Jag kör alltid samma skivor i första hand när jag lysnar på okänd anläggning. (Ska försöka få ihop antalet till 5st.)
Första skivan in:
Belle & Sebastian - fold your hands child, you walk like a peasant
Låt #3 beyond the sunrise
En mycket bra låt till att börja med
Men främst är den mycket bra för att avgöra mellanregistret (röster). Sen finns det extremt låg bas på denna låt.
Låter det bra kan jag även spela låt #5 och #1 bara för att det är bra musik och dom visar på stampa takten faktor
Nästa skiva in är oftast:
Chris Rea - Dancing down the stony road CD1
Låt #5 Denna låt är extremt vass men ändå detaljerad. Mycket bra på att avgöra hur korekt diskant det är.
Men den har även en bra bas som inte ska låta svampigt.
Dessa två låtar/skivor räcker egentligen för att jag ska fatta en uppfatning om anläggningens karaktär.
Men ibland kan det vara roligt att testa mer och då är det framförallt någon avföljande skivor jag spelar:
High Fidelity - Reference CD No.19
låt #7 Arne Domnérius / Lars Erstrand - Drum boogie
Extremt välinspelade trummor. Kan ge otrolig närvarokänsla och bra för att avgöra lysningströtthet, mellanbas och diskant.
låt #4 Martin Hall - She´s eternal
första takten har en mycket kraftfull djup bas. Bra för att testa dom dynamiska egenskaperna (brukar bara lysna på första sekunderna).
Stanley Kubrik's Full Metal Jacket - Soundtrack
låt #12 Abigal Mead - Leonard
Extremt djup bas i långa utragna toner, kan få hela rummet att vibrera
samma sak med låt #13 Attack
Tracy Chapman - Tracy Chapman
låt #2 Fast Car
Hennes röst Mmmm... denna inspelning har även problem med ventilations(?)surr, som dock inte hörs på alla anlägningar.
Låt #3 beyond the sunrise[/b]
En mycket bra låt till att börja med
Men främst är den mycket bra för att avgöra mellanregistret (röster). Sen finns det extremt låg bas på denna låt.
Låter det bra kan jag även spela låt #5 och #1 bara för att det är bra musik och dom visar på stampa takten faktor
Nästa skiva in är oftast:
Chris Rea - Dancing down the stony road CD1
Låt #5 Denna låt är extremt vass men ändå detaljerad. Mycket bra på att avgöra hur korekt diskant det är.
Men den har även en bra bas som inte ska låta svampigt.
Dessa två låtar/skivor räcker egentligen för att jag ska fatta en uppfatning om anläggningens karaktär.
Men ibland kan det vara roligt att testa mer och då är det framförallt någon avföljande skivor jag spelar:
High Fidelity - Reference CD No.19
låt #7 Arne Domnérius / Lars Erstrand - Drum boogie
Extremt välinspelade trummor. Kan ge otrolig närvarokänsla och bra för att avgöra lysningströtthet, mellanbas och diskant.
låt #4 Martin Hall - She´s eternal
första takten har en mycket kraftfull djup bas. Bra för att testa dom dynamiska egenskaperna (brukar bara lysna på första sekunderna).
Stanley Kubrik's Full Metal Jacket - Soundtrack
låt #12 Abigal Mead - Leonard
Extremt djup bas i långa utragna toner, kan få hela rummet att vibrera
samma sak med låt #13 Attack
Tracy Chapman - Tracy Chapman
låt #2 Fast Car
Hennes röst Mmmm... denna inspelning har även problem med ventilations(?)surr, som dock inte hörs på alla anlägningar.