Jag har läst att 2008 ska vara plattornas år, inte singlarnas. Det är tråkiga nyheter för dansgolven och radio-DJ’s. Men för mig är det superkul!
ANDERS ILAR Sworn
Laid back elektro med mörka influenser. Man får höra många influenser från de senaste årens utveckling av elektronisk musik, och nästan allt är bra.
ANE BRUN Changing of the seasons
Jag har aldrig riktigt gillat Ane och tyckte att hon varit lite överflödig, men hon har några starka bakgrundslåtar på den här plattan.
ALVA NOTO Unitxt
Carsten Nikolai påvisar att glitchen inte är på nedgående och övertygar mig totalt redan på första spåret, U_07. Helt klart en av de främsta elektrosläppen i år och dessutom tämligen sparsamt komprimerad.
AUTISTERNA Sista scenen
Svängig och ungdomlig gitarrpop på ett gammalt sätt. Perfekt tillsammans med en stor stark i handen och med sommarsolen uppgående i ryggen. Också perfekt för säljeshyllan i höst.
AUTECHRE Quaristice
Äntligen kommer det ett högvalitativt släpp från en av de stora elektrostjärnorna! Autechre har aldrig varit min största och starkaste kopp med te, men här lyckas dom verkligen förklara varför jag borde lyssna mer på deras elektroniska spasmer.
AVISHAI COHEN TRIO Gently disturbed
Esbjörn Svensson var inte någon teknisk mästare, men hans kompositioner var ofta något utöver det vanliga. Avishai Cohen är både en teknisk mästare och bra på att skriva svängiga bitar. Jag som inte lyssnat så mycket på den senare känner ofta igen mig, och gillar det.
BENGA Diary of an afro warrior
Benga har än en gång gjort en riktigt jävla benhård platta! Tryckande otrevlig till hoppsigt dansant - precis som man hoppas från en av dom starkast lysande britterna.
CLARK Turning dragon
Det här kan vara det bästa elektrosläppet i år. Jag förlorade mig i Clark för något år sedan och är överlycklig över det nu när han släpper så här underbar elektronika! Elva fingrar i luften från min sida.
CHUMBAWAMBA the Boy bands have won
Den här gången totallyckades dom verkligen. Supermysig akustisk platta med massa körsång. Perfekt i det fina julivädret tycker jag.
CRYSTAL CASTLES Crystal castles
Jag är kär. Love and caring är bara för bra för att vara sann. svängig på ett efterblivet sätt med en underbart överstyrd sång. I likes this pop music.
CUT COPY In ghost colours
Trots att den inte alls är lika stark som Bright like neon love så har den faktiskt en charm som jag inte kan släppa. Tyvärr så är ljudkvaliten på den nivån att jag bara orkar några få låtar då och då. Vilket kanske är tur, så jag inte börjar gilla 80-talsinfluenan för mycket.
DETEKTIVBYRÅN E18
Efter att ha lyssnat på några få låtar i hur länge som helst kommer äntligen en miniskiva. Den är så mysig som den bör, men känns lite out-of-date. Man erbjuder verkligen extremt lite extra från den singel man släppte för två år sedan. Man får väl invänta deras kommande släpp för nyheter månne?
DIGITAL BULLET Digital bullet ep
Otrevlig och mörk downtempo hip hop. Jag gillar det som attans trots att jag inte känner att det är på något sätt nydanande.
DIGITALISM Moshi moshi ep
Jag bara måste ta med den här uppiggande EPn som känns full av kärlek.
DOKTOR KOSMOS Hallå?
Jag är inte säker på om jag gillar det, men jag kan inte stänga av. Texterna är helt klart underhållande och musiken är det inte, typ. Hatkärlek när den är som bäst?
ELLEN ALLIEN Sool
Den tyska elektrodrottningen har gjort en lågmäld och otroligt snygg minimalistisk platta. Igen. Jag blir aldeles spak när jag tänker på att jag missade henne för några månader sedan. Ondu är min favoritlåt på denna icke så dansanta platta.
ETRAN FINATWA Dessert crossroads
Jag har ofta svårt för den så kallade världsmusiken som man blir erbjuden i väst, men den här ökenbluesen svänger det verkligen om!
FLYING LOTUS Los Angeles
De bästa beatsen för de senaste åren måste jag nog tillstå kommer från Californien. Jag (och alla Ninja Tune/ Mo' wax fans med mig antar jag) stormyser rakt igenom hela skivan bara för att börja om från början när den är slut.
GNARLS BARKLEY the Odd couple
Inte alls lika stark som föregångaren, men med låtar som Who's gonna save my soul så måste jag ta upp plattan.
HEALTH Health/Disco
Årets bästa dansskiva än så länge? Mycket möjligt! Riktigt många riktigt uppstudsiga låtar som glädjer mig stort.
HERBALISER Same as it never was
En ganska svag skiva av kändisNinjorna Herbaliser. Man har liksom tyvärr snärjt in sig i 70-tals soul och jag vet tycker inte man lyckas med varken låtarna eller genrebesöket. Dom bästa låtarna är dom rakaste hip hop-låtarna Just won’t stop och Game, set & match.
HOT CHIP Made in the dark
Att göra en uppföljare till en dålig skiva med en supersingel lär vara svinsvårt. Jag har hört många fasa över den här skivan, men jag gillar den. Jag gillar att den inte lever på en singel och istället har starkare material rent generellt.
INVINCIBLE Shapeshifter
Aggresiv amerikansk underground hip hop som förvånar. Om och om igen. Bra texter och rätt sköna oldschoolbeats. Helt klart lyssningsvärt.
JUSTUS KÖHNKE Safe and sound
Efter att ha hört ett par remixar på hans låtar skapades ett behov av att lyssna igenom den här plattan, och än en gång happiness! Jag älskar hur han bygger upp de lite ambienta housevibbarna utan att få dem att brisera i en massa drops, oftast jävligt oklubbigt liksom.
KAIZERS ORCHESTRA Maskineri
Hur starkt motstånd jag har för pop-rock genren måste jag retirera för den här superstarka plattan. Soundet och låtarna skär i mig.
KELLY POLAR I need you to hold on while the sky is falling
Jag har inte tidigare förstått storheten hos denne stråkspelande mysfarbror, men med låten Entropy reigns (in the celestial city) så är även jag såld. Myselektropop när den är som mysigast, kanske?
KLEERUP Kleerup
Hur många lyssningar jag än försöker ge Kleerup så känns skivan tam. Dock älskar jag hur Robyn går in och gör en av skivans bästa låtar.
LADYTRON Velocifero
Jag blev kär när jag första gången hörde Ghosts och visste då att jag måste älska resten av skivan också. Det gjorde jag iofs inte, men den lyssningsmängd jag givit den här plattan har gjort mig rädd för att jag ska bli indiepopare.
MARS VOLTA the Bedlam in goliath
Dom åldrande proggresiva rockarna i Mars Volta håller hårt i sina aggresivav tendenser. Trots det låter musiken äldre och vuxnare, vilket gör den väldigt bra!
MARY-ANNE HOBBS Evangeline
Dubstepstjärnan har än en gång spänt sina muskler och fixat fram en svinbra platta med det mörkaste, elakaste och svängigaste som England har att erbjuda. Man går inte förbi denna obemärkt om man på något sätt gillar grimey-, twostep- eller dubstepscenen.
MATMOS Supreme Balloon
Gladelektropopplatta som svänger ohyggligt. Jag blir glad och obakis när jag hör det här. Om jag varit ledsen så minns jag det inte längre. Det är få partier som jag inte kommer överrens med på hela skivan, och dom glöms snart bort när dom är över.
MESHUGGAH Obzen
Meshuggah har gjort en tungmetallplatta. Den är väldigt bra, men man blir förvånad om man väntar sig svåra tekniska krumbukter i deras nya material. Alltså det som gjort dem världskända.
MIKE PATTON A perfect place
Än en gång så lyckas mr Patton göra ett mirakel till skön skiva. Man känner igen hans hoppande fram och tillbaks mellan stilar och man känner även igen en del tongångar, men annars är det bara nyheter. Opera till trash med swing.
MORCHEEBA Dive deep
En ganska ickepassande skiva för Morcheeba anser jag. Dock välskapt bra pop där jag trivs med den avslappnande och återkommande countrykroken.
NINE INCH NAILS Ghosts I–IV
En svinbra elektrotrashplatta rakt igenom. Såhär ska det låta när man blandar in en massa elektronik i rock, eller kanske tvärtom, anser jag.
NINE INCH NAILS the Slip
Ett riktigt poppigt släpp av herr Reznor. Inte det starkaste materialet han producerat men med höjdpunkter som Demon seed och Lights in the sky så är jag ändå mer än nöjd.
NO-MAN Schoolyard ghosts
Riktigt bra konstnärlig, ambientpop med elektroniska inslag. Man har verkligen lyckats bygga en tidlös brygga från 70-talet till idag.
PENDULUM In silico
Jag vill inte säga att man inte känner igen sig från några år tillbaka, men det här får i alla fall mina fötter att röra på sig. Och det är väl ändå det db ska göra?
PORTISHEAD Third
En stor mängd av mina vänner har längtat i tio år. De flesta blev negativt överraskade över de tomma låtarna som saknar Portisheads tidigare perfekta samplingar! Så även jag.
RICH BOY Bigger than the mayor mixtape
Han släppte förra årets tyngsta hip hop låtar, och levererar hårt rakt igenom även denna gång. Rich boy har verkligen satt Atlanta på kartan igen med låtar som She wanna.
ROKIA TRAORÉ Tchamantché
Denna Malianska skönsångande kvinnan har lyckats fastna i min hjärna. Jag gillar verkligen mycket.
ROOTS Rising down
Ett av dom starkare albumen jag har hört med Roots! Inte någon supersjälvklar singel men en rakt i genom bättre platta än vanligt.
RYOJI IKEDA Test patterns
Första gången så jag lyssnade igenom skivan stod jag inte ut, men efter ett par omgångar har jag insett hur välsmakande denna glitchiga soppa är. Dock inte rakt igenom, då vissa spår faktiskt mest påminner om testljud, men nästan
SABREPULSE Turbo City
Chiptunes har aldrig haft ett enormt starkt inflytande på mig, men det här svänger ju riktigt bra, jag är ärligt ledsen att det samtidigt är hans sista skiva. Alla skivor delas ut gratis av Sabrepulse!
THE TALLEST MAN ON EARTH Shallow Graves
En av årets mest spelade artister för min del. Jag älskar verkligen både hans röst och gitarrspel. Låten Into the stream är läskigt bra och en lysande singel.
TEITUR the Singer
Teitur har gjort en svårare och inte alls lika positiv skiva den här gången! Jag gillar utvecklingen till en mer modest och mindre gladpoppig färöpojk.
THEE SILVER MT. ZION & TRA-LA-LA BAND 13 blues for thirteen moons
Om man bortser från historien som spänner över de första 12 spåren så är den här plattan full av riktigt härlig pop. I hela fyra 13+ minuters spår.
TIPPER Tertiary noise
Fullt av raka spår. Tyvärr så är han inte lika bra på dB och techno kontra de långsammare beatsen han serverar på hans andra platta för året.
TIPPER Wobble factor
Fullt av svängande spår. Riktigt mycket bättre än Tippers första album i år och helt klart det jag kommer lyssna mest på. Det är faktiskt ett av de bättre albumen som kommit det här året och jag tänker osökt på snurrande av vinyler.
TOMAS ANDERSSON WIJ En sommar på speed
Än en gång kommer poeten från fruängen och gör ett underbart svenskt album. Starkt till sista tårdroppen!
TUJIKO NORIKO Trust
Ett av årets grymmaste släpp kommer från en japanska med den sötaste rösten och de vackraste basgångarna. Otroligt trevligt med lite supermys på elektronikscenen.
TOAO the Neo lounge affair
Jag förstår inte grejen med den här plattan, men när det väl är musik så är den faktiskt helt ok. Jag gillar det lite avslappnade åttiotalsporrfilmsstuket liksom. Jävligt plastigt och aldeles för mycket rumseffekter.
V/A Elektro Berlin vol. 2
En svinigt bra elektrosamling från minimalismens huvudstad.
VERONICA MAGGIO Och vinnaren är
Lite enformig men med låtar som Stopp och Gammal sång kan man ju bli kär oberoende hur hon ser ut. Tyvärr så är hon ju dessutom väldigt söt: Grrr.
WOLFGANG VOIGT Nah und fern
En riktig elektrodrönare från som passar bäst sent på natten. Jag gillar hur man lyckas förmedla ett så djupt intryck med ett så långsamt meddelande. Bäst är ju dock kortisen der Wald med sin härliga grottkänsla.
ZERO DB Heavyweight gringos
Det är exakt sådana här fynd som fått mig att alltid hålla mig väl med vad som sker på Ninjatune! Helt enkelt riktigt bra beat.
ZOMBIE ZOMBIE A land for renegades
En i början tråkig skiva som har sina bästa spår efter interludespåret no. 4. Tyvärr väldigt ojämnt och ganska tröttsamt 80-talifierat. Typisk popljudkvalitet.
Jag gjorde ett utdrag på några intressanta släpp att hålla ett öga på för resten av året. Jag utgick från en lista med skivsläpp som dagens skiva monterat ihop på sin sida:Alice in Chains, the Avalanches, Cannibal Corpse, Basement Jaxx, Jóhann Jóhannsson, Massive Attack, Nashville Pussy, Nine Inch Nails, Scott Weiland, Sigur Rós, Stereolab, Weezer och Zero 7.