bl a tycker jag t ex acid mothers temple - in C är en förträffligt härlig skiva... där en låt är över 20 minuter lång t ex. och krautrock av asiatisk style, med ett ackord och i princip samma trummriff genom hela (akustiskt det hela, inte elektronisk musik alltså)
och så gillar jag givetvis techno, gärna 10+ minuter låtar som maler på länge länge.
jag tänker att jag skippar att nämna skivor här, utan lämnar det fritt såattsäga, att tolka "monotoni" och "hypnotiskt" lite som man vill

jag ser gärna att det är såattsäga samma sak genom hela låten ("tekniskt" sätt), men att det spelas på olika sätt, olika agressivt eller lugnt eller vad man ska kalla det. Så att förändringen som sker över tid helt enkelt inte riktigt är i att det kommer några speciellt nya element (på rätt lång tid iaf) för att beskriva eller skänka upplevelsen av "nu är det ösigt!" jag gillar när dom sakerna är såattsäga mer diskreta.
bästa konkreta exemplet är väl just loopbaserad techno/acid kanske. där man helt enkelt vrider resonansen i botten och cutoffen högst upp på en tb-303a i de mest intensiva delarna.

ja, jag letar efter sån här musik, nog för att jag har gott om techno, och drumcode och liknande tidig techno har jag hört massor... Ben Sims t ex. men jag letar efter det i ALLA genrar... inte bara elektroniskt. så har ni några tips skriv dem här!

PS det får gärna låta väldigt bra också