onetwo - instead (höjd köprekomendation!)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

onetwo - instead (höjd köprekomendation!)

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-25 23:40

Sitter just och spelar Onetwos album "instead". Onetwo består av Claudia Brücken och Paul Humprays. Ja, ni läste rätt! Jag läste om det först igår och insåg att detta kan vara det bästa albumet som kommit dom senaste 5 åren.

Det börjar bullrande. Vi snackar djup bas a'la 5e elementet!

Produktionen så här långt är hyperpolerad. Detta är sofistikerad synthpop, tillbakalutat och slipat. Det låter inte mycket propaganda 1 (föredrar att göra skillnad på 1 och 2, då andra uppsättningen av gruppen till albumet 1234 var så totalt olik den första) eller OMD. Känns väl mer som att man hämtat insperation från omgivningen (t.ex. Karl Bartos) är egna, tidigare alster.

Bra så här långt. Uppdatering följer, häng med!
Senast redigerad av Max_Headroom 2009-03-11 12:05, redigerad totalt 3 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 00:09

Jag är med och provlyssnar i morgon! Hoppas det är något jag kommer gilla.
Ingenting du hittills skrivit tyder på att motsatsen skulle gälla.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-26 00:17

Avgrundsdjupt skulle jag inte säga, inte mycket som händer under 60Hz på första spåret om det är det du pratar om?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 12:11

Alexi skrev:Avgrundsdjupt skulle jag inte säga, inte mycket som händer under 60Hz på första spåret om det är det du pratar om?

Är det skivan eller nåt annat du lyssnar på? Jag har bara en mp3a ännu så länge (skivor är beställda)...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-26 12:17

Max_Headroom skrev:
Alexi skrev:Avgrundsdjupt skulle jag inte säga, inte mycket som händer under 60Hz på första spåret om det är det du pratar om?

Är det skivan eller nåt annat du lyssnar på? Jag har bara en mp3a ännu så länge (skivor är beställda)...
Det gör ingen skillnad mp3 tar inte bort någon bas, men nej det är inte mp3 jag lyssnar på det är flac ;)
Jag tycker mer musiken påminner om tidig Yello, än 5:e elementet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 13:03

Alexi skrev:
Max_Headroom skrev:

Det gör ingen skillnad mp3 tar inte bort någon bas, men nej det är inte mp3 jag lyssnar på det är flac ;)
Jag tycker mer musiken påminner om tidig Yello, än 5:e elementet.

Det var djupet i basen jag tänkte på. Huset mitt skakar på samma sätt och den ligger i frekvensregistret nedåt 20 Hz, typ. Men den mp3a jag har kan vara EQad, det vet jag ju inte.

Lite tidig Yello, lite Karl Bartos, en del sen OMD kan skönjas, lite ACT (som Claudia Brücken var med i). Även lite samma stuk som Brückens solo-skiva. Lustigt, hon sjunger ganska illa, men bra ändå på nåt sätt.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-26 13:20

Får Everything But The Girl-vibbar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-26 13:41

Okej jag mätte låten igen och jo precis på sista sekunderna av låten kommer det en kort skur av bas, det gröngula är momentant, det rödblå är snitt för hela stycket:
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 19:57

Alexi skrev:Okej jag mätte låten igen och jo precis på sista sekunderna av låten kommer det en kort skur av bas, det gröngula är momentant, det rödblå är snitt för hela stycket:
Bild

Jag tyckte väl huset skakade till :)
Det finns mer, senare på skivan också.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 20:57

rexq skrev:Får Everything But The Girl-vibbar.

Nu låter det intressant :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 23:59

Tja, så jävla bra var det ju inte. Kanske var förväntningarna för höga? Inte dåligt, inte alls. Hand någon annan gjort det här hade jag varit lyrisk! Men har man en historia av mästerverk på 80-talet i bagaget så...

Det finns en märklig cover på Pink Floyds "Have a Cigarr" på den här skivan. Den börjar inget vidare, man funderar på att hoppa till nästa spår. Så plötsligt händer något fast jag inte fattar vad, så är låten plötsligt väldigt bra! Någonting händer med musiken men jag kan liksom inte uppfatta var skiftigningen sker.
Det finns en liknande händelse på Mike Oldfields "Tubular Bells 2" där en låt helt plötsligt har fått en helt annan karrkakär utan att man liskom inte tydligt kan peka ut var skifftningen ligger, i alla fall inte direkt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-02 23:08

OK, nu har jag lyssnat mera. Det finns ett mästerverk på den här skivan. Spår 11, "Kein Anschluss". Text på tyska (wundebar!). Musiken är komplex, ljudbilen helt enorm. Jag har inte hört något liknande sedan TaTu's "Not gonna get us" (Trevor Horn) som jag ändå inte tror är lika fet. Vi snackar soundstage som är 15 meter brett. När du sitter 4 meter från högtalarna. Höjden är också helt enorm. Det går inte att höra några beränsningar i alls, som att man skulle ha ett golv i rummet eller så. Det låter helt enkelt JÄTTESTORT!

Allmänt om ljudet: Bra, bra frekvensomfång, det finns från 20Hz och uppåt på skivan. Disten uppfattar jag som låg. Dynamiken som helt OK utan att vara extremt bra.
Kort sagt: Hästlängder bättre än mycket av den mög som ges ut annars idag.

Så, ni måste köpa/skaffa den här. Beställ nedan:

http://www.theremusic.com/home.html

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-11 12:05

Detta är en platta som växer för varje spelning och ligger nu på stark köprekomendation. Se tidigare i tråden om var du köper.

Intressant är också att en annan gamla 80-talsräv, Bob Kraushaar, har prudcerat och rattat det mesta. Och att Martin L Gore från Depeche Mode spelar gitarr på en av låtarna.

Återgå till Skivrekommendationer