Från A till Jo - Ljudbäverns ryska musikkryssning

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Från A till Jo - Ljudbäverns ryska musikkryssning

Inläggav soundbrigade » 2009-03-16 19:01

Det är inte utan att jag känner mig lite som Michael Palin som reser runt på jordklotet lite så där kors och tvärs. Jag har gjort en västerländsk musikresa och kom på att det kanske är dags att göra en rysk resa eftersom de ryska skivorna i min kollekton utgör ca 20% av alla mina skivor. Det blir alltså en kort resa men samtidigt ganska lång eftersom all musik i denna kyrilliska samling kommer från Ryssland, med ryska artister.

Nu drar det samtidigt ihop sig till EM i sjung i Stora Bonnabyn (Moskva), men jag tror inte vi kommer att få se vare sig DDT, Linda, Slava Butusof eller Boris Grebenchikov som pausunderhållare. Ryssland har kapitulerat för den västerländska skräpmusiken (läs hiphop och rap).

Min iPod, inte mycket till att lyssna hemma, ska fyllas med musik som ska får ljuda på resor till och från jobbet i Uddevalla och kanske lite grann på jobbet.

Om rubriken; ryska alfabetet börjar just så, och artisterna kommer i samma ordning:

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2009-03-23 18:18, redigerad totalt 2 gånger.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-16 20:31

En rysk ljudresa, vilken överraskning! 8O

Jag inväntar Tatu. 8)
Senast redigerad av Sanny_X 2009-03-16 20:34, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-16 20:33

Sanny_X skrev:En rysk ljudresa, vilken överraskning! 8O

Det kunde du inte ana att jag hade ryska intressen .... 8O
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-16 20:35

nej :oops:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-16 20:40

Sist vi var i Ryssland var det uppenbart att man till stor del gått över till MP3. Man kunde få ALLT som ens favoritartist producerat man det serverades på en CD med kanske 20-25 album, allt i håprdkomprimerad MP3. :x
Jag vet att man kan köpa skivor via Russkij Dome, som har något på G i Uppsala och tillsammans med en rysk affär i Stockholm. Vidare finns det en affär i Tyskland, Petershop. Och så kan man spana när/om man kommer till Tallinn resp Riga.
Nä nu måste jag köra igång i-programmet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-17 11:00

Sanny_X skrev:Jag inväntar Tatu. 8)

Finns inga Tatu, däremot Linda och Nastya Polyeva. :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-17 15:39

Avtograf - Kammenij Kraj (Stoneland). Rysk rock från 1989 som låter som västerländsk 80-talsrock. Man får lite Europe-känsla onekligen men det låter hyggligt bra ändå.

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2009-03-17 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-17 19:18

Jag har sytt en toile och slaffsat dit första omgången papier maché i något som ska bli en provdocka allt medan Agati Kristi underhållit mig.
Agata Kristi är/var ett besynnerligt ryskt band med bröderna Gleb och vadim Samojlov som drivande. Musikstilen är .... schizofren. Det är ömsom ashårt, ömsom smekande .. när det blir det aldrig, men diskodunk, techno, ibalnd vals, tango ... och väldigt publikfriande. Texterna är ibland nattsvarta, ofta lätt humoristiska och ibland rena nonsenssaker. Gruppen fick lite skit för textraden "jag är optimist, jag är optimist, jag är heterosexualist", men de förklarde det rimmade bara så bra. När vi bodde "over there" noterade jag att de ofta spelade på klubbar och diskotek.
Nu har jag hunnit lyssna på:
Dva Karablja (Två fartyg) som är en remixversion av albumet Uragan (Orkan). Lite jobbigt men ändå lite kul.
Kovarstvo i lyobvi (Svek och Kärlek) - en tifdig Agata Kristi. Helknasig med tango och vals och som avslutas med Bessa me ...
Opium. Skivan inleds med Hally Gally Krishna .... 8O Här finns den fantastiska Svart Måne med ett typiskt ryskt begrepp, nämligen motsägelsen. Man besjunger någon som har ett tvådelagt hjärta; ena halvan mjuk som gräs, den andra hård som sten. Kanske för att gruppen fick kritik för titeln, gav man sedan ut albumet Heroin där man klart tog avstånd från droger och varnade (ungdomar) för att nånsin pröva på. Jag tror jag gav det albumet till min dotter för läääänge sedan.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-17 23:20

Kul läsning! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-18 00:10

Almen skrev:Kul läsning! :)

Dra åt helvete!!! :wink: Imorgon ska jag börja lyssna på Allegrova, Irina, nån sorts variant av Lill-Babs. 6 djävla CD-skivor!!!!! Fast det här är musik med feelings!

Nä förresten så illa är det inte. Akvarium kommer först - Boris Grebenchikov alltså.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-18 15:46

Agata Kristi - Pozornaja Zvezda (Skamlig Stjärna). Tidigt skiva med Gleb, Vadim och gruppen. Här finns mycket roligt och helt underbara texter, eller vad sägs om:

Jag älskar dig, eftersom jag älskar dig
Jasg älskar dig eftersom du inte älskar mig
Jag ska döda som bara jag kan döda dig
Jag ska döda dig precis som man byter ut en häst.

Agata Kristi - Uragan (Orkan). Det här är plattan med de oremixade låtarna som dyker upp på Dva korablya.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-18 19:08

soundbrigade skrev:Jag älskar dig, eftersom jag älskar dig
Jasg älskar dig eftersom du inte älskar mig
Jag ska döda som bara jag kan döda dig
Jag ska döda dig precis som man byter ut en häst.

partymusik :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-18 19:18

Sanny_X skrev:partymusik :lol:

Precis!
Tar med mig lite Agata Kristi till HFs DIY-mässa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-19 10:21

Tingeling, tingeling... :evil:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-19 11:30

Jag har börjat lyssna på gruppen Akvarium; mer om den gruppen senare, men det här är så långt från Tingeling man kan komma. I princip alla artister har på ett eller annat sätt lyckats få med den ryska själen i sin musik. Jag nämnde Agata Kristis Svarta Måne där kontrasterna, ytterligheterna utgör en väsentlig komponent i musiken. Man hittar ofta det här i rysk musiktradition. Jag tror dock att många av dagens artister hänger sig åt självförnedring genom att anpassa sig efter västvärldens fördomsfulla och respektlösa syn på Ryssland och ryssarna.
Igår kväll sändes en intervju med en rysk ex-spion som tydligen gillade att höra sin röst men han gav också uttryck för det här med kontrasterna i den ryska folksjälen. Tingeling, är bara ett hån och kränkande av ryssen, på samma sätt som man ropar Heil Hitler (där kom det) efter judar eller sjunger Margareta Kjellbergs Hottentottvisa på Somaliernas julfest.
Jag trodde jag överreagerade när jag hörde skiten (Tingeling) men min hustru har inte hämtat sig än efter att man bokstavligen släpat hennes flagga i skiten. Tingeling är en produkt av människor som saknar respekt för människor av annan nationalitet och har inget med den här tråden att göra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-19 16:57

BG
Forumets veteraner (mogna män och kvinnor) minns väl artisten BG, Boris Grebenchikov som hade en ... flipp eller flopp med detta album i USA.

Bild

Han var hårdrockaren som for till USA för att göra karriär men återvände hem och körde vidare med sitt hårdrocksband, Akvarium, men liksom Doktor Bombay, bytte stil. I motsats till Bombay-fjollen, började Boris spela kvalificerad musik i form av rysk folkrock blandad med lite tibetanska örtkryddor.
Jag har avnjutit (jag är inte 100% förjust i Grebenchikovs röst) följande idag:
Akvarium - Kostroma - Mon Amour.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-20 15:03

Akvarium - Navigator. Det här är det, i mitt tycke, det bästa av de tre album jag har. Ganska mjuk fin folkrock med lite udd ibland (Ne kosi). Riktigt trevlig är låten är nostalgilåten Garcon #2, fast jag har sett videon. Noterar till min glädje och fröjd att ni också kan se den:
Garcon #2 - video
Akvarium - Giperborea (Hyberborea). Tja, ungefär som de andra två.
Senast redigerad av soundbrigade 2009-03-20 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-20 19:12

Att jag högg efter Kalejdokom betyder INTE att jag INTE vill ha kommentarer, bara att vi tog djävligt illa vid oss i vårt rysk-svenska hem.
Jag skulle uppröras MYCKET om Tjeckisk TV gjorde ett skojinslag om svenskar som torkar sig med toapapper med svenska flaggan på, samlade upp hundbajs i bajspåsar i blågult, knullade våra egna barn och roade oss med att samla in pengar till IRA, ETA och FARC.

Alltså frågar, idéer eller bara kommentarer (se ovan) mottages MYCKET tacksamt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-20 19:21

soundbrigade skrev:Alltså frågar, idéer eller bara kommentarer (se ovan) mottages MYCKET tacksamt.

Jag tyckta nog att det var mer en parodi på E-type.

Eller menade du kommentarer om rysk musik? :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-20 20:00

Jag var mest orolig att jag hade skrämt bort folk.
Jag brinner till viss del för den här världsdelen, dess folk och den del av populärmusiken som (tycker jag) är intelligent.

Sedan kan man ju fundera över vad folk tycker om den ryska musik jag lyssnat på.

Vilket lät som en parodi på E-type?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-20 20:27

melodifestival pausen, han har ju också vävt in ryska influenser

För övrigt: ditt intresse och dina värderingar skymtar fram ibland. :wink:

Blås på bävern, ös på med mer skivor! 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-20 20:42

Sanny_X skrev:melodifestival pausen, han har ju också vävt in ryska influenser

För övrigt: ditt intresse och dina värderingar skymtar fram ibland. :wink:

Blås på bävern, ös på med mer skivor! 8)

Tjuvstartar lite. Har börjat lyssna på Allegrova, Irina, därav utfallet mot Almen; sex skivor med denna blandning av LillBabs och Madonna. Jag tycker hennes tre första plattor är rätt sköna. Det här är schlager (det vi kallar för schlager) men ibland blandat med lite hårdrock (power ballads).
Den här videon förbjöds att visas på rysk TV:
Heta känslor med Irina Allegrova

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-22 13:21

Frau Allegrova (hon heter egentligen något annat) har sjungit sig iegnom det tredje albumet. Jag vet inte hur man trixar med iPoden, om det går, men den spelar upp artisterna och albumen efter alfabetisk ordning. Det hela kompliceras av att min spellista består av blandad ryska och latinska krumelurer, varför jag lyssnar efter artistordning och då blir det som det blir.
Irina Allegrova - Ya tuchi razvedo rukami (Jag föser undan molnen med mina händer). En orgie i digitalsynthar och MIDI-interfejs. Det finns lite pärlor här och där men det når inte alls upp till hennes två första album.

Här är lite Allegrova-sajter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Irina_Allegrova
http://www.irinaallegrova.ru/ Officiell hemsida
http://allegrovaclub.moy.su/ Fanclubben

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-23 18:26

Irina Allegrova - Ygonschtjitsa (Kärlekstjuven). Tantens andra platta. Riktigt skaplig med svulstiga låtar som heter duga - se lite Jo-tjob-klipp nedan.

Irina Allegrova - Suschenoj moj (Mitt öde). Irinas första platta. Den här spelar viss roll i det huggbäverska hemmet och har ett högt nostalgiskt och emotionellt värde.

http://www.youtube.com/watch?v=fiUwYaNYHUI
http://www.youtube.com/watch?v=c_TBbGfGo2k
http://www.youtube.com/watch?v=Wr2n_Gp6Uf0
http://www.youtube.com/watch?v=ItsF7GXnjNo
My destiny

Det tog mig fem minuter att ändra trådtiteln till ryska bara för att finna att det inte gick alls. :x

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-03-23 23:51

Vad tycker du om hon, Jacob Dahlins favorit dårå, Alla Pugashova, med ursäkt för stavningen. Gör hon någon musik numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-24 00:06

Hon är väl med fortfarande tror jag. Har inte en platta med henne men beundrar henne för vad hon gjorde för den sovjetiska populärmusiken när det begav sig. Hon tillhörde inte den inre kärnan av den sovjetiska musikeliten utan hon fick köra lite solo och utan draghjälp. När hon var på topp, däremot stöttade hon andra nya artister och hjälpte fram dem i deras karriär; vilken västerländsk megastjärna skulle gjort så?!
Hennes dotter är också sångerska, Kristina tror jag hon heter. Själv har Alla varit gift, typ 174 gånger och har väl nästan med sin livsstil varit på väg mot evigheten ett par gånger. Senaste (?) slufsen hon var gift med var en bulgarisk sångare (nolla), Filipp Kirkorov, vilken av alla sägs vara den mest bonniga och oförskämda slusk man kan hitta denna sidan om Atlanten.

Och jag hade fel, det dyker upp en Alla Pugacheva (vi säger Puga chOva men det är egentligen ett 'jå' - Ë) tillsammans med en annan artist som kallar sig Ljobasha. Ett riktigt roligt album som inte är så gammalt. Fast det kommer under bokstaven L, efter .... den dyker under P som i Pugacheva. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-24 20:15

Irina Allegrova är avklarad (avlyssnad):
Irina Allegrova - Imperatritsa (Imperatrisa)
Irina Allegrova - Nezakonchennij Roman (Oavslutad roman)
Irina Allegrova - Po Lezvijo Ljobvi (På kärlekens egg)

Tre något färskare album, vilka lal tre går att lyssna på men fru/frk Allegrova har tappat något. Nu är det upprepning och man är ganska trött på alla syntetiserade trumpeter och pianon. Fast gillar man svulstig och känslosam schlager (Pekka!) är det här ett riktigt härligt "fläskben" att sätta tänderna i.
Nu ska det konverats musik till morgondagen - B som i ... Garik Sukatchev. Hur kan det hänga ihop?? Och Garik dyker upp på två ställen till i skivhyllan. Nu blir det förvirrande.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-25 03:33

Verkligen kul hur du delar med dig och ger en inblick i nåt man annars lätt missat; spanar in och ska försöka kommentera sen :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-25 11:35

Tack tack.
Jag skippade över den ryska avdelningen i mina stora genomlyssning för något år sedan, men har samlat mig och kör igenom den nu.
Tyvärr är den något outdated eftersom jag bara fyllt på med enstaka skivor av senare daturm, och nu envisas ryssarna att sälja kompletta samlingar i MP3-format ( :x ). Tjugo album på en CD, det blir fin ljudkvalitet.
Dessutom utmärks den här avdelningen av lite mer (eller mindre) blandning eftersom det smygit sig in partymusik, schlager och trubadurmusik. Just nu lyssnar jag på bebop/rock'n'roll - definitivt inte min musik.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-25 19:53

Bravo med Zjanna Aguzarova - 1983 - 1988. Gillar man rock'n'roll, bebop och sving kan man ha en smal chans att gilla det här, men jag avskyr den här sortens musik. Saxofonerna låter som samplade från Zten-Olofz med PeggiLu's danzbandzorkezter. URRK! Zjanna har dessutom en gäll och otrevlig stämma.
Jag tror skivan köptes för att det inte fanns något annat att köpa. :x

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer