Espana - Argenta

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Espana - Argenta

Inläggav Thomas_A » 2004-05-17 20:54

Detta verk hörde jag på en lyssningsträff anordnad av Patrik och blev ganska imponerad av ljudet, och skivan damp ned i lådan idag. 79:- på CDON.

Klassisk musik av Chabrier, Korsakov, Moszkowski och Debussy.

Lite data

London Symphonic Orchestra, originalinspelning 1957. Decca 466 378-2, "Legendary Performances". Mixad med Kingsway Hall 12 channel mixer; Decca 2 channel mixer. Mikrofoner Neuman M50, KM53, KM56. Monitor speakers Tannoy "Canterbury" och Quad rörförstärkare. Inspelad på en EMI TRgo 2 track. Remastrad 1999 med 96 kHz/24 bit på Decca.

Trots lite brus låter inspelningen som ny och mycket bra. Jag vet inte vad ommastringen gjort för skada eller nytta men det låter i alla fall mycket bra. Det går inte att tro att inspelningen gjordes 1957.

Det finns flera skivor i deras Legend series. Kanske man skall prova ett par till?

T

Användarvisningsbild
Matix
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-08-07

Inläggav Matix » 2004-05-19 07:11

Tack för tipset,d en skivan skall jag kolla upp :wink:

En annan skiva i legend serien är Rachmaninov, en skiva med preludium på solo piano. Den kända Prelude i C är med på skivan och den är nog den jag spelar med jämna mellanrum.

Vladimir Ashkenazy på piano.

/Mattias

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-05-19 23:50

Jag har själv ett fyrttiotal skivor ur Legend serien och kan varmt rekommendera hela serien. En annan serie som också är bra om en med lite mera brus. Mercury Living Presence som är en klassiker från 50-talet. Inspelningarna är gjorda av den legendariske C.R.Fine med tre Telefunken 201 mikrofoner direkt in på Ampex 300-3. Decca´s Legend serie är processad(avbrusad) med Cedar.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster