'Chet Baker sings'
Ranis....så sant denna skiva måste man ha...framförallt på sommaren.
Jan Johansson Jazz på Ryska
Jazz på svenska är bättre, men oftast köper man dem tillsammans på samma skiva. En "måste" skiva.
Esbjörn Svensson Trio är trevliga...'From Gagarin's point of view' är ett säkert kort.
Gillar du Funk-Jazz så kan jag varmt rekommendera 'Nils Landgren Funk Unit Featuring Maceo Parker - Live in Stockholm'....denna skiva svänger så man ohjälpligt måste höja volymen...till grannarnas förtjusning. Jäkligt bra!!! Kan vara lite svår att få tag i, men tror den finns på cdon.
En annan BRA Funk-Jazz klassiker som kan räknas in i kategorin "MÅSTE" skivor är ju så klart 'HERBIE HANCOCK - HEADHUNTERS'!!!!!! Denna skiva är VIKTIG!!!! MYCKET viktig!!!! Kan inte NOG stressa viktigheten av denna skiva!!!! Bara att köpa...
Lite mer "svårlyssnad" jazz är 'Weather Report' med basisten 'Jacko Pastourios', den utan tvekan bästa basisten genom tiderna. Om du känner till Flea i RHCP kan jag säga att hans idol är Marcus Miller som troligtvis är den bäst nu levande basisten...denna man såg upp till Jacko...säger allt. Marcus Miller är för övrigt intressant att lyssna på...bara för att påvisa detta kan jag berätta att om du läser på instrumentslistan på 'Miles Davis - Tutu' (för övrigt en mycket bra skiva) så kan du skåda följande textrader:
Trumpet: Miles Davis
All other instruments: Marcus Miller (!!!!!!!!!)
Jag skulle rekommendera 'Weather Report - Heavy Weather'.
Jacko är ett av de tragiska exemplena på LYSANDE musiker som totalt går ner sig i drogmissbruk. Jacko, den kanske skickligaste basisten genom tiderna slutade som en hemlös pundare på gatan...tragiskt
Tja, nu har jag ju redan nämnt 'Miles Davis'...
Dave Brubeck är bra...han som gjort 'Take Five' den mest kända fem-taktslåten genom tiderna.
Billie Holiday...
Finns så många...
....men 'Herbie Hancock - Headhunters' måste du ha