Moderator: Redaktörer
Tengil skrev:Hej
Denna version en telarc kan jag rekommendera
http://cdon.se/musik/stravinsky_igor/eldf%c3%a5geln-45392
Vh Christer
Strmbrg skrev:Har du någon favvo-inspelning av Stravinskijs Eldfågeln?
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Har du någon favvo-inspelning av Stravinskijs Eldfågeln?
Nej.
Anledningen är att jag helt snöat in på Våroffer, och i jämförelse är Eldfåglen för mycket musik medhårs för min smak.
Strmbrg skrev:Kläm te mä nå'n sjysst Våroffer-inspelning 'ra! Här ä vi'nte så noga...
Strmbrg skrev:Ser att det ärs cellist. Eller åtminstone att det hålls i en dylik.
Eller... är det en jättestor viola? Får inte till proportionerna...
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Kläm te mä nå'n sjysst Våroffer-inspelning 'ra! Här ä vi'nte så noga...
Min musikfavvo är Charles Dutoit på Decca. Vill man mycket buller är nog Kujawsky på Clarity oöverträffad. Jäklar vad det bullrar! Men bara när det ska, inte på Telarc-vis.Strmbrg skrev:Ser att det ärs cellist. Eller åtminstone att det hålls i en dylik.
Eller... är det en jättestor viola? Får inte till proportionerna...
Jo, det är en cello. men jag kan inte betrakta mig som cellist, mer som en celloägare. Jag tyckte det gav mig ett icke-tekniskt utssende, ungefär som folk tar på sig glaasögon för att se intellektuell ut, om du hajar. Jag hade ambitioner att lära mig då fär några år sedan, och jag kan lira på cellon, men det är garanterat ingen som vill lyssna!
Jag får nog byta bild, det är flera som tror att jag är en seriös cellist, och nu börjar det bli pinsamt...
perstromgren skrev:Jo, det är en cello. men jag kan inte betrakta mig som cellist, mer som en celloägare. Jag tyckte det gav mig ett icke-tekniskt utssende, ungefär som folk tar på sig glaasögon för att se intellektuell ut, om du hajar. Jag hade ambitioner att lära mig då fär några år sedan, och jag kan lira på cellon, men det är garanterat ingen som vill lyssna!
Tengil skrev:Hej
Denna version en telarc kan jag rekommendera
http://cdon.se/musik/stravinsky_igor/eldf%c3%a5geln-45392
Vh Christer
Almen skrev:Man får tänka på att det finns tre varianter av Eldfågeln: Originalet, 1919, och 1945.
Igors känns litet svajig rytmiskt ibland, och med kanske litet väl romantiskt idiom hos musikerna ibland, men den är jädrigt kul att ha.
ptr skrev:För mej är annars Igor Markevichs inspelningar på Philips (Och EMI) dom största Stravinskytolkningarna (Finns som billiga Twoofers), den
Strmbrg skrev:Men vad sjåen är en Twoofer?
Strmbrg skrev:Almen skrev:Man får tänka på att det finns tre varianter av Eldfågeln: Originalet, 1919, och 1945.
Igors känns litet svajig rytmiskt ibland, och med kanske litet väl romantiskt idiom hos musikerna ibland, men den är jädrigt kul att ha.
Igor var väl för övrigt av den inställningen att musik inte kan förmedla känslor? Att den liksom är "absolut" eller hur det var.
Du verkar insatt, så du kanske kan utveckla/korrigera detta, eftersom jag inte ids leta fram mina Igor-böcker. ("Musikalisk poetik", och så var det någon mer som ligger nånstans...)
/Strmbrg,
Strmbrg skrev:Men vad sjåen är en Twoofer? Ett högtalarelement som återger diskant och bas men inget mellanregister, är min acossiation. Fast det blir svårt att få in det i sammanhanget...
Strmbrg skrev:Vederkvickt av att (nästan) lyssnat igenom hela Schönbergs pianokonsert nyss, så kom jag på följande fråga:
Har du någon favvo-inspelning av Stravinskijs Eldfågeln?
(CD är vad som är aktuellt för min del.)
Av de jag har är väl dessa favoriter:
Dorati/Decca (lite slö infernalisk dans, men va fan...)
Salonen/CBS (lite låg nivå/stor dynamik, men va fan...)
Konstnärligt sett är jag mer osäker, jag är ingen musiker.
ÄH, DUMT SKRIVET DET SISTA...
(Strmbrg,
Magnus skrev:Strmbrg skrev:Vederkvickt av att (nästan) lyssnat igenom hela Schönbergs pianokonsert nyss, så kom jag på följande fråga:
Har du någon favvo-inspelning av Stravinskijs Eldfågeln?
(CD är vad som är aktuellt för min del.)
Av de jag har är väl dessa favoriter:
Dorati/Decca (lite slö infernalisk dans, men va fan...)
Salonen/CBS (lite låg nivå/stor dynamik, men va fan...)
Konstnärligt sett är jag mer osäker, jag är ingen musiker.
ÄH, DUMT SKRIVET DET SISTA...
(Strmbrg,
Ingvar har en toppen inspelning, fråga
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster