Härliga o stämmingsfulla skivtips

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

Härliga o stämmingsfulla skivtips

Inläggav teosig » 2008-07-04 00:42

kommer att räkna upp några ambient/dub album som gör sig riktigt bra i ortho-akustisk-strålande konstruktioner.

Format: Cd (samtliga)

Alla som följer är utan rangordning, alla innehåller mycket trevlig lyssning som fyller hela rummet med ljud från alla håll.

Twisted Records:Hallucinogen in dub (mixed by OTT)

Twisted Records: Shpongle - Are you shpongled?

Twisted Records: Shpongle - Tales of the inexpressible

Twisted Records: Shpongle - Nothing Lasts (cd)

Twisted Records: Ott - Skylon (cd)

Twisted Records: Ott - Blumenkraft (cd)

o sist men inte minst ett "klassiskt" spår av Astral Projection-Ambient Galaxy

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-04 02:32

Intressant musikval - välkommen! :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-07-04 13:15

phloam skrev:Intressant musikval - välkommen! :)

tackar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 13:10

Får väl försöka med mina Ino då, även om dom inte är orthoakustisk :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-07-06 13:17

kommentera gärna sedan efter att ni har lyssnat på något av albumen.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-03 18:43

personligen tycker jag shpongle och sådär är på tok för intensivt...
det är inte så Chillout för mig helt enkelt.

Shpongle är ju tokigt mer intensivt än den mesta rocken tycker jag... :-D men för en transentusiast blir det chillout. hehe.

tycker bättre om OTT och shulman överlag. speciellt Shulmans Search for a meaningful moment... kanske för att Ott inte direkt har en bakgrund i transen, och enligt rykten ska bli snurrig om det går över 100 bpm... :D

Välkommen till forum!

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2008-10-03 19:08

För undertecknad som gillar genren men inte är insatt för fem öre så är sådana här trådar guld värda! Tack och bock!

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-07 23:05

verb skrev:personligen tycker jag shpongle och sådär är på tok för intensivt...
det är inte så Chillout för mig helt enkelt.

Shpongle är ju tokigt mer intensivt än den mesta rocken tycker jag... :-D men för en transentusiast blir det chillout. hehe.

tycker bättre om OTT och shulman överlag. speciellt Shulmans Search for a meaningful moment... kanske för att Ott inte direkt har en bakgrund i transen, och enligt rykten ska bli snurrig om det går över 100 bpm... :D

Välkommen till forum!

Den Shpongle skiva som är mest intensivast är ju nothings lost, inte så mycket chillig som de två andra. Däremot är Shulman nått helt nytt för mig så det måste jag kolla upp, tack för tipset

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-07 23:08

Unkan skrev:För undertecknad som gillar genren men inte är insatt för fem öre så är sådana här trådar guld värda! Tack och bock!

Varsågod!

O här kommer lite tips till som funkar mest överlag i vilken stereo som helst....nästan.

Peter Benish-Lindego

Och samtliga Café del Mar album

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-08 05:34

eftersom jag inte hittar den där elektroniska musiktips tråden, och den här är aktiv, så tar jag och tipsar om just, lite stämningsfulla skivor...

Biosphere har producerat mycket av mina absoluta favoriter genom tiden... kanske inte som att jag sätter mig och Yeah nu jäklar ska jag lyssna på biosphere, utan snarare så känns det absolut självklart vid vissa tillfällen... Nästan varenda skiva är tokigt välljudande och garanterat inte övermastrat nånstans...
http://www.discogs.com/artist/Biosphere

Mina personliga favoriter är Substrata, Cirque, Dropsonde och Higher Intelligence Agency* & Biosphere - Birmingham Frequencies
http://www.discogs.com/release/5684

Sen finns det en man vid namn Steve Roach som jag tycker gör fantastiskt chillig musik...
http://www.discogs.com/artist/Steve+Roach

det jag stött på främst är hans ambienta texturer som mer eller mindre inte har några beats alls. Men till favoriterna är Fever Dreams, och Fever Dreams III. som har beats ;)

