Studio Blue inspelningar

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 2003-09-12

Studio Blue inspelningar

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 00:28

Var kan man få tag på dessa? Skulle vara kul att höra...
Var hemma hos Öhman och lyssnade för ett tag sedan. Han spelade en inspelning som jag mistänker skulle kunna vara gjord i SB (glömde fråga). Han hade varit med och gjort den iaf. S***n i gatan vad bra det lät!

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-09-15 10:17

S***n i gatan vad bra det lät!

Var musiken bra också? :oops:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-15 11:06

Han körde faktiskt ett par sköna låtar när vi var där på demo. Studioblueinspelningar kan du få tag i här http://www.studioblue.se/


När vi var i frankfurt på mässa hade han en skiva med diverse klassiskt och annat trevligt (klassiskt och jazz har jag annars rätt svårt för men detta var ok). Den skivan körde vi i alla anläggningar vi lyssnade på och det var inte bara studioblueinspelningar.

Han är väl gammal cellokung själv om jag inte fattat det fel.


//jonas

Användarvisningsbild
Julle_Jansson
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 2003-09-12

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 14:07

fridefors>> Skall jag vara ärlig var väl inte musiken direkt i min smak, men det var som sagt rent tekniskt sett mycket imponerande.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-09-15 14:14

Okej Julle! Hoppas du inte provocerades av min fråga, jag är liksom bara såå himla trött på s.k. hifi-musik och på det faktum att en del audiofiler verkligen väljer skivor med alltför stor hänsyn till hur skivorna låter... :oops: Men visst, är man ute efter en bra inspelad skiva att användas vid utvärdering av hifi så hamnar ju saken i ett annat ljus. 8)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-15 14:30

fridefors....

Jag håller helt klart med dig om att såkallad hifimusik kan vara jävligt jobbig. Därimot om man lyssnar på mycket klassiskt så tror jag att det kan vara väldigt häftigt med tokigt bra inspelningar. Och till utverdering av en anläggning så kan de ju vara väldigt bra med väldigt svåra inspelningar sålänge man inte glömmer att lyssna på det man brukar göra också :D


//jonas

Användarvisningsbild
Julle_Jansson
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 2003-09-12

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-15 22:00

Jag håller helt med er, absolut! Att välja plattor pga ljudkvalitén är ju naturligtvis lika dumt som det låter. Den absolut största delen av mina plattor är nog rätt kasst inspelade. Dock tycker jag att dåliga inspelningar är väldigt onödigt, och jag skaffar gärna de inspelningar med grym musik och bra ljud framför de sämre...
Vad gäller t.ex. klassisk musik, som någon redan var inne på, så ser jag lite allvarligare på saken. Att gå och t.ex. komprimera och ändra i dynamiken är ju faktiskt nästan som att gå och pilla i noterna. Lyssnar jag på akustiska vackert klingande instrument får dåligt ljud gärna lysa med sin frånvaro.
Bra ljud kan aldrig göra tråkig musik bättre (såkallad hiFi-musik är väl bästa exemplet på just detta), men bra musik kan absolut förstöras med dåligt...

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-09-16 08:21

Bra ljud kan aldrig göra tråkig musik bättre men bra musik kan absolut förstöras med dåligt...

:!: Dagens klokaste statement :!:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-16 10:28

Den är jag med på...

Mycket bra citat

//jonas


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster