av verdad » 2008-09-28 23:48
Har ej tre skivor av honom, men delar av vissa skivor.
Har ett kassettband (faktiskt fler) från -58 och några år däromkring, där han spelar med Ray Brown (bas) och Herb Ellis (gitarr) som är ruskigt bra tycker jag. Skaffade dem i tonåren av min gitarrlärare som hade en makalös vinylsamling med enbart jazzklassiker, och som spelade in dessa åt mig. Den skivsamlingen skulle jag verkligen vilja ha (drägelfaktor hög).
Kommer dock ej ihåg vad de heter, eftersom han blandade lite låtar från olika skivor när han spelade in åt mig. Men där finns klassiker som "Satin Doll" , "Besame mucho", "the strut", "Jordu", "Night train", "C-jam blues",
"Georgia on my mind", "In a mellow tone"bl.a.
Har för mig dessa inspelningar sträcker sig från 58 - 62.
Jag själv skulle också väldigt gärna vilja ha de på cd. Han har ju spelat in enormt mycket skivor, så det gäller att få de bästa.
Jag tycker att dessa låtar är makalösa, rent musikaliskt. Oerhört tight, svänger gör det också.
Har hört lite senare också, men tycker inte de är i närheten.
Har även någon konsert på DVD med Ulf Wakenius inspelat uner 2000 talet någon gång. Det är bra, men inte alls lika bra som de gamla inspelningarna. Skulle nog lägga min röst på inspelningarna mellan dessa år.
Edit: såg att det finns några cd på Ginza för 159 resp 139.