Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Ja, bättre än jag trodde. Om man kollar Roons DR har den bara 7, vilket inte är så imponerande. Bättre på många av de andra. Men Debut (+Post och Homogenic) är ju sååå mycket bättre musik, så det spelar ju ingen roll.
Belker skrev:Ja, bättre än jag trodde. Om man kollar Roons DR har den bara 7, vilket inte är så imponerande. Bättre på många av de andra. Men Debut (+Post och Homogenic) är ju sååå mycket bättre musik, så det spelar ju ingen roll.
petersteindl skrev:Belker skrev:Ja, bättre än jag trodde. Om man kollar Roons DR har den bara 7, vilket inte är så imponerande. Bättre på många av de andra. Men Debut (+Post och Homogenic) är ju sååå mycket bättre musik, så det spelar ju ingen roll.
Intressant. Du hade gjort en cd-rip. Frågan är om de versioner som finns på streaming är andra versioner d v s andra masteringar? Går sådant att kolla?
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Ja, bättre än jag trodde. Om man kollar Roons DR har den bara 7, vilket inte är så imponerande. Bättre på många av de andra. Men Debut (+Post och Homogenic) är ju sååå mycket bättre musik, så det spelar ju ingen roll.
Intressant. Du hade gjort en cd-rip. Frågan är om de versioner som finns på streaming är andra versioner d v s andra masteringar? Går sådant att kolla?
Här är Qobuz:
Ingen direkt re-master men ändå lite annorlunda! Detta är ovanligt. Det brukar så att säga vara antingen eller. Identisk checksum eller helt annorlunda. I detta fall ser faktiskt stream lite bättre ut, eller hur?
eljulio skrev:Belker. Är Qobus ett bättre streamingalternativ som du ser det jämfört spottan? Tänker då på utgåvorna av samma album som finns.
petersteindl skrev:Belker skrev:petersteindl skrev:
Här är Qobuz:
Ingen direkt re-master men ändå lite annorlunda! Detta är ovanligt. Det brukar så att säga vara antingen eller. Identisk checksum eller helt annorlunda. I detta fall ser faktiskt stream lite bättre ut, eller hur?
Jo, Qobuz ser ut att vara lite bättre. Undrar varför Roon ger sämre resultat? Att olika streamingfaciliteter ger väldigt olika resultat på samma musikstycke tycker jag inte är förtroendeingivande. Då blir det något som gnager och ger en obekväm känsla.
Belker skrev:eljulio skrev:Belker. Är Qobus ett bättre streamingalternativ som du ser det jämfört spottan? Tänker då på utgåvorna av samma album som finns.
Ja, framför allt är det ju lossless och integrerat med Roon. Lite dåligt på svensk musik, dock. Spottan har jag i lurarna på språng och för att hitta ny musik. Qobuz algoritmer suger verkligen på den punkten.
eljulio skrev:Belker skrev:eljulio skrev:Belker. Är Qobus ett bättre streamingalternativ som du ser det jämfört spottan? Tänker då på utgåvorna av samma album som finns.
Ja, framför allt är det ju lossless och integrerat med Roon. Lite dåligt på svensk musik, dock. Spottan har jag i lurarna på språng och för att hitta ny musik. Qobuz algoritmer suger verkligen på den punkten.
hmmm... ännu ett abonnemang... ska jag, ska jag, ska jag...
goat76 skrev:eljulio skrev:Belker skrev:Ja, framför allt är det ju lossless och integrerat med Roon. Lite dåligt på svensk musik, dock. Spottan har jag i lurarna på språng och för att hitta ny musik. Qobuz algoritmer suger verkligen på den punkten.
Klart du ska, jag förstår inte riktigt grejen varför man ska tokoptimera sin ljudanläggning till minsta detalj, för att sedan i slutändan inte göra samma sak med det man matar den med. Qobuz streamer musiken lossless, men det gör inte Spotify.
eljulio skrev:goat76 skrev:eljulio skrev:
Klart du ska, jag förstår inte riktigt grejen varför man ska tokoptimera sin ljudanläggning till minsta detalj, för att sedan i slutändan inte göra samma sak med det man matar den med. Qobuz streamer musiken lossless, men det gör inte Spotify.
Spelar mest via hårddisk och då är det CD-kvalitet, medan jag streamar mest för slöyssning via "spottan". Men jag förstår din poäng.
eljulio skrev:Av anledningen att sökmotorn i spottan är mycket bättre, men som sagt. Jag förstår din poäng.
Morello skrev:Kamrat Rane,
Du skojar ang. "sing and dance" va? Skivan är ju fullkomligt sönerskruvad medelst kompressor och dylikt. Det är en sån där skiva jag brukar plocka fram om jag vill visa hur risigt en del fonogram låter.
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:
Här är Qobuz:
Jo, Qobuz ser ut att vara lite bättre. Undrar varför Roon ger sämre resultat? Att olika streamingfaciliteter ger väldigt olika resultat på samma musikstycke tycker jag inte är förtroendeingivande. Då blir det något som gnager och ger en obekväm känsla.
Det är inte Roon som ger sämre resultat. Skärmdumpen från mitt Roon visar rippad musik från CD.
Jag har ju testat olika tjänster och jämfört för ett par år sen. Då var tjänsternas ström bit-identisk för det mesta. Skillnad berodde på Remaster, lossy codec eller MQA, men det är ju givet. Nuförtiden finns lite fler tjänster och format, inte minst Atmos, som förtjänar en egen tråd.
Calleberg skrev:Tre album för test av "SLAM"
Tips nummer två är det som funkar bäst (spår 1&2) men ochså skämmigast
https://open.spotify.com/album/20ZZfEgb ... nFN8EKlVFh
https://open.spotify.com/album/2KkZKAzc ... K2nD7TGQwA
https://open.spotify.com/playlist/0wTrf ... u9jyJSIZyg
sprudel skrev:Kul! Ska provas ikväll. Vad har du för setup Calle?
Calleberg skrev:sprudel skrev:Kul! Ska provas ikväll. Vad har du för setup Calle?
Lite Rotelgrejor och ett par Jamo 707i. inge slam alls...
Men ett syskonpar till de där Jamosarna håller på att få nytt innanmäte så jag hoppas på bättring på den fronten.
momotom skrev:Calleberg skrev:sprudel skrev:Kul! Ska provas ikväll. Vad har du för setup Calle?
Men ett syskonpar till de där Jamosarna håller på att få nytt innanmäte så jag hoppas på bättring på den fronten.
Hmm, jag sålde ett par 707i till Kumla för många år sedan.
Calleberg skrev:momotom skrev:Calleberg skrev:
Hmm, jag sålde ett par 707i till Kumla för många år sedan.
Köpte dem i Gällersta, nära kyrkan.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster