerna som börjar och avslutar skivan - Ciclo och Circobanda.

Banco Del Mutuo Soccorso - Buone Notizie Yeeterigare en "normal" skiva. Trist är att den levererades i ett LP-fodral (4mm för hög för CD-hyllan :x ). Här finns massa bra och kul låtar där Taxi Buonanotte Sogni D'oror och Buone Notizie är mina absoluta favoriter.

Bild

Banco Del Mutuo Soccorso - B.M.S Jag skrev något om återkomster. 1990 spelades B.M.S in. Man kan rentav säga att gruppen spelade in sin första platta på nytt nära 20 år senare. Det är samma skiva, i stort samma arrangemang och klockar man låtarna är de väl på millisekunden lika långa men här är det ett band som är mer samspelt som spelar. Det känns att de inte åkt runt på en skridsko under åren som gått utan utvecklats.

Darwin har också spelats in på nytt. Den ligger på önskelistan liksom en rad andra plattor jag INTE har köpt ÄN: Io Sono Nato Libero, Capolinea, Garofano Rosso, Come in un’ultima cena och en skiva som troligen bara heter Benco.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-10 20:26

Jag hann i eftermiddag med
Banco del Mutuo Soccorso - Nudo i eftermiddags. Dubbel-CD med blandad kompott: live, stuido och unplugged. Det finns lite gamla hits R.I.P (unplugged) och La Conquista Della Pisizione Eretta - snyggt.
Men det allra häftigaste är dock låten (låtarna) Nudo Parte I, II och III. Del 1 och 2 kommer först på skivan och första sekunderna (del 1) skikar liv i en riktigt .. "Va!!??Vad händer ....??!!". Sedan ramlar det på. Sedan följer del 2 som på något sätt är del 1 fast lite omtolkad. Som sista nummer (tom på negativ tid) dyker del 3 upp - instrumentalt. Kanontjusigt.
Återstår till imorgon en live och en Greatest Hits (Jag avskyr greatest hits - min smak kanske är helt annan än den dumme ***** som kokar ihop hitslistan).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-11 13:44

Mann bleibst understundom zeimlich lack an sich selbst. Jag hade ju förutsatt mig att lyssna effektivt, men så glömmer jag sätta på min lilla enpetare med vidhängande spelare och högtalare. Nu var Banco avklarade iaf.

Banco Del Mutuo Soccorso - No Palco En förskräckligt bra liveskiva. Det är så roligt när live- och studiomusiken är så nära. Nu vet jag att många liveskivor efterbehandlas i studio och tom får lite extra spår pålagda. Jag är särskilt glad över denna eftersom Moby Dick finns med. Studioplattan (Banco) är inte släppt på CD.
Banco Del Mutuo Soccorso - I Miti Musica Best Of, se kommentar ovan. En del nya spår dyker upp - bland annat Moby Dick i studioversion. Alltid nåt!

Nu spelas
Johann Sebastian Bach - Brandenburgische Konzerte 4-6. Bach-mannen är inte min största favorit men det är lyssningsvärt. Det här är väl en av tre klassiska CD-skivor vi köpte för 10DKK.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-12 15:15

Jag tar det lite försiktigt i helgen, speciellt som jag kommit fram till två av mina tre polska plattor (de tredje dyker upp ganska snart). Ingen av oss är några stora polofiler (eller vad man nu säger).
BAJM - The very best of Vol1 BAJM med Beata Kozidrak vid micken spelar vad man skulle kunna kalla powerballader (FY F@N vad jag avskyr dessa kategoriseringar). Polska är ingen vackert språk (tycker jag) men somligt är ganska bra och medryckande. Biala Armia ger mig gåshud.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-13 17:25

Idag har det inte spelats nåt .... :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 10:07

Men idag (måndag morgon) spelade jag igenom¨...

BAJM - Biala Armija. Såg på BAJMs hemsida att gruppen gett ut skivor sedan 1983 och forfarande håller på ... wow! kan man säga.

Sedan börjar STORA B som i Beatles. Det här är en knippe skivor jag drog hem från Ryssland till syster yster (min syrra alltså) och vilka jag kopierade åt mig själv. Tre plattor är ett räligt hopkok där man lagt på alla skivor så lång man kunnat och orkat för att fortsätta på nästa. Där ligger på tre CD allt från Please Please Me till Rubber Soul. Det här representar doch en musikstil jag hjärtligt avskyr. Texterna borde platsa i tråden om obegripliga texter och musiken är platt som en överkörd pannaka. Där är väl när Beatlarna började blanda starkare drinkar som musiken blir riktigt intressant...

Rapport kommer senare.

Rättelse. Jag har Beatles Collection Vol 1, 3 och 7 - jag redovisar som sagt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 12:33

Har hunnit igenom kollektionerna 1 och 3 vilket motsvarar:
The Beatles - Please Please Me, With The Beatles, Help! och Rubber Soul. Det har var en riktigt trist smörja. Jag erinrar mig att jag aldrig gillade Beatles i mina unga år. Platt musik, enkla melodier, tonårsfinniga strunttexter. Usch, det var en prövning! :x

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-14 14:04

Vem kan motstå att hugga på den kroken? :-) "There's A Place" (Please Please Me), "Not A Second Time" (With The Beatles), "I'm A Loser" (Beatles For Sale), "You Can't Do That" (A Hard Day's Night) och "You've Got To Hide Your Love Away" (Help!) är exempel från Beatles fem första album på texter som åtminstone inte jag skulle kalla tonårsfinniga. Redan från och med tredje albumet börjar influenserna från Dylan att göra sig påminda. Sedan är det väl sant att det exploderar både musikaliskt och textmässigt på "Rubber Soul".

Med vänlig hälsning

Pekka, som följer Soundbrigades musikresa med stort intresse
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-14 14:13

Hoppade du över Art of Noise?

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer