Vad anser ni om ljudet på EST-plattorna?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Vad anser ni om ljudet på EST-plattorna?

Inläggav Strmbrg » 2009-12-28 18:33

Jag gillar EST.
Åtminstone det lilla jag har hört.

Har bara tre plattor:
"Winter in Venice"
"Seven days of falling"
"Plays Monk"

Det som jag reagerar på är att samtliga känns lite "tiltade" i klangen.
Inte så mycket "luft", lite tjockt och lite för tunga i basen.
Pianot låter lite dämpat i övertonerna.
Inte så farligt på "Monk", mest påtagligt på "Winter in Venice".

Vad tycker ni andra?
Låter övriga plattor likadant, eller har jag fel på anläggningen just när jag spelar EST? :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-28 19:25

Låter inte nästan all jazz så? Jazzmusiker verkar ogilla diskant av någon anledning.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-28 20:01

Jag tycker åtminstone "Winter in Venice" och "Seven days of falling" låter bra.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-12-28 21:15

En av de bättre tycker jag är "Live in Hamburg"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-28 21:18

Lyssnar just nu på DR Jazz på webben.
Det låter ju "bättre", eller så har jag mysko preferenser.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-28 22:41

Har en EST och den låter mysko. Kommer inte ihåg vilken. Tycker dock att den snarare låter atypisk för att vara en jazzplatta, det vill säga att ljudet är mindre naturligt än på andra jazzplattor. Nästan lite Lars Roos, Örongodis över pianot.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-28 23:04

Jag tror att EST hade andra ideal än en typisk jazztrio. De ville skapa "sound" och musik, inte bara musik. Detta är ju som vilken popgrupp som helst, och dem kan man ju inte anklaga för hifi-ambitioner, eller hur?

Lyssna inte på ljudet, lyssna på musiken! Den är bra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-28 23:05

Magnuz skrev:Låter inte nästan all jazz så? Jazzmusiker verkar ogilla diskant av någon anledning.

nä, men en del bra jazz är inte skruvad i diskanten. 99,5% av alla skivor oavsett genre är hypade i diskanten. Därför tycker de flesta att naturligt ljudande skivor låter instängt/murrigt.

EST låter naturligt, alltså som det ska, tycker jag. men det är omöjligt att veta.

När jag vid flera tillfällen lånat ut studion till "audiofiler" av olika slag märker jag att det mesta referensmaterialet låter apa i diskanten. Detta oavsett om det är hifi sampler eller valfritt material.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-28 23:08

JTarnstrom skrev:...det vill säga att ljudet är mindre naturligt än på andra jazzplattor.

det kan du rimligtvis inte ha en aning om och därför bör du inte uttala dig i frågan.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-28 23:12

perstromgren skrev:Jag tror att EST hade andra ideal än en typisk jazztrio. De ville skapa "sound" och musik, inte bara musik. Detta är ju som vilken popgrupp som helst, och dem kan man ju inte anklaga för hifi-ambitioner, eller hur?

vad menar du med "hifi-ambitioner"? Skruvad diskant som gör musiken luftig men felaktig?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-28 23:24

nu lyssnade jag på lite mer EST och vissa inspelningar är gjorda som pop produktioner med mycket kompression och närmikning. Förhållandet diskant mot verklighet är dock mer korrekt än mycket annat. Detta vet jag inte men tror.

Samlingsplattan är söndermastrad, trist.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-28 23:29

philip skrev:
perstromgren skrev:Jag tror att EST hade andra ideal än en typisk jazztrio. De ville skapa "sound" och musik, inte bara musik. Detta är ju som vilken popgrupp som helst, och dem kan man ju inte anklaga för hifi-ambitioner, eller hur?

vad menar du med "hifi-ambitioner"? Skruvad diskant som gör musiken luftig men felaktig?

Nej, jag menar att låta "verklig" i stället för "producerad". Pop har ju inspelningsmässigt skapat sound som ett uttrycksmedel, vilket jazz oftast inte har.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-28 23:31

philip skrev:nu lyssnade jag på lite mer EST och vissa inspelningar är gjorda som pop produktioner med mycket kompression och närmikning. Förhållandet diskant mot verklighet är dock mer korrekt än mycket annat. Detta vet jag inte men tror.

Och vilken rätt är det som du har som inte jag har som gör att du kan uttala dig men inte jag?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-29 02:03

JTarnstrom skrev:
philip skrev:nu lyssnade jag på lite mer EST och vissa inspelningar är gjorda som pop produktioner med mycket kompression och närmikning. Förhållandet diskant mot verklighet är dock mer korrekt än mycket annat. Detta vet jag inte men tror.

Och vilken rätt är det som du har som inte jag har som gör att du kan uttala dig men inte jag?

eftersom du rimligtvis inte vet hur det lät i verkligheten. Jag tror bara 8)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-29 02:09

alltså va fan e EST för märke :x
säg vad det heter på 'ren Svenska' för jag hatar alla dessa förkortningar numera :P

man blir så trött!!!
Senast redigerad av roggaro 2009-12-29 02:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-29 02:10

philip skrev:
Magnuz skrev:Låter inte nästan all jazz så? Jazzmusiker verkar ogilla diskant av någon anledning.

nä, men en del bra jazz är inte skruvad i diskanten. 99,5% av alla skivor oavsett genre är hypade i diskanten. Därför tycker de flesta att naturligt ljudande skivor låter instängt/murrigt.

Stämmer, fast jag tycker jazz låter diskantfattigt i verkligheten också. Lyssna på ljudet från en typisk jazzburk t.ex.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-29 02:11

philip skrev:
JTarnstrom skrev:

eftersom du rimligtvis inte vet hur det lät i verkligheten. Jag tror bara 8)

Det spelar väl ingen roll hur det lät i verkligheten när det spelades in. Det kan ju vare sig du eller jag ha en aning om, men precis som du drar slutsatsen om att det låter popproduktion över ljudet kan väl jag påstå att jag tycker att det låter onaturligt. Jag jämför med vad min inre referense om vad som låter naturligt säger mig, något annat verktyg finns inte när man gör ett sådant påstående.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-29 02:11

roggaro skrev:alltså va fan e EST för märke :x
säg vad det heter på 'ren Svenska' för jag hatar alla dessa förkortningar numera :P

man blir så trött!!!

Esbjörn Svensson Trio.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-29 02:13

äsch löjligt :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-12-29 02:13

philip skrev:... Skruvad diskant som gör musiken luftig men felaktig?
Många tror att ökad diskant ger "luftighet" men det är enligt mig en villfarelse. Vad man får är mer diskant helt enkelt. Luftighet i ljudet kommer tex av att de enskilda instrumenten går att särskilja, att instrument och röster känns tredimensionella och har kropp.

Men många av såväl dagens som gårdagens produktioner har för mycket diskant. Det låter som om varje enskild kanal är EQ´ad med lite hissad diskant och när kanalerna sedan läggs ihop blir det bara för mycket.

Lyssnar just nu på Winter in Venice (EST) och jag tycker nog att diskanten är ovanligt välbalanserad. Något återhållen möjligen men det är svårt att avgöra med den volymen som är grann-vänlig så här dags :-)

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-29 02:18

va himla kul att det låter hyfsat då då!!!!!!!!! 8O

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-29 02:26

för övrigt, måste man besitta ESP för att få svar på faktiskt.se :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-29 02:57

roggaro skrev:för övrigt, måste man besitta ESP för att få svar på faktiskt.se :?

Vad är det du inte fått svar på?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-29 11:01

roggaro skrev:för övrigt, måste man besitta ESP för att få svar på faktiskt.se :?

Nejdå. Esbjörn Svensson Trio kallade sig själva för "EST", så det är inte en förkortning som egentligen behöver uttydas. Det är namnet på gruppen, