Cello med sväng!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Cello med sväng!

Inläggav PerStromgren » 2009-02-02 21:09

Jag sitter just nu och lyssnar på en platta som svänger rätt rejält bitvis:

Bild
Caprice CAP 217 67

Det är musik för cello och piano av Britten, Ligeti och Brahms. Britten-sonaten är från 1961 och svänger fantastiskt härligt! Jag skulle gissa att detta kan tilltala lyssnare av alla slag, även de som ryggar tillbaka för instrumentkombinationen.

Ligeti, som har vunnit polarpriset, bidrar med en tvåsatsig sonat för cello solo. Den påbörjades 1948 men uruppfördes inte förrän 1983. Detta är litet tyngre musik än Britten, förstås, men ändå rätt lättillgänglig musik.

Sista delen är ett av mina favoritsycken, Brahms E-mollsonat. Ett härligt romantiskt verk med många vackra melodier. Jag hoppas att alla får höra detta stycke någon gång! Jag har noterna i skåpet och lovat mig själv (och min hustru) att ge mig på åtminstone första satsen. Men håll inte andan under tiden!

Som ni förstår så gillar jag skivan! Att den låter i mina öron helt perfekt gör ju inte saken sämre. Just nu lyssnnar jag på högtalare, men i går kväll lyssnade jag i mina HD600:or, inte fy skam det heller!

(Nu blev det Brahms, jäklar va bra den är!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-04 11:18

Hittade lite klipp på DuTunnelbana, men ids inte lyssna på alla på kneg-tid.

Vikken av sonaterna bör jag koppla upp mej på tycker'u?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-04 12:12

Strmbrg skrev:Hittade lite klipp på DuTunnelbana, men ids inte lyssna på alla på kneg-tid.

Vikken av sonaterna bör jag koppla upp mej på tycker'u?

Är du en romantiker, pröva Brahms E-mollsonat, är du mera en hipp typ, låna ett öra till Britten! Ligeti kan vara överkurs för ovana.
... tycker jag!

Per

Återgå till Skivrekommendationer