Mobile Fidelity Soundlab (MFSL)-tråden

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Har MFSL med rätta hög status eller är det mest hype?

MFSL håller genomgånde avsevärt högre kvalitet än orginalutgåvorna
12
63%
MFSL är överhypade men har fått till några riktigt bra utgåvor
5
26%
I princip bara hype
0
Inga röster
Frågan är fel ställd
2
11%
 
Antal röster : 19

Användarvisningsbild
MrIster
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2006-08-04
Ort: Täby

Mobile Fidelity Soundlab (MFSL)-tråden

Inläggav MrIster » 2008-03-13 01:49

Jag tycker det borde finnas en tråd dedicerad till detta mytomspunna skivbolag. Har sökt och inte funnit någon, så då startar jag en. Tänkte mig att man kan skriva lite om de MFSL-skivor man har samt fråga om sådana man är nyfiken på men inte har.
Jag börjar.

Har själv föjlande UltraDisc II Gold:

Muddy Waters, Folk Singer
Mycket trevlig skiva, fin närvarokänsla, fantastisk ljudkvalité med tanke på att den är inspelad 1964.


Derek and the Dominos, Layla
Inte så imponerande ljudkvalitét men bättre än andra versioner jag hört.

Saturday Night Fever, soundtrack
Har hört från informerade källor att detta skall vara en av de bättre Mofi-skivorna och jag kan inte hitta något att klaga på. Bra dynamik och kristallklart ljud.


Har lyssnat på följande:

Pink Floyd, the Wall
Tyvärr inte hört den på en jättebra anläggning men såvitt jag kunde bedöma var det en trevlig utgåva.

The Beatles, Abbey Road
Bättre än "orginal-CD-utgåvan" fra kändes basen tightare och vissa detaljer som man inte hör på orginalutgåvan hörs tydligt på Mofi-versionen.

Megadeth, Countdown to Extinction
Mycket stor skillnad mot orginalutgåvan, till det bättre. Orginalet känns komprimerat och skränigt (klippning?) Mofi-utgåvan har mycket bättre dynamik, är kristallklar över hela frekvensregistret och känns mycket mer medryckande och kraftfull.


Är nyfiken på:

Allt med Elvis Presley

Blue Oyster Cult, framförallt Agents of Fortune men även de tidigare skivorna.

Finns det något från MFSL med Dire Straits?
__________________________________________________________
Min prez:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12833

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2008-03-13 21:18

Jag har beställt deras version av Rush "permanent wawes". Det ska bli intressant att lyssna och jämföra!

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2008-03-13 21:23

Är det förresten någon som har en länk till det svenska företaget som säljer UltraDisc II Gold skivor?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Re: Mobile Fidelity Soundlab (MFSL)-tråden

Inläggav subjektivisten » 2008-03-13 22:09

MrIster skrev:Megadeth, Countdown to Extinction
Mycket stor skillnad mot orginalutgåvan, till det bättre. Orginalet känns komprimerat och skränigt (klippning?) Mofi-utgåvan har mycket bättre dynamik, är kristallklar över hela frekvensregistret och känns mycket mer medryckande och kraftfull.



Använde dom inte Mustaines remasterade master till denna?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrIster
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2006-08-04
Ort: Täby

Re: Mobile Fidelity Soundlab (MFSL)-tråden

Inläggav MrIster » 2008-03-13 22:35

subjektivisten skrev:
MrIster skrev:Megadeth, Countdown to Extinction
Mycket stor skillnad mot orginalutgåvan, till det bättre. Orginalet känns komprimerat och skränigt (klippning?) Mofi-utgåvan har mycket bättre dynamik, är kristallklar över hela frekvensregistret och känns mycket mer medryckande och kraftfull.



Använde dom inte Mustaines remasterade master till denna?
Gjorde dom?
Det vet jag inte men vad jag har hört så är Mustaine-remasterutgåvorna av deras katalog typexempel på modern ful-mastring med obefintlig dynamik, 1000 klippningar per sekund etc etc. Har inte hört dessa själv dock.
Just den MFSL-skivan har jag iofs bara lyssnat på i form av FLAC-filer på min laptop via ett Terratec Aureon Firewire kopplat till min vanliga anläggning. Faktum är att jag tycker att denna signalkälla låter bättre än min CD-spelare dock. Orginal-CDutgåvan har jag i skivhyllan så den vet jag hur den låter både via datorn och via min snurra och jag tycker att MofiFLAC:arna låter bättre.
__________________________________________________________
Min prez:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12833

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2008-03-14 01:14

Jag testade det där Megadeth albumet, inget under av dynamik direkt. Men det är ju inte musik jag lyssnar på normalt och jag har ingen aning om hur mycket värre originalet låter.

Jag har endel Mofi skivor både på CD och vinyl, vissa är riktigt bra, andra ingen större skillnad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MrIster
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2006-08-04
Ort: Täby

Inläggav MrIster » 2008-03-14 02:06

Alexi skrev:Jag testade det där Megadeth albumet, inget under av dynamik direkt. Men det är ju inte musik jag lyssnar på normalt och jag har ingen aning om hur mycket värre originalet låter.

Jag har endel Mofi skivor både på CD och vinyl, vissa är riktigt bra, andra ingen större skillnad.
Det är väldigt dåligt ställt med dynamiken på i princip alla Megadeth:s orginalutgåvor. Lite tråkigt tycker jag som gillar musiken. Mofi-versionen var den första som jag kunde njuta av på min stora stereo utan att bli lyssningstrött efter tre låtar. Vore kul om någon gjorde en shysst remaster på Rust in Peace (min favorit).
__________________________________________________________
Min prez:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12833

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-03-14 02:12

MrIster skrev:Det är väldigt dåligt ställt med dynamiken på i princip alla Megadeth:s orginalutgåvor. Lite tråkigt tycker jag som gillar musiken. Mofi-versionen var den första som jag kunde njuta av på min stora stereo utan att bli lyssningstrött efter tre låtar. Vore kul om någon gjorde en shysst remaster på Rust in Peace (min favorit).



Håller inte helt med, t ex så har första skivan, Killing Is My Business, rätt okej dynamik på original vinylen och antagligen original CDn. Rem-CDn är KASS. Rust in Peace finns det är förfärlig rem-CD på, håll dig undan. Jag tycker min holländska vinyl på den låter mycket bra, för musiken. Använder t o m låtar från den för dema olika prylar (senast pi60 högtalare).


För gå tillbaka till Mofi, vissa är bra medans vissa har en :)- EQ och där originalet är bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrIster
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2006-08-04
Ort: Täby

Inläggav MrIster » 2008-03-14 09:36

subjektivisten skrev:
MrIster skrev:Det är väldigt dåligt ställt med dynamiken på i princip alla Megadeth:s orginalutgåvor. Lite tråkigt tycker jag som gillar musiken. Mofi-versionen var den första som jag kunde njuta av på min stora stereo utan att bli lyssningstrött efter tre låtar. Vore kul om någon gjorde en shysst remaster på Rust in Peace (min favorit).
Håller inte helt med, t ex så har första skivan, Killing Is My Business, rätt okej dynamik på original vinylen och antagligen original CDn. Rem-CDn är KASS. Rust in Peace finns det är förfärlig rem-CD på, håll dig undan. Jag tycker min holländska vinyl på den låter mycket bra, för musiken. Använder t o m låtar från den för dema olika prylar (senast pi60 högtalare).

För gå tillbaka till Mofi, vissa är bra medans vissa har en :)- EQ och där originalet är bättre.
Måste hem och lyssna på Killing is My Business igen då :)
Jag har inget av Megadeth på vinyl tyvärr :cry: Nu har jag ingen fungerande vinylspelare heller :cry: :cry:
Peace Sells... tom Cryptic Writings tycker jag nästan bara duger att lyssna på via mp3-spelare.
Nu verkar detta urarta lite till en Megadethtråd :?
Kan du ge några exempel på bra och dåliga (med :) -EQ) MFSL-skivor?
__________________________________________________________
Min prez:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12833

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-14 10:35

jag har några stycken MF skivor dock bara en Pixies- Surfer Rosa som jag har på "vanlig" skiva också, jag upplevde ljudet som bättre på MF skivan, dock var gämförelsen varken "blind" eller speciellt omfattande. Förövrigt är skivkonvolutet i papp istället för det vanliga plastfodralet vilket jag tycker är trevligt :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-03-18 16:36

Jag köpte min första MF-skiva 1979. Hittills har alla låtit mycket bra...

De gamla som var gjorda i Japan av JVC var dessutom fantastiskt tysta. Tyvärr lyckades jag förstöra några med nåt antistatgunk innan jag förstod bättre :cry: :oops:

På 80-talet kunde man köpa MF-skivor i reabackarna på Åhlens!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-18 20:10

RJohan skrev:På 80-talet kunde man köpa MF-skivor i reabackarna på Åhlens!

det är annat än nu då de kostar typ 300kr :( (eller skulle det varit :evil: )
å andra sidan har jag handlat Telarc skivor för 59kr/styck idag så i slutänden får det nog ändå bli :D :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-15 12:44

Britt-Gunnar skrev:
RJohan skrev:På 80-talet kunde man köpa MF-skivor i reabackarna på Åhlens!

det är annat än nu då de kostar typ 300kr :( (eller skulle det varit :evil: )
å andra sidan har jag handlat Telarc skivor för 59kr/styck idag så i slutänden får det nog ändå bli :D :wink:


Vilka då?

Jag är intreserad av Elvis på MOFI. Någon som har koll och/eller tips?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-15 12:54

Slartibartfast skrev:
Britt-Gunnar skrev:
RJohan skrev:På 80-talet kunde man köpa MF-skivor i reabackarna på Åhlens!

det är annat än nu då de kostar typ 300kr :( (eller skulle det varit :evil: )
å andra sidan har jag handlat Telarc skivor för 59kr/styck idag så i slutänden får det nog ändå bli :D :wink:


Vilka då?

Jag är intreserad av Elvis på MOFI. Någon som har koll och/eller tips?

[slrt]


vet inte riktigt om jag förstod frågan men jag har köpt mina MOFI skivor hoss Svalander http://www.svalander.se/bracd/mobile_fidelity.htm

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-15 13:27

Britt-Gunnar skrev:
Vilka då?


vet inte riktigt om jag förstod frågan men jag har köpt mina MOFI skivor hoss Svalander http://www.svalander.se/bracd/mobile_fidelity.htm


Precis det jag undrade, typ. Vilka skivor du köpt och även litegrand vart. Trots att jag inte kunde skriva det... ;)

[slrt]

EDIT: Fel fel. Det jag menade var vart och vilka Telarcplattor du köpt för 49kr. :)
admin

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-15 14:27

jag köpte dom på Gleerups här i Lund (fysisk bokhandel), det blev en hel del skivor jag har nog nämt nästan alla i "senaste skivköpet"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 17:04

Slartibartfast skrev:Jag är intreserad av Elvis på MOFI. Någon som har koll och/eller tips?

[slrt]



Har du en bra skivspelare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-18 11:39

beställde bla den här i går från amazon, ingen billig historia direkt, men spännande skall det bli mitt toidigare exemplar av Nevermind var uppsliten
Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-18 12:48

Kul utgåva. Skulle vilja jämföra den mot den tyska LPn som kom för ett par år sedan, som anses av många vara bästa versionen av skivan. Får jag tag på den så kan vi göra ett test. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-18 14:16

ja det vore trevligt :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-19 14:29

la en ny beställning igår på det ända exet som fanns på Amazon, jag har en liten förhoppning att det är orginalet alltså Albinis mix rakt igenom
Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-19 20:44

Sorry, men det är det inte. Enda officiella släppet är den tyska Universal vinylen som kom för 4-5 år sedan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2008-04-19 21:04

Original master recording, är väl en serie med plattor, även cd`s. Är det någon som har någon uppfattning om hur de har gått tillväga och hur de låter. Det finns en butik i jönköping som säljer några sådana cd,s. Han säljer även stockfish cd´s och de är ju bra :) , jag har inte köpt någon för att testa själv :oops:

Ursäkta om det var ot.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-19 21:23

Tengil skrev:Original master recording, är väl en serie med plattor, även cd`s. Är det någon som har någon uppfattning om hur de har gått tillväga och hur de låter. Det finns en butik i jönköping som säljer några sådana cd,s. Han säljer även stockfish cd´s och de är ju bra :) , jag har inte köpt någon för att testa själv :oops:

Ursäkta om det var ot.

Vh Christer

nä, det var väl ungefär så topic man kan komma, köp en skiva du redan har och se vad du tycker :) jag har både Nevermind och In Utero sedan tidigare så det skall bli spännande

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2008-04-19 21:34

Britt-Gunnar skrev:
Tengil skrev:Original master recording, är väl en serie med plattor, även cd`s. Är det någon som har någon uppfattning om hur de har gått tillväga och hur de låter. Det finns en butik i jönköping som säljer några sådana cd,s. Han säljer även stockfish cd´s och de är ju bra :) , jag har inte köpt någon för att testa själv :oops:

Ursäkta om det var ot.

Vh Christer

nä, det var väl ungefär så topic man kan komma, köp en skiva du redan har och se vad du tycker :) jag har både Nevermind och In Utero sedan tidigare så det skall bli spännande


Okidoki, det finns en hel del som jag har, jag är lite nyfiken, jag återkommer med lyssningsintryck.

Vh Christer

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-04-21 10:36

Det finns en butik i jönköping som säljer några sådana cd,s.


Var då?

JohanR (J-köpingsbo)

Användarvisningsbild
Supernollan
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-11-26
Ort: Skåne

Inläggav Supernollan » 2008-04-26 13:57

Har

Linda Ronstadt - Greatest Hits Volume 1 & 2
Supertramp - Breakfast In America
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road

Tycker att alla låter bättre än originalutgåvorna. Vet inte om jag har kommit över en galen vinyl-
version av Yellow Brick Road, men den låter verkligen skit :? Enormt mycket bättre ljud på MFSL-
utgåvan (CD).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-26 14:21

Pixies Doolittle som har varit på tal i andra trådar finns nu mera på MFSL, jag har dock inte sätt den hoss Svalander som säljer MFSL skivor, ännu

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-26 16:30

Det måste väl vara mycket billigare att beställa från USA istället för svenska pronglare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-26 16:59

subjektivisten skrev:Det måste väl vara mycket billigare att beställa från USA istället för svenska pronglare?

förmodligen MF skivor kostar 300kr hoss Svalander och 24dollar på MF hemsida, vet inte riktigt vad frakt och tull går på

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster