Moderator: Redaktörer
jockewe skrev:Jag tycker att Stravinskis egna inspelning är i särklass eftersom man helt enkelt hör mycket mycket mer av alla stämmor, bättre repeterat helt enkelt.(om än inte konsekvent bättre spelat än andra inspelningar)
Superintressant med pianorullarna!
Thomaz skrev:Den amerikanske dirigenten Michael Tilson Thomas har i sin serie Keeping Score gett ut en DVD med bakgrunden till Våroffer. Han är en förnämlig pedagog och det är verkligen intressant att följa honom till Rysssland och Igors rötter. Man får också ett fantastiskt framförande av verket med honom och hans San Fransisco Symphony.
DVD:n bör finnas hos Harald Hoffs Sterling distribution på Värmdö.
Gert skrev:Ett litet underverk är Dag Achatz pianoversion. Finns bara på vinyl i liten upplaga graverad på LP i 45 varv! Där kan vi tala om dynamik och fraseringar.
CODY skrev:Ställer en fråga här om Våroffer.
Jag har en DG-skiva med LSO och Abbado, inspelad 1976. Är den att betrakta
som jämförelsevis "bra"?
CODY skrev:Ställer en fråga här om Våroffer.
Jag har en DG-skiva med LSO och Abbado, inspelad 1976. Är den att betrakta
som jämförelsevis "bra"?
Poppen skrev:Min favorit är Micheael Tilson Thomas inspelning.
jockewe skrev:Fan vad kul att repa med Tilson Thomas!! Han betonar att offret görs med glädje och hängivenhet, inte så mycket dystert och mörkt som det brukar spelas... (Jo, han har på fötterna - inget bullshit)
En otroligt karismatisk dirigent, han får oss att spela allt vi kan. Jag måste nog springa och köpa en inspelning till
jockewe skrev:Fan vad kul att repa med Tilson Thomas!! Han betonar att offret görs med glädje och hängivenhet, inte så mycket dystert och mörkt som det brukar spelas... (Jo, han har på fötterna - inget bullshit)
En otroligt karismatisk dirigent, han får oss att spela allt vi kan. Jag måste nog springa och köpa en inspelning till
Panelguy skrev:jockewe skrev:
Jag var där och ni ska ha en eloge för en fin konsert.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster