Fem favoritskivor för att testa hifi

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-08-19 13:50

Liquid tension experiment 2 !
toppenbra skiva och väldigt bra ljud har jag märkt

edit: jämfört med andra skivor jag har 8)

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2005-08-19 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 15:12

Pinnick skrev:Liquid tension experiment 2 !
toppenbra skiva och väldigt bra ljud har jag märkt

mvh
/Pinnick


Fan kommer ihåg den som ungefär lika trist som resten av aristernas alster -ganska platt- men bara för att du säger det ska jag testa det!

Mvh Jocke

EDIT:

Alltså, förutom att musiken är trälig... ;)
Det låter ganska ok faktiskt -deras inspelningar klarar sig inte när de tar i lite. När det bara är digitalpianot exempelvis så låter det helt klart bra, men hur de skulle kunna misslyckas med något som de antagligen drar via line-in vet inte jag. Sedan har vi de där övre registren i trummorna som inte låter någe vidare alls.

Allt som allt låter det som en bättre rockplatta (inte musikaliskt)! Det finns mkt bättre inspelningar, men inte så många inom den tyngre skolan..

vh

EDIT2: Ta exempelvis det tredje spåret som börjar så läckert, basen har ingen botten alls. Och de enda cymbalerna (eftersom de är så få åt gångenen så här man vilken frekvens som låter bra/dåligt) som låter riktigt bra, dvs inte styr över eller är komprimerade (distar kan vi väl säga, jag tror de styr över men jag är inte tillräcklgit påsatt* i ämnet...) är HH-locken..

*Påsatt=påläst-Insatt.

vh
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-08-19 16:39

det kan hända att det finns mycket bättre inspelningar, men jag tyckte gitarrerna lät helt okej att mjukt och fint, keyboarden låter snällt och basen låter ju väl definierat och trumljuden låter som trummor.

Okej jag kanske blev lite carried away för att jag blev glad att de var så bra. Nåt tips på något med en riktigt bra inspelning? :-) SOm gärna är intressant att lyssna på också... annars får det inte komma in i min cd-spelare.

Sen att musiken är trist .. jag tycker LTE och LTE 2 är vad DReam Theater borde vara. Jag ska åka på dream theater nu när de kommer, men jag och en kille funderar på att gå på gratis-jazz i en källare bara för att det kommer att bli en trist konsert.

slarti: tips på en bra inspelning, vilken som helst med stadig bas som har "botten" utan att det bara är basen man hör och som låter som rock och inte så jättestädat som om det skulle vara "allsång på skansen-band" ?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 16:50

Pinnick skrev:det kan hända att det finns mycket bättre inspelningar, men jag tyckte gitarrerna lät helt okej att mjukt och fint, keyboarden låter snällt och basen låter ju väl definierat och trumljuden låter som trummor.

Okej jag kanske blev lite carried away för att jag blev glad att de var så bra. Nåt tips på något med en riktigt bra inspelning? :-) SOm gärna är intressant att lyssna på också... annars får det inte komma in i min cd-spelare.

Sen att musiken är trist .. jag tycker LTE och LTE 2 är vad DReam Theater borde vara. Jag ska åka på dream theater nu när de kommer, men jag och en kille funderar på att gå på gratis-jazz i en källare bara för att det kommer att bli en trist konsert.

mvh

/Pinnick


Som sagt, det här med välinspelad rock av den lite tyngre kalibern... svårt! Enda jag kan tipsa dreamtheater är väl att byta trummis, sångare och keyboardist med jämna mellanrum. Då skulle de komma med lite mindre ensidigt material.. men det är jag det. ;)

Ungefär som när de tog in Rudess istället för Sheridian, det hände något -kanske inte så mkt bättre men de inriktade sig mot något annat!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-08-19 17:09

måste man tipsa om sånt som det är bra ljud på som bara är bra inspelat och kanske dassig tråkig musik? om man tycker något står ut i en genre som oftast vad man själv har hört har smådassigt ljud kan man ju kanske rekommendera sånt? men det ska väl vara roligt att lyssna på .. också... trodde jag 8) Men vill väl ändå till slut lyssna på sin bästa roligaste musik. Men jaha jag förstår topicen på tråden nu tror jag.

mvh
/Pinnick

ps (stryk alla mina tidigare musiktips förutom vital tech tones 2 kanske då)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 17:51

Pinnick skrev:... Men jaha jag förstår topicen på tråden nu tror jag.

mvh
/Pinnick

ps (stryk alla mina tidigare musiktips förutom vital tech tones 2 kanske då)


Alltså, vill inte vara sådan. Men jag ville bara reservera mig om skivan eftersom många kanske läser detta och tänker att det som rekomenderas i just HIFIskivtråden är bra alster och därefter köper skivan (utan att ha någon bra referens dessförinnan) kan få en lite skev bild av hur en riktigt bra inspelning är. Jag vill inte racka ner på dina rekomendationer i övrigt!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-08-19 17:53

asså no probs! Jag ville ju heller inte få folk att lassa ut 3-400 på några halvdana inspelningar och sen inse att det nog inte var så bra ljud 8) Det finns säkert bättre. Jag skrev nog i fel tråd av ren glädje!

(lät mycket bättre än images and words visserligen tycker jag nog allt)

dessutom så kanske det vore kul att köpa en fullprisskiva med sån musik man gillar. Vore kul om det fanns en tråd där man kunde rekommendera bra inspelning för en viss genre.

mvh

Användarvisningsbild
SuperB
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-11-30
Ort: Täby

Inläggav SuperB » 2005-09-11 11:39

Jag delar helt dina åsikter Pinnick.

Enlig min smak så är LTE 1 och LTE 2 de två bästa skivorna som någonsin gjorts oavsett katogeri. Jag kan bara hålla med att Liquid Tension Experiment är det Dream Theater borde varit.

Däremot så tycker jag inte ljudkvaliteten är den bästa, dock inte dålig, den kunde helt enkelt varit bättre bara.

Slartibartfast, jag förstår inte riktigt vad du har emot dem. Tillskillnad mot många supergrupper så har de sväng, känsla, melodi och nyskaparanda.

Det är möjligt att hantverket bakom LTE är sämre. Men arkitekturen är det definitivt inget fel på.

Jag tror heller inte att de är så usla musiker som du vill få det till. De är nog skickligare än det stora flertalet musiker.
Vissa skickliga musiker som t.ex. Pat Metheny (tallanglös enligt mig) är ofta intetsägande med sin musik. Så det krävs mer än bara hantverk.

Däremot håller jag med om att Dream Theater borde byta sångare, eller helt enkelt skippa sångare helt.

Men som sagt, musiksmak är personligt, och det kanske är dumt att diskutera just det.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-09-13 19:25

jag blev nog mest glad för att lte var så mycket bättre än dt som fick mig att skriva att det var bra ljud. Dock var det hygglig separering ibland av instrument. "together we're stranger" med "no-man" tycker jag fortfarande i alla fall är den skiva med bästa ljudet i min skivsamling dock. Den kanske platsar här med avsaknad av s-ljud i rösterna på höga volymer och i övrigt fint och klart ljud.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 22:08

SuperB skrev:Jag delar helt dina åsikter Pinnick.
...
Slartibartfast, jag förstår inte riktigt vad du har emot dem. Tillskillnad mot många supergrupper så har de sväng, känsla, melodi och nyskaparanda.


Eftersom musikerna i mångt om mycket är så stela, osensitiva, ickefiffiga, amelodiösa och "gå-i-sina-egna-spår"-iga, kan jag inte på något sätt säga att jag diggar dem!

Hur du kan tycka totala motsatsen mot mig har jag inte riktigt förståelse för, de är ju superkass? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Matix
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-08-07

Inläggav Matix » 2005-09-16 22:58

Några som alltid kommer med vid provspelning av nåt. Har många bubblare så detta blir mina creme de la creme. Intressant oxå är att dessa skivor inenhåller enbart klassiska musik.

Vivaldi La Stravaganza på Channel classics, Rachel Poger. Spår 1 och 10. Årets klassiska skiva 2003 enligt tidningen Gramophone.

Schumann stråkkvartetter med Zehetmair Qurtet på ECM. Det är en sats ur stråkkvartett nr 3 som brukar liras.

Vivaldi sommaren ur fyra årstidrna med Nils Erik Sparf på tidstypiskt instrument tillsammans med Drottningholm barockensemble. Sa någon dynamik? Det är en Bisinspelning.

Boellmans toccata ur den gotska sviten. Fantastisk orgelmusik, finns i flera utgåvor på Bis.

Det blev bara 4, men välselekterade istället :D

/Mattias

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-10-07 17:33

men ändå tycker jag på något vis att LTE 2 låter ganska bra i mina pi60. Var den inspelad live så att säga? Den kanske inte platsar här dock. Kanske för att musiken är medryckande? ;) Nog om det då kanske :oops:

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-07 18:40

Gillar du LTE gillar du nog Simon Phillips soloplatta, det låter ungefär likadant fast med mycket bättre ljud, framförallt på trummorna. Kvaliteten på låtarna kan vi lämna därhän :wink:

Användarvisningsbild
matte
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2004-12-19
Ort: Helsingborg

Mina referens skivor

Inläggav matte » 2005-10-08 02:42

För mig har det blivit de här,om man nu måste välja 5 cdskivor :)

(Alla skivor är original-cd)

Mike Oldfield - Ommadawn.Kontroll in i minsta detalj,om man hör den!
Infected Mushroom - B.P.Empire.Behöver jag säga nåt här :wink:
Pink Floyd - Division Bell. För de härliga perspektiven på hela skivan!
Michel Camilo - One more Once. ENBART för "Caribe"!
Och den sista är Magnum-Kingdom of madness!

Väntar spänt på kritiken 8)
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-10-08 14:38

Michel Camilo - One more Once. ENBART för "Caribe"!

Jag tycker att hela skivan är bra och Caribe är en härlig improvisation på piano som ska spelas med hög lyssningsnivå men ändå inget för att testa hifi.

Användarvisningsbild
matte
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2004-12-19
Ort: Helsingborg

Inläggav matte » 2005-10-08 18:05

Äh!Varför inte då?Har inte den,som alla andra låtar i världen,ett läte som kan missuppfattas ibland som TONER!
Den är en underbar låt som visar luftigt innehåll,för mig iallafall...
Skulle skrivit
MASTERPLAN-AERONAUTICS. Enbart för att nån ska hacka ner på mig och min musik...istället :cry:
Pallar inte med några större mothugg idag,så vänta gärna tills imorrn med kritiken! 8)
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
birtiw
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-10-07

Inläggav birtiw » 2005-10-08 18:28

Richard Strauss Ein Heldenleben Denon Blomstedt
Richard Strauss Metarmophosen Karajan DG 410-892
Latcho Drom musik ur filmen
Sabbath hela veckan Honga
Nusrat forever "Nusrath fateh Ali Kahn and party"

Lite blandat med hörvärt.

Biram

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-10-08 23:04

xeizo skrev:Gillar du LTE gillar du nog Simon Phillips soloplatta, det låter ungefär likadant fast med mycket bättre ljud, framförallt på trummorna. Kvaliteten på låtarna kan vi lämna därhän :wink:
Nu hängde jag inte riktigt med. Det var nog kvaliteten på låtarna som råkade göra så att jag ansåg att ljudet åkte upp några snäpp i kvalitet också så att den hamnde i den här tråden :oops: Fast ditt bidrag passar nog bättre i den här tråden. Men det är kul med tips jag ska kolla upp det. :-) !

Edit: sBfast, jag förstår inte hur du kan tycka de är superkassa. Jag är inte deras största fan och några av deras skivor är väl inget vidare. Men en skiva som "6 degrees of inner turbulence" är ju riktigt bra. Deras bästa? Den är ju inte stel, är fiffig och har fint musicerande med intressanta låtar som har en viss hook. :-) anser jag då.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2005-10-18 22:04

En väldigt bra platta med Dream Theater som jag nästan alltid känner behov av att spela starkt är scenes from a memory.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-18 22:22

Pinnick skrev:Edit: sBfast, jag förstår inte hur du kan tycka de är superkassa. Jag är inte deras största fan och några av deras skivor är väl inget vidare. Men en skiva som "6 degrees of inner turbulence" är ju riktigt bra. Deras bästa? Den är ju inte stel, är fiffig och har fint musicerande med intressanta låtar som har en viss hook. :-) anser jag då.


Fattade inte att det var mig du menade.. ;)

Nåja, jag har inte lyssnat på något släppt efter Metropolis pt2. Men den är ju inte någe vidare... ;)

Nåja, nog med Dream Theater i denna tråd tror jag?! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 2005-10-04
Ort: Boxholm

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-19 11:05

Skivor som jag brukar "testa" med.
The Songs of Distant Earth, Mike Oldfield
Sultans of swing, Dire Straits

Det är dom jag kommer ihåg i huvudet.. dålig på minnet :oops:

Användarvisningsbild
matte
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2004-12-19
Ort: Helsingborg

Inläggav matte » 2005-11-02 01:33

Mike oldfield överhuvudtaget...!
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Nils_inaktiv
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 2004-05-25
Ort: Nässjö (småland)

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-02 18:07

electronica:
Kraftwerk - Tour De France Soundtracks (CD)
Ozric Tentacles - Spirals In Hyperspace (CD)
Monolake - det mesta.... (CD)
Björk - Homogenic (CD)
Shpongle - Are You Shpongled? (CD)

rockigt:
Ahvak - Ahvak (CD)
A Perfect Circle - Mer De Noms (CD)
Daimonji - Improg (CD)
Pink Floyd - Dark Side of the Moon (LP)
Porcupine Tree - Coma Divine (CD)

jazzigt:
Return To Forever - Return To Forever (LP)
Return To Forever - Hymns of the Seventh Galaxy (LP)
Theo Travis - EarthTo Ether (CD)
...

folk musik:
Zakir Hussain - Essence of Rythm (CD)
Mari Boine - Eight Seasons (CD)
Jan Garbarek - Ragas and Sagas (CD)
Iva Bittova & Vladimír Vaclavek - Bíle inferno
...


5 inom varje genre varé va? :oops:

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2006-01-10 23:19

Bild
Alla låtarna menTattoo & Breaking Silence sticker ut :)
Lusläs länken:
http://stereophile.com/recordingofthemonth/763/


Bild
Främst 4.e låten Two hands of a prayer...


Bild
Mjukt & vackert i sann Buena Vista Social Club :)

Två kvar för min fullpottare, återkommer inom kort.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2006-01-22 22:53

Bild
Spelar alltid denna först, då jag bytt nån hifi-komponent...

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-03-02 23:20

Jag brukar lyssna på sex pistols varje gång vi köper ny kvarttumsbandare;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-07 13:12

Intressant, som någon redan har påpekat, att så få har med akustiskt material i sina listor. För mig är det avgörande hur en anläggning reproducerar en bra stereoinspelning (och då menar jag inte flerkanalsmono) med akustiska instrument. Den mänskliga rösten får naturligtvis gärna vara med på ett hörn. Studioproducerad musik är svår att förhålla sig till. En elgitarr kan låta precis hur som helst i studion, det finns inget att referera till. En akustisk gitarr vet jag ändå hur den låter.

Jazz at the Pawnshop är en given platta att ta med sig som referens

Gillian Welch - Time (The Revelator), för en bra röstinspelning och fina akustiska gitarrer.

Steve Earle and the Glen McCoury Band - banjo, dobro och mandolin kan låta för jävligt i vissa anläggningar.

För att prova rock skulle jag nog ta någon av AC/DC:s tidiga inspelningar. Där användes inte mycket annat än rumseko. Torra och bra inspelningar (vet dock inte hur de låter på cd. Har bara vinyl av dessa)

I övrigt använder jag bra inspelade jazz-plattor. Ludvig Berghes senaste (Weekend), inspelad av Gert Palmkrantz kanske åker med nästa gång.


Tärnström

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-03-07 15:49

Roger Waters - Amused to death, otroligt bra!

Esbjörn Svensson Trio - Seven days of falling, behöver inge förklaring.

Esbjörn Svensson Trio - Strange place for snow, inte den heller.

Titiyo - Come along, lyssnar på Nåid-mixen när jag vill jämföra lite bas.

Red Hot Chili Peppers - Suol to squeeze, bra ljud, bra tryck!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-07 20:11

Brukar inte Titiyo´s 'Come Along' anses hemskt dåligt inspelad/mastrad?

EST plattorna har inte jag som tesplattor -men de har ett härligt mumsig ljud. Eller är de bara bra? Ja jag vet då inte.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-04-11 14:18

porcupine trees dvd-audio version av "deadwing". Har riktigt rent och fint ljud. Bättre tycker jag än DSoTM SACD som är brusig och låter lite gammalt (såklart).

Har jag skrivit exakt samma sak på något annat ställe på forumet kanske? :oops: Det kanske jag har när jag tänker efter. Men bra ljud har den i alla fall. Klart bäst i samlingen. Suveränt mixad också.

Inte ofta man hör en rockskiva låta så bra och låta sig spelas såå högt och rent. Därmed inte sagt att den inte har inspelningstekniska brister och fel.

Sån skiva som får en att bli lite ledsen att alla inspelningar inte låter sådär... Riktigt njutbart!

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster