bästa ljudkvalitet

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

bästa ljudkvalitet

Inläggav celef » 2008-06-21 19:30

vilka plattor har den allra bästa ljudkvalitén?

oavsett musikalisk kvalitét alltså
Bikinitider

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-21 21:33

är det verkligen intressant?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-06-21 23:30

Det är väl i allra högsta grad intressant*!? Jag skulle vilja höra hur bra en inspelningen verkligen kan låta. Det bästa av det bästa!

* Precis av samma anledning som jag vill köra världens bästa bil och höra världens bästa stereo.
Mvh
Patrik Berglund

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-06-22 04:59

inget går upp mot ett shyssst tonsvep 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-22 10:06

en 16hz ton som skakar om är min favvo
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-22 12:25

profbd skrev:en 16hz ton som skakar om är min favvo

30 hz är bra också, men när det gäller bra ljud i musik så tycker jag att mycket elektronisk musik brukar ha bra ljud, kanske för att det är enklare att få till ljudet när man kör med analogsynthar osv, man blir ju av med ett steg som kan orsaka förluster i ljudkvalite, dvs uppmickningen, och när det gäller sämst ljud så ligger nog Pop och Metal bra till :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-22 12:36

Håller med om att hårdrock/metal-skivor sällan låter så bra. Jag lyckades heller inte på hobbybasis få till ljudet med tungt distade gitarrer när jag spelade in på min porta-studio, odistat fungerade det däremot mycket bättre

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-22 12:43

Om världens bästa inspelning var "gråt inga tårar" med thorleifs, skulle ni sitta och lyssna på den då?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-22 12:46

jag hade ju föredragit "hälsa mikael från mig"

gråt inga tårar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-22 13:59

JB skrev:...när det gäller bra ljud i musik så tycker jag att mycket elektronisk musik brukar ha bra ljud, kanske för att det är enklare att få till ljudet när man kör med analogsynthar osv, man blir ju av med ett steg som kan orsaka förluster i ljudkvalite, dvs uppmickningen

Dessutom vet man ju som lyssnare inte hur det "ska" låta om elektroniska instrument. Som vanligt är det viktigt att skilja på om det är upplevt välljud man talar om eller verklighetstrogen återgivning. Om det är det förstnämnda kan det vara vilken inspelning som helst beroende på vem som lyssnar och det är nog nästan omöjligt att skilja upplevelsen av bra ljud och bra musik åt. Den som inte gillar hårdrock har nog svårt för de flesta hårdrocksinspelningar. Gäller det istället verklighetstrogen återgivning skulle jag tippa att något enkelt och okomplicerat med t.ex. bara gitarr och sång borde ha bäst chanser.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-22 17:50

Lite Infected Mushroom kanske ... Muddy Waters - Folksinger är väl också något som är känt för sin ljudkvalitet.
Kari Bremnes och saker från kirkelig kulturverkstad eller vad det heter.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 20:19

Man kanske skall ställa om frågan till:

Vilket/vilka fonogram har bevisligen den högsta amplitudnivån?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-22 21:59

mycket skitsnack som svar på en fråga här tycker jag.

men visst. vad är "bra" ljudkvalité? är det bra inspelat, bra mastrat, hög dynamik/lite kompression. är det allt som avses?

Linn records kan du ju tex kolla in. väldigt lite "trixat" med ljudet där. ibland nästan så det går till överdrift så de inte filtrerat bort infraljud tex.
andra tips kan ju vara att gå igenom high fidelitys skivor. finns många exempel på inspelningar med "bra" kvalité. ofta rätt bra musik också, iaf på de skivor jag hann samla på mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-06-22 22:48

Personligen tycker jag att Sara K låter helt fantastiskt på "Hell Or High Water" SACD från Stockfisch.

Jag har gillat henne sedan länge, sällskap i lurarna under oändliga bussresor genom europa.

Nu har hennes röst fått en liten heshet som påminner (bara hesheten) om Aretha Franklin och jag tycker att hela produktionen är kanon.

(Bara en droppe ur det underbara musikhavet)

Bäst? Omöjlig tanke...

Jag har en inspelning av Beethoven op. 130, 133 Stråkkvartett B-dur.
Alban Berg kvartetten spelar i Sion 1982 (Kakuska alt) inspelad av EMI på DMM (alltså LP har jag...)
Cavatinan är det bästa jag någonsin har hört en stråkkvartett, live eller på skiva, detta trots att jag spelat själv hur mycket som helst.
Numret är 1435631.

