E.S.T Leucocyte ,jag lyssnar och delger

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

E.S.T Leucocyte ,jag lyssnar och delger

Inläggav OlA-68 » 2008-08-22 20:42

Alla som har sagt sig hata jazz kan börja läsa här....
var idag och införskaffade nya e.s.t `s skiva som då heter leucocyte(vita blodkroppar som är en del av kroppens immunförsvar)
slog mig ner i soffan och hamnade mitt i ett inferno av ljuvliga pianoaccord och nästan på gränsen till exprimentell electronica.
som alla vet gick Esbjörn Svensson ur tiden den 14 juni i år och då var turligt nog detta alster redan klart....
eg. hade jag inte behövt skriva mer än såhär och lagt den i högen bland köprekkomendationer men jag vill försöka förmedla lite av mina upplevelser kring detta album.
Jazz är ett känt begrepp för många men detta strävar långt mycket längre än så det tänjer på lyssnaren och ger den klena tröst som kan ges med efterklokhetens bistra facit.
inspelningen är gjord på studio301 sydney
mixad och mastrad på bohus sound recording.
det är oehört proffsigt som exempel kan nämnas att de omnämner deras pianostämmare i bland dem som medverkat till det goda resultatet.
musiken som sådan skiftar på plattan från att inleda i mysticismens tecken gå vidare till exprimentella ljudlandskap vidare till välkomponerad jazz med en intencitet olikt många andra i triojazzgengern. på 5e spåret får vi stifta bekantskap med electronica som gränsar mot hjärtljud accompangerat av en ståbas somm verkar leva ett fritt liv men ändå i symbios med trummorna och klaviatur.
skivan fortsätter såhär och prövar verkligen lyssnaren och dess förmåga att finna referenser ...så nyskapande trots att det är det sista vi får höra ...

Esbjörn ser du denna recension i dag så får du förlåta mig jag kunde inte vänta med att förmedla detta fantastiska jag upplevt ikväll...
till er andra gå och köp på onsdag då släpps den i skivaffären
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-31 22:47

Sambon är ute och joggar och jag knäckte precis en folköl i lyssningsoffan. Det finns många svenska musiker som säger sig spela jazz, det finns en trio som säger sig inte göra det. Stundom är detta e.s.t jazz stundom utforskas en musikalisk dekonstruktion som känns bekant men på denna skivan får det helt klat mer utrymme. Vad som tidigare varit ett "brake" kan nu bli stommen i en låt. Låten jazz uppvisar en inneboend konflickt, som en separation eller en födsel, som käns helt ny.

Jag har en otrolig respekt för e.s.t. som musiker och människor. Min far har träffat gagarin men så här i efterhand känns det lika stort att ha fått träffa Esbjörn.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-20 13:46

EST´s sista platta på vinyl... ginza 229;-
titta under vinylfliken
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-12-21 17:33

When routine bites hard

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-12-21 17:47

Min recension: Jävligt bra platta.

God jul
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-12-29 16:16

Efter att ha lyssnat ett bra tag måste jag säga att detta är en toppenplatta :lol: ! Resten av familjen är väl inte riktigt överens med mig, :? men vad kan man begära. Finns lite mer känsla av "psykadelia" på denna platta än tidigare, det hänger säkert ihop med att det är improviserat till 100% .. Köp och lyssna!!!
/Jonas

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-01-04 01:32

lyssnade på denna skiva idag under en tur ner till Malmö, nere i Malmö o skivan va slut så tänkte jag, nej det här ingen jazz som tilltalar mig överhuvudtaget.

Hem igen, vid Ekeröd sätter jag igång E.S.T igen o lyssnar en gång till, väl framme vid min slutdestination,stänger jag av bilen men upptäcker efter en stund att jag sitter kvar och är helt inne och uppslukad av det där elektroniska jazziga ljudlandskapet. Det måste ju va ett tecken på att det är nått alldeles speciellt med den där skivan.

bara en reflektion.............
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Återgå till Skivrekommendationer