Shulman http://www.discogs.com/artist/Shulman
som jag skrev uppe om blev jag faktiskt förvånad att du(teosig) inte hört om du lyssnat på shpongle! :) Han är en fenomenal producent med än så länge 4 album ute... men det är framförallt "In Search Of A Meaningful Moment" som ligger mig varmt om hjärtat

Minilogue http://www.discogs.com/artist/Minilogue
Som annars är kända under olika namn, bl a Son Kite, som är jävligt stora på transscenen, har gjort sig kända över åren med sitt sidprojekt (som kanske snarare ska kallas huvudprojekt just nu, av att dömma skivsläppen och $ som antagligen rullar in) har nyligen kommit ut med en ny skiva som heter Animals som för mig tar in första platsen Direkt när det kommer till producering... den har 2 skivor, varav den ena är mycket lugn o fin, och den andra lugn och fin med raktakt dunk dunk i :)
Vansinnigt bra producerad, mängder med överaskningar i mixning... (för mig som musiker av en liknande genre iaf...) såsom att ljud ibland sticker ut precis sådär så att det antagligen gör lite ont på enormt höga volymer, men så att det ger en sorts... ja det låter enormt levande, och tokigt medvetet och genomtänkt. Tidigare produktioner låter också mycket trevligt, the leopard EP är t ex också mycket trevlig för örat... :)

En skiva i samma tappning som biosphere kommer här:
http://www.discogs.com/release/116898

Som ja, inte så mycket mer att säga än att den låter minst lika fantastiskt som biosphere, En låt sticker ut en hel del däremot, så om man tänkte sova till skivan kanske man vaknar i nån mardrömstvättmaskin.... ;)

Och nåt för stora ytor reverb token, som inte riktigt kanske rådiggar Rythm&sound, deepchord och gänget, kanske uppskattar Aes Dana, som har ett par släpp på sig
http://www.discogs.com/artist/Aes+Dana

Låter även det riktigt tokbra. :)

Och lite mer alternativ brusigt distortionsambientrockalternativ skumheter så finns det Fennesz!
http://www.discogs.com/artist/Fennesz
där faktiskt dom enda två skivor jag hört är Endless Summer och Venice
och båda är hur trevliga som helst

Sen finns det Hazard, som visserligen inte är så mysig, men nog så stämningsfull, (och ja väldigt mysig vissa låtar... men överlag ganska mörka ljudtexturer) http://www.discogs.com/artist/Hazard

Favoritlåtarna är utspridda på alla skivorna men skulle nog säga att jag gillar Land och Wind bäst :) Framförallt låtarna Windmill, Kissing gate och Landmass är... instant lugn...

hmm jag inser att jag kan fortsätta i evigheter, så jag rundar av där. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-08 09:38

Nu börjar vi snacka.

Shpongle är verkligen inte för mig, men Biosphere,
Fennesz och Hazard (nu BJNilsen) är precis hur bra som helst. Peppen är
enorm inför Fennesz kommande skiva i slutet av November. Jag har inte allt
mannen släppt, det blir svårt, men ändå en betydande del av katalogen. Jag
tycks aldrig tröttna.

Gillar man Fennesz måste man även låna sitt höra till kanadensaren Tim
Hecker. Skivor som Radio Amor, Mirages, Haunt Me, Haunt Me Do it again
och My Love Is Rotten To The Core är måste-lyssningar. Är inte lika förtjust i
hans senaste alster Harmony in Ultraviolet där han går väl mycket på
tomgång.

Hazards absolut bästa skiva är Wood i min mening. Wind kommer tätt
därefter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-11 16:22

Så får vi ju faktiskt inte glömma Entheogenic,

om ni nu inte tycker Shpongle är så chilligt så är Entheogenic garanterat ännu mer chilligare, men dock snarlikt i själva låt-strukturen om man kan säga så.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-11 16:37

teosig skrev:Så får vi ju faktiskt inte glömma Entheogenic,

om ni nu inte tycker Shpongle är så chilligt så är Entheogenic garanterat ännu mer chilligare, men dock snarlikt i själva låt-strukturen om man kan säga så.

jag tycker första skivan (eller är det båda två första...? hmm) Låter rätt dåligt faktiskt. låter "samplingar" och sådär som inte känns vettigt processerade... torra och ditplacerade typ... men har för mig det blev bättre sen... Sen gör jag ju musik, så blir lite sådär extra petig. :-D (antagligen inte åt något objektivt håll)

Mystery of the Yeti! det är fina grejor!
"A 'Welcome' To All Extra Terrestrials" låten är en av mina favoriter genom tiderna. härligt härligt snorviga knorriga synthloopar.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-12 01:39

Jag kan nog ta o hålla med dig där Verb att i vissa fall låter det bara
in-klippt o lite dassigt.

O i vissa fall så undrar jag inte om Shpongle (Simon Posford) o Schulman har använt samma samplings-skiva för det finns melodi-slingor lite här o där på deras skivor som är identiska.

Men ett annat skivtips som jag hittade för ett bra tag sedan och nästan
glömt bort är Brian Eno-Music for Airports
helt utan beats, o fantastiskt stämmningsfull att bara sitta o lyssna
på och drömma sig bort, eller somna till om man så vill.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-12 02:27

Ja shit! brian eno är grejor det. han är väl själva.. hmm, den som "kom på" hela begreppet med "ambient musik" har jag för mig.

Just Music for airports har använts i många filmer som är likaså fina och ambienta... "things you could tell just by looking at her" har jag för mig är en av dom... :)

Nu kom jag på ännu en stämningsfull skiva, som visserligen inte hör till elektroniska genren (tror jag)

Bugge Wesseltoft - Moving

en riktigt behaglig resa i välproducerad ny instrumental jazz. (ny som i inte new orleans 40talsgammalt ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-12 09:55

Jag önskar jag hade hört Music for Airports när det begav sig. Lyssnar på
man på den i dag är den hopplöst daterad och nersmutsad av new
age-vågens förkärlek till dylik muzak. Tyvärr. Vissa delar av skivan är bra,
men ändlöst förstörd av sådant som kommit efter. Det är väl visserligen ett
tydligt tecken på att den var banbrytande och viktig.

Minns inte riktigt historien om hur ambientmusiken uppstod, men det är en
term jag föredrar långt framöver det där fruktansvärt otäcka "chill out" som
ger mig rysningar likt fingrar på en griffeltavla. Ambient handlar om
intelligens, vilket chill out verkligen inte gör. Jag nöjer mig med det nu :)

Eric Satie hade väl en del att säga till om i ambientfrågan så här i efterhand.
Hans Musique d'ameublement från 1917 (Musik för möblemang/möbleringsmusik)
var ett tidigt exempel, även om termen inte kom förrän långt senare.

Jag rekommenderar boken Ocean of Sound av The Wire-journalisten David
Toop. En makalös bok i ämnet med underrubriken "Aether talk, ambient
sound and imaginary worlds".

En bit av baksidan:
"Sun Ra, Brian Eno, Lee Perry, Kate Bush,
Kraftwerk, Aphex Twin, Ryuchi Sakamoto,
and Brian Wilson are interviewed in this extra-
ordinary work of sonic history that travels
from the rainforests of Amazonas to virtual
Las Vegas, from David Lynch dream house,
high in the Hollywood hills to the Megalopolis
of Tokyo.
"
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-12 11:19

hehe jag håller med dej. fast om jag säger chillout alls beror nog mycket på vilka jag är med ;)

har vuxit upp med REJV, och där heter ju själva stället för att slappna av, chill-out.

så när jag säger chillout säger jag det nog som jag stavar Rejv. ;)

Eric Satie var väl (är?) en duktig pianist? har för mig jag hört nån skiva som skulle vara något av det mest svårspelade styckena som fanns.. hehe (var ju därför jag tog mig tid att leta rätt på den, för att höra hur det lät...)

jag tycker det finns mycket musik som hamnar under "ambient" som jag inte tänker på som ambient... Shakuhachi musik t ex. är så otroligt intensiv att jag omöjligt kan kalla det för något ambient när det väl är i rummet... medans jag nog kan tycka att en tillräckligt repetativ, monoton och rytmisk komposition kan kännas mer ambient. men det är ju först efter några sekunders lyssning... Får kika på om det finns några raka linjer för hur det är tänkt att genrenamnet skall användas... men jag har inte hittat några för andra genrar direkt.. :P vilket kanske är bra, och dåligt på samma gång :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-12 12:12

Äsch, gränserna ÄR ju svävande. Den mesta musiken ligger som en bred
matta över massor av genrer. Och komma överrens om och hur något tillhör
en genre går ju bara inte.

Det kändes logiskt det där du sa om hur du använder ordet chill out beroende på vem som lyssnar. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-10-12 23:15

Man får tacka om tipset på Shulman, jisses så goooo musik :D

Nu har jag laddat ner och lyssnat på alla hans album och det blir banne mig till att stödköpa en plastskiva för att sedan lägga på lager i garderoben.

Förstår inte hur jag missat.. hmmm lyssnat en hel del av allt annat som nämnts i tråden.

Låter väldigt välproducerat också det jag hört. Får kräma på med riktigt hög volym när ungarna inte sover.

What.CD säger att följande artister gör liknande musik...
Har bara hört dom 5 första så det finns tydligen mer gobitar att upptäcka!

Ott
Entheogenic
Shpongle
Younger Brother
Tripswitch

Bluetech
Evan Bartholomew
Youth Attack
Scene Creamers
Omnimotion
Phutureprimitive
Kalpataru Tree
Cell
Youth Group

Last.FM säger följande... ännu mera :P

http://www.lastfm.se/music/Shulman/+similar

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-13 00:10

att what.cd hade sån funktion visste jag inte..

inte heller last.fm ;) men gutt

jo younger brother tycker jag också är mysigt, men det är inte riktigt så filat i hörnen som jag kan vilja ha det, iaf inte på höga volymer. och iaf inte på ino audio piP. Däremot låter det klockrent på lite sketnare högtalare. men i mina piP sticker vissa frekvenser iväg, speciellt på vocodersarna... man får anta att dom inte har piP när dom mixar helt enkelt ;)

om du kikar upp en snutt på discogs. och tar en titt på Simon Posford... han är bannemej ett geni... Hallucinogen - The Lone Deranger är fortfarande en av dom bästa skivorna som gjorts tycker jag. även om den inte låter klockrent mixat alla gånger. om ens nån gång... Det är även han som är hjärnan bakom Shpongle till stor del... Och han + Prometheus som utgör Younger Brother projektet. Han är väl drivkraften och ägaren av Twisted Records också har jag för mig.

Bluetech tycker jag ofta blir för sterilt. lite som extremt välljudande general midi. Skickligt gjort, men blir aningen repetativt i hur det är lite liknande uttryck hela tiden. iofs samma med Ott, men ott känns mer bekväm i det han sysslar med.

Träffade bluetech på en festival några år sen... trevlig, men hade typ groupies som följde efter honom och satte honom på lite utav en piedistal. (vilket är tokigt ovanligt inom psytrance/chill svängen...)
fick aldrig riktigt chansen att umgås med honom mer än nån öl och att jag fick några tomma CD-r utav honom...

Omnimotion! ja jäklar att jag inte tänkte på honom! cleana grejor. svensk också har jag för mig

och släppt på http://www.discogs.com/label/Chillosophy+Music
som också har gjort en av mina favoritlåtar, Kritical Audio - Krupp.
Tror bolaget drivs av son kite/minilogue gänget.

Och så kom jag precis på Stress Assassin!
det är nog också nåt av det bästa jag hört! och jag går ofta och önskar att det fanns mer av det...
http://www.discogs.com/artist/Stress+Assassin

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-13 20:46

håller med Verb att hela chillosphy-samlingen är ju även den ett mycket bra exempel på chill-out, eller vad man nu kan tänkas kalla det. :)

Sen finns det ju ytterligare en genre kom jag på som kallas
Psybient, dock så har jag inget direkt material som kan relatera till den genren just nu, men jag återkommer.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-13 23:10

David Sylvian - Gone to Earth

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-14 16:35

teosig skrev:håller med Verb att hela chillosphy-samlingen är ju även den ett mycket bra exempel på chill-out, eller vad man nu kan tänkas kalla det. :)

Jag märker att vi har väldigt olika tankar om vad som är bra. Har
försökt lyssna mig genom samlingen, men det är verkligen en tjock
ogenomtränglig gröt för mig. Lite såsigt, jazzigt och influerat av världsmusik.
Den säger mig verkligen ingenting. Och i min mening den ligger
närmare trip-hop och, i vissa fall, långsam dub, än ambient.

Eller menade ni att den var ett bra exempel på vad chill-out är? Såg att det
var formulerat så nu...

Edit: Omnimotion-låten var samlingens höjdpunkt för mig (eller Anders Ilar)
även om jag tycker den gränsar till för generisk. Snygg produktion dock!
Senast redigerad av shifts 2008-10-14 16:41, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-14 16:41

shifts skrev:
teosig skrev:håller med Verb att hela chillosphy-samlingen är ju även den ett mycket bra exempel på chill-out, eller vad man nu kan tänkas kalla det. :)

var formulerat så nu...

lustigt nog håller jag med dig i stora drag. det finns vissa låtar på chillosophy samlingarna jag gillar... Son Kites Million Wishes på http://www.discogs.com/release/134285
tycker jag om... Den är nog långsam dub rejvchillout.
men när jag menade chillosophy syftade jag faktiskt på bolaget ;) chillosophy samlingarna är släppta på digital structures.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-14 16:43

verb skrev:lustigt nog håller jag med dig i stora drag. det finns vissa låtar på chillosophy samlingarna jag gillar... Son Kites Million Wishes på http://www.discogs.com/release/134285
men när jag menade chillosophy syftade jag faktiskt på bolaget ;) chillosophy samlingarna är släppta på digital structures.

Aah, I see. Fortsätter jakten! Såg att länken gick till bolaget, men tog ner
den samling som fanns i slutet där. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-14 22:25

verb skrev:
shifts skrev:

var formulerat så nu...

lustigt nog håller jag med dig i stora drag. det finns vissa låtar på chillosophy samlingarna jag gillar... Son Kites Million Wishes på http://www.discogs.com/release/134285

Jag menar att Chillout-samlingen är trivsam o trevlig att lyssna på
sen om det är ambient/chill-out/dub/lounge eller nått annat tycker jag inte spelar så stor roll för tråden handlar ju trots allt om härliga o stämmingsfulla skivtips, tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på genre. Jag skulle till och med vilja påstå att på chillosophy-samlingen finns det ju till o med ett o annat inslag av deep-house.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-14 22:51

jep, och chillosophy bolaget släpper nog snarare väldigt lugn melodiös minimal techno house grejor än nån form av chillout... men funkar att chilla till iaf ;)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-10-14 23:05

Lite OT, men dock tycker jag att det är lite konstigt att DS har släppt Chillosophy-samlingen, DS som allt som oftast håller sig till tung proggresiv trance o dyl.

Men men, de o andra sidan släpper väl va dom vill...

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-10-14 23:19

teosig skrev:Lite OT, men dock tycker jag att det är lite konstigt att DS har släppt Chillosophy-samlingen, DS som allt som oftast håller sig till tung proggresiv trance o dyl.

Men men, de o andra sidan släpper väl va dom vill...

är väl inte konstigare än att twisted har släppt OTT och shpongle. samt även Midi Miliz, Fancy Vision, Hallucinogen, Prometheus osv osv osv ;)

tror det är ett undantag att transbolag Inte släpper chillout faktiskt. även om det inte är ovanligt att dom skapar en sublabel för ändamålet.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-10-31 17:56

En grupp med riktigt bra ljud på sina skivor är Bliss...i varje fall på de två album jag har......

http://se.youtube.com/watch?v=6nhLWBf6lS0

http://se.youtube.com/watch?v=oJwi7ijUq ... re=related

http://se.youtube.com/watch?v=emeVWAK1Y ... re=related

Sååå skön musik.......

Anders

Kanske hamnade i fel tråd...... :oops:
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer