Botanisera i bef samling. Upptäckte en Super-Eroica

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Botanisera i bef samling. Upptäckte en Super-Eroica

Inläggav Strmbrg » 2009-11-21 13:11

I vårt hem finns det bara musik i fysisk form, alltså på CD och i liten mån på vinyl.
Jag har inte räknat ihop'at, men det kanske handlar om 6-700 plattor eller så.

Vi är nog "lite" teknik-tröga hos oss, och tycker att en fysisk musiksamling duger bra.

Här i hemmet har jag mina CD på en plats och sambon sin musik på en annan.
Båda samlingarna är uppställda snyggt och prydligt i olika hyllsystem.

Vissa plattor spelas relativt ofta. Andra mer sällan.

Ibland hittar jag skivor här hemma som jag inte visste om - trots att allt är synligt och överskådligt.

"Herbert från Karjalainens" DG-inspelning av "Beethovens Erotica" från -66 har jag ju sett rekommenderas på diverse håll.
Men jag har aldrig hört den.
Nu upptäckte jag att den ju faktiskt står där i sambons lilla CD-samling av klassiskt!

Jag har själv "Karjalainens" DG-inspelning från 80-talet. Den inköptes på den tid då jag var övertygad om att DDD var överlägset ADD och AAD. Åttitalsinspelningen låter trångt och klämt och blev en besvikelse.

Inspelningen från -66 är ju i sammanhanget fantastisk! Rymd, luft och god upplösning.
Återigen ett tecken på att modernare teknik inte är så välgörande som genuint hantverkskunnande.

Det vore ju spännande med en kombination av både bästa teknik och bästa hantverk.
Men det senare kanske försvunnit nu, då full tillit ligger till tekniken?

Å andra sidan är denna sextitalsinspelning fullt tillräcklig i förhållande till vad jag kräver.
Senast redigerad av Strmbrg 2009-11-21 18:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-21 15:06

Just att hitta skivor man inte visste att man hade är ganska kul!

a) Lyssnade på Lisa Nilssons Himlen runt hörnet hos särbon och ville fortsätta med det hemma. Men inte f-n fanns den på hårddisken. Tydligen glömt att rippa just den (vet att jag köpt den). Letade igenom en halv kubik CD-skivor som låg staplade i oordning på golvet, men nix. Lånade den vid senare tillfälle av särbon, rippade den och ordningen är återställd. För ett par dagar sedan hittade jag två ex av skivan - på vinyl!

b) För ett par år sedan lyssnade jag på Gasolins live-skiva hos en kompis. Den hade jag på vinyl men den kunde inte spelas eftersom vinylspelaren var nerpackad medan jag renoverade hemma. Lyckliga jag som hittade en billig CD med densamma som raskt införskaffades. Hemma skulle jag sortera in skivan i hyllan (på den tiden hade jag hyllor till mina CD´s) och tänk - där stod redan ett ex!

Båda dessa skivor rekommenderas för övrigt till alla som gillar god musik, båda kan väl anses som klassiker.

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-22 00:14

jag tror vi alla gått på det där med 'remastered'
ibland har det ju faktiskt blivit bättre, men knappast när det gäller akustisk musik... så det sågar jag gärna också :x

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-11-23 00:30

Jag har lyckats köpa Massive Attacks 'Protection' tvä gånger i mitt försök att köpa 'The 100th window". Jag har alltså givit bort två exemplar när jag hittat mitt första exemplar...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-29 14:13

Slartibartfast skrev:The 100th window

[slrt]

Är verkligen bra och förbisedd. Upptäckte nyligen att vi hade den eftersom min
hustru köpt den, och inte sagt till.
Oh, by jingo!

Återgå till Skivrekommendationer