Vill man veta hur bra det är möjligt att höra just stråkkvartett (på ALLA plan, även tolkningsmässigt) är denna skiva mitt personliga tips.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-24 01:15

Kraniet skrev:mycket skitsnack som svar på en fråga här tycker jag.

men visst. vad är "bra" ljudkvalité? är det bra inspelat, bra mastrat, hög dynamik/lite kompression. är det allt som avses?

Vissa använder ju kompressorn för att få till ett visst sound (istället för att använda den till att försöka få låten att höras så högt som möjligt på radio) så jag tycker inte att mycket kompression automatiskt behöver betyda dåligt ljud.. har ett exempel här:

http://user.faktiskt.io/JB/The_Flashbulb_-_5-25-001_Orchestra.mp3

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2008-06-24 22:25

Jag var på Kuba ett par veckor i vintras å bl.a lyssnade jag på en hel del Kubansk musik (son) live. Blev sugen på mer när jag kom hem å hittade ett par CD på biblioteket med Omara Portuondo å Rubén Gonzales.

En gemensamnämnare är att dom är inspelade i Egrem Studios i Havanna, liksom f.ö "Buena vista social club" med Ry Cooder. På Egrem kan dom verkligen få till det för musiken låter som den framförs live på en klubb.

Kolla upp skivor som är inspelade där för det är full pott både musikaliskt, om man gillar kubansk musik vill säga, å ljudmässigt.

En annan fantastisk platta är Ben Webster meets the Oscar Peterson Trio på Verve inspelad 1960. Tur man gillar jazz för det finns mycket kanonmusik som dessutom är bra inspelad. Gyllene epoken är 1958-68 ung. om man vill ha jysta stereoinspelningar.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-25 12:24

profbd skrev:jag hade ju föredragit "hälsa mikael från mig"

gråt inga tårar

Vet herrn vad denna låt heter på engelska?

Användarvisningsbild
tinnitus

Bästa ljudkvalitet

Inläggav tinnitus » 2008-07-28 09:51

För några år sedan var jag med på en vinprovning och fick
då syn på en Amarone för 630 kr. Frågade lite om den och
fick till svar: "Prova den och sen kan du gå hem".
Detsamma skulle jag kunna säga om "EST i Hamburg", har man hört band 3 på båda skivorna, sen kan man lägga undan de andra skivorna för gott, åtminstone med tanke på ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
shenric

Inläggav shenric » 2008-08-05 15:23

Skivor från Opus 3 är alla av yttersta kvalitet, både vad gäller inspelning och produktion. Musikstilen på skivorna är blandad men det förekommer i princip inga elektroniska instrument.

Andra skivor som låter bra är Dire Straits och Pink Floyd, även soloskivorna från medlemmarna i dessa grupper kan man kolla upp. Har alltid med mig Dire Strais och Pink Floyd när jag ska testa nya prylar.

Hårdrock är dock en gengre man genrellt kan säga gör usla produktioner, åtminstone om man har en anläggning som kan kallas HiFi. Jag vet inte hur dom (miss)lyckas, Är dom fulla? Är dom höga eller är dom lomhörda när dom producerar skivorna? Visst finns det undantag men dom är tyvärr allt för få. Ett undantag är Nightwish senaste som jag faktiskt tycker låter riktigt hyfsat, förutom att jag saknar Tarja så är den ljudmässigt bra i gengren hårdrock.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-05 17:51

Norska skivbolaget Rune Grammofon släpper en hel del fina inspelningar av avant garde-aktig jazz. Även lite småsprång till andra närliggande genrer, men alltid med en stor dos experimentlusta. Den genomsnittliga kvalitén är hög, på så väl inspelningar som den musikaliska biten (och den grafiska, omslagen är otroligt tjusiga).

Rock? Finns väl fina inspelningar där också: Tool, Shellac, Neurosis.

Och vad är det för snack om att elektroniska inspelningar inte ska kunna räknas till hifilägret? För att man inte vet vad som är referensen? Det vet man väl aldrig så vida man själv inte spelade in... I det knastrigt elektroniska lägret kan vi plocka ut Autechre, Múm och Björk som ofta har riktigt fina hifikvalitéer.

En hel del digitalt oväsen som jag tycker håller hög kvalité på inspelningsledet kommer från nu nerlagda skivbolaget Mego. Elektronisk noise av bästa sort: Kevin Drumm, Pita, Hecker.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
niklasthedolphin

Inläggav niklasthedolphin » 2008-08-05 23:26

Hvis ikke spørgsmålet havde været begrænset til LP plader havde svaret måske nærmet sig The Tape Project.

http://www.tapeproject.com/catalog/catalog.htm

"dolph"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-15 23:49

ECM brukar ha väldigt väl gjorda inspelningar.
De flesta skivor jag har från Rainbow studios är mycket välinspelade, mixade, mastrade.

Vissa remastringar är väldigt trevliga ( En hel del jazzinspelningar fastän de är från 50-60 tal.) bl.a.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-16 08:22

shenric skrev:Skivor från Opus 3 är alla av yttersta kvalitet, både vad gäller inspelning och produktion. Musikstilen på skivorna är blandad men det förekommer i princip inga elektroniska instrument.

Jag har opus3:or med både hammond och elgitarr. På omslaget till Peder af Ugglas "Autumn Shuffle" ses också elgitarren.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-16 13:03

Vee-Eight skrev:
Jag har opus3:or med både hammond och elgitarr. På omslaget till Peder af Ugglas "Autumn Shuffle" ses också elgitarren.

Har den skivan också, bra. Men elgitarr är väl inget elektroniskt instrument? Nu är jag ingen expert men räknas elgitarr in i gruppen elektroniska instrument? Trodde bara det var syntar, keyboards, o.s.v.

Gitarren är väl ett elektriskt instrument (elektromekaniskt då för att vara mer korrekt.....). Om det är så, är det ju som shenric skrev:
Musikstilen på skivorna är blandad men det förekommer i princip inga elektroniska instrument.

I princip inga, dvs i stort sett inga elektroniska instrument. Det utesluter naturligtvis inte möjligheten av förekomsten av dylika tingestar, men den är ändock mycket liten, om man nu inte räknar elgitarren till elektroniska instrument.
:?

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-08-19 08:34

Allt inspelat i norska Rainbow-studion låter bra.

ECM har bra ljud.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-19 09:27

En röst till på Opus 3 härifrån.

Köp en samlingsplatta eller två, så hittar du säkert något du vill lyssna mer på, dessutom!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tinnitus

Bästa ljudkvalitet

Inläggav tinnitus » 2008-09-18 12:33

Jag som går mycket på Berwaldhallen och andra konsert-
lokaler och har det som referens, tycker att det är ro-ligt att hitta en skiva som ger känslan av hembesök av musikerna. Realisktisk återgivning d v s High Fidelity.

Mitsuko Uchida, piano med Mark Steinberg, violin utför
verkligen detta konststycke på sin CD från
Philips 475 6200 Mozart Sonatas for piano & violin.

http://www.deccaclassics.com/music/sacd/4756200.html

En annan skiva som inte får glömmas är Zbigniew Preisners
10 easy pieces for piano med Lezdek Mozdzer EMI Classics.

http://www.amazon.com/Preisner-10-Easy- ... 611&sr=1-1

Användarvisningsbild
Kalledisco

Dark side voices

Inläggav Kalledisco » 2008-09-22 23:39

Fick hem en skiva idag som var en av de bästa skivor jag hört.

Dark side voices- Dark side of the moon
En accapella version av just Pink FLoyds DSOTM.
Mer info finns på http://www.darksidevoices.com

Tyvärr är vinylen slutsåld nu såg jag, men undrar om jag har nån mer LP här som kan matcha den.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-10-23 22:02

Kenny Burrell - Midnigt Blue och Bluesy Burrell - Kenny Burrell med Coleman Hawkins är finna plattor som låter riktigt bra i min anläggning, sen har du ju mycket från Stacey Kent som låter bra.

Daniel
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
peetwa

Re: bästa ljudkvalitet

Inläggav peetwa » 2008-10-24 11:50

celef skrev:vilka plattor har den allra bästa ljudkvalitén?

oavsett musikalisk kvalitét alltså

Best Audiophile Voices från Premium Records

Tråkig samlingsplatta med suveränt ljud..

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer