"Bästa" Våroffer?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

"Bästa" Våroffer?

Inläggav Strmbrg » 2009-10-02 18:26

Ja, vad säger ni?

Lyssnar fn på Salonen/Sony. Den har det "tryck" jag önskar. Huruvida den är konstnärligt bra, det kan jag inte bedöma. Inte minst beroende på att jag inte har en aning om hur Igor ville att det skulle låta.
Frågan är väl om svaret på den frågan ens besvaras av Igors egen version? Jag menar: Vet man att han lyckades, bara för att den finns inspelad?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-10-02 20:01

Om man måsta ha en inspelning med Esa-Pekka så gillar jag hans inspelning med Philharmonia Orchestra bättre än den senare med Los Angeles Philharmonic!

Mina top tre Våroffer är annars :

Markevitch / Philharmonia Orchestra (Mono (1951) / Stereo (1959), Testament SBT 1076, finns även som vinyl på HMV/EMI)

Boulez / Cleveland Orchestra (1969, Sony 074646410929, Columbia för Vinyl)

Bernhard Haas (arr för orgel) (Fermate 20009(CD))

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-10-02 20:36

Karajan / Berlin (insp. -77) (1986)

http://www.youtube.com/watch?v=SgHMpYsv ... re=related
Vet inte om den finns på CD.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-02 20:53

Våroffer fungerar bra på piano. Dels finns det bra moderna inspelningar av kompositörens egen version för fyra händer/två pianon (denna är bra, tycker jag), dels finns finns verket på pianorulle avsett för mekaniskt piano. Pianorullen gjordes av Stravinskij själv och han jobbade med den - lade till nya toner - långt efter att orkesterverket haft premiär. Som framgår nedan så är den versionen förmodligen närmare hans ideal-bild i olika avseenden; med andra ord, ett slags Våroffer 2.0.

Från Wikipedia:
"The Pleyela/Pianola master rolls were not recorded using a "recording piano" played by a performer in real time, but were instead true "pianola" rolls, cut mechanically/graphically, free from any constraints imposed by the ability of the player. Musicologist William Malloch observed that on these rolls the final section is at a considerably faster tempo, relative to the rest of the composition, than in the generally used orchestral score. Malloch opines—based upon this evidence, the composer's revisions of the orchestral score, and a limited number of very early phonographic recordings of performances—that Stravinsky originally intended the faster tempo, but found that significant numbers of orchestral players at the time were simply unable to manage the rhythmic complexity of the section at that tempo, and accordingly revised the tempo markings. The Zander recording includes both the pianola version, and the orchestral Rite with the faster tempo restored to the final section. "

Pianola-versionen på CD finns inte längre att få tag på (enligt Amazon), men en Lo-Fi version hittar man här.

Jag tycker att den är väldigt intressant att lyssna på. En del avsnitt är helt enkelt ännu mer brutala och omskakande än originalet. Kolla tex in slutdansen eller avlutningen av första delen.

Maffigt! 8O :D

En nackdel med att ha hört den versionen är att man kan få svårt att hitta orkesterinspelningar med samma energinivå. :) I alla fall jag blir mer kräsen. Själv har jag laddat ner alla spåren från sajten ovan och väntar tills någon vänlig själ kommer på tanken att ge ut inspelningen på nytt.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-02 21:10

C4rlsson skrev:Karajan / Berlin (insp. -77) (1986)[...]
Vet inte om den finns på CD.

Här är den.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-10-03 00:02

Jag tycker att Stravinskis egna inspelning är i särklass eftersom man helt enkelt hör mycket mycket mer av alla stämmor, bättre repeterat helt enkelt.
(om än inte konsekvent bättre spelat än andra inspelningar)

Superintressant med pianorullarna!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-10-06 18:52

jockewe skrev:Jag tycker att Stravinskis egna inspelning är i särklass eftersom man helt enkelt hör mycket mycket mer av alla stämmor, bättre repeterat helt enkelt.(om än inte konsekvent bättre spelat än andra inspelningar)

Superintressant med pianorullarna!

Jag är beredd att hålla med:

Lyssnade nyss på Stravves egen inspelning av sin "Symfoni i Tre Satser".
Den är helt fascinerande, eftersom man hör allt så tydligt.
Dom är ju inte purfärska dom här inspelningarna: Just denna är från 1961. (SM2K 46 294)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-10-06 21:21

Jag tycker Telarcutgåvan jag har är schyrre. Som vanligt kan man lita på deras kvalitet!

http://www.concordmusicgroup.com/albums ... Of-Spring/

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-06 21:52

Verket går inte att sabba, imho!

Men jag håller nog också en spänn på gamla Hebbe, den är inte tokig.

Vill man ha max smäll och dunder är dock Redwood Sympony-inspelningen svårslagen. Är det finlir som gäller, ska man skaffa Dag Achatz för solopiano på Bis, om man hittar den.

Personligen håller jag dock min gamla LP med Colin Davis allra högst, eftersom det var min första inspelning.

Glöm inte att kolla i partituret (om man gillar sån't) det är rätt intressant.
... tycker jag!

Per

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-10-06 22:19

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-19 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2009-10-08 23:14

Stravinsky betonar att det är balettmusik för människor och inte för dinosaurier. Ett lite lättare handlag alltså.

Den amerikanske dirigenten Michael Tilson Thomas har i sin serie Keeping Score gett ut en DVD med bakgrunden till Våroffer. Han är en förnämlig pedagog och det är verkligen intressant att följa honom till Rysssland och Igors rötter. Man får också ett fantastiskt framförande av verket med honom och hans San Fransisco Symphony.

DVD:n bör finnas hos Harald Hoffs Sterling distribution på Värmdö.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-10-08 23:41

(19e och 21a november ska vi Sthlmsfilharmoniker spela VårRoffe med Tilson Thomas)
- - -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-09 06:21

Thomaz skrev:Den amerikanske dirigenten Michael Tilson Thomas har i sin serie Keeping Score gett ut en DVD med bakgrunden till Våroffer. Han är en förnämlig pedagog och det är verkligen intressant att följa honom till Rysssland och Igors rötter. Man får också ett fantastiskt framförande av verket med honom och hans San Fransisco Symphony.

DVD:n bör finnas hos Harald Hoffs Sterling distribution på Värmdö.

Det gör den. Jag håller med, det är en utmärkt introduktion och genomgång av verket.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-10-09 11:03

Ett litet underverk är Dag Achatz pianoversion. Finns bara på vinyl i liten upplaga graverad på LP i 45 varv! Där kan vi tala om dynamik och fraseringar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-10 16:28

Gert skrev:Ett litet underverk är Dag Achatz pianoversion. Finns bara på vinyl i liten upplaga graverad på LP i 45 varv! Där kan vi tala om dynamik och fraseringar.

Presix, jag har den och sitter fastnaglad varje gång jag spelar plattan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-10-10 16:49

Ställer en fråga här om Våroffer.

Jag har en DG-skiva med LSO och Abbado, inspelad 1976. Är den att betrakta
som jämförelsevis "bra"?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-10 16:57

CODY skrev:Ställer en fråga här om Våroffer.

som jämförelsevis "bra"?

Tyvärr, det kan nog bara du svara på, efter att ha hört några andra! Har du ett bibliotek i närheten, tycker jag du lånar ett par andra versioner (ett så populärt verk brukar finnas i flera versioner på bibblan) och sätter dig i soffan och jämför.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-10 17:28

CODY skrev:Ställer en fråga här om Våroffer.

som jämförelsevis "bra"?

Den gillar jag. En av de bättre som jag hört, och därför köpte jag den nyligen från Amazon. (Jag var något av en "Våroffer-junkie" under tidiga tonåren och nyligen väcktes intresset igen, fast bara litegrann...)

Ljudet är ju fylligt och helt OK för 70-talet. Abbado gjorde många fina inspelningar med LSO under den perioden.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-10-10 18:08

Tack för input!

Då nöjer jag mig med den :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-11-09 17:14

Min favorit är Micheael Tilson Thomas inspelning. Den är t.o.m. bättre än Stravinskis egen.

Dessutom har den en fantastisk ljudkvalitet.

MTT Mmahler cykel är helt fantastisk har samtliga 10. men det är en annan sak.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-09 17:27

Poppen skrev:Min favorit är Micheael Tilson Thomas inspelning.

Har du sett DVD:n på serien Score som nämns ovan? Den tillför mycket till "förståelsen" av Våroffer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-09 19:58

Jag gillar Stravinskijs egna tolkningar och det är de jag har själv. Det finns en som jag tycker var intressant och det är med Zubin Mehta och Los Angeles Philharmonic. Det är en Deccainspelning från 1969 eller strax därefter. Den kan dock vara svår att få tag på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-10 00:05

Min favoritkompromiss är Philipsboxen med de tre baletterna från 1974 med LPO under Haitinks ledning.
Mycket gott tekniskt arbete och förträffliga pressningar i den ursprungliga utgåvan.
Jag tycker tolkningarna är bra, utan extrema överdrifter.
Eldfågeln har jag ett flertal olika inspelningar av bl.a. Stravinskijs egen och Leinsdorfs direktgraverade, men Våroffer har jag bara ett alternativ av, Monteux med Paris konservatorieorkester på Decca från 1957.
Som vanligt med Monteux är det mysigt musikantiskt, men det blir aldrig hyperdramatiskt. Torr (autentisk?) teaterakustik och så pass återhållen dynamik att jag vågar spela den nu, i högtalare.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-11-16 21:54

Fan vad kul att repa med Tilson Thomas!! Han betonar att offret görs med glädje och hängivenhet, inte så mycket dystert och mörkt som det brukar spelas... (Jo, han har på fötterna - inget bullshit)

En otroligt karismatisk dirigent, han får oss att spela allt vi kan. Jag måste nog springa och köpa en inspelning till :)
- - -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-16 23:19

jockewe skrev:Fan vad kul att repa med Tilson Thomas!! Han betonar att offret görs med glädje och hängivenhet, inte så mycket dystert och mörkt som det brukar spelas... (Jo, han har på fötterna - inget bullshit)

En otroligt karismatisk dirigent, han får oss att spela allt vi kan. Jag måste nog springa och köpa en inspelning till :)

Va' coolt! Han är häftig, han MTT, även för en åskådare/åhörare! Vad lirade ni?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2009-11-17 18:24

Tjajkovskijs Romeo och Julia, Ravels Sheherazade med Malena Ernman och Våroffer. Om inget ändrats. Ska gå på konserten på torsdag - men det finaste är att jag ska träffa Tilson Thomas på fredag.

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-11-25 00:00

Markevitch / Philharmonia Orchestra (Mono (1951) / Stereo (1959), Testament SBT 1076, finns även som vinyl på HMV/EMI)

Den LP:n har jag. Bra version med ett förvånansvärt bra ljud för sin ålder!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-11-25 21:00

jockewe skrev:Fan vad kul att repa med Tilson Thomas!! Han betonar att offret görs med glädje och hängivenhet, inte så mycket dystert och mörkt som det brukar spelas... (Jo, han har på fötterna - inget bullshit)

Jag var där och ni ska ha en eloge för en fin konsert.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-11-25 22:23

Panelguy skrev:
jockewe skrev:

Jag var där och ni ska ha en eloge för en fin konsert.

Tack, kul att det inte bara var vi i orkestern som hade kul efter paus...
- - -

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2009-11-26 16:28

Jag har hört Våroffer säkert hundra gånger. Stravinsky är min husgud. Men ett bättre framförande än det i Konserthuset under Tilson Thomas har jag aldrig hört. Helt fenomenalt. Även min hårdrockande son var imponerad.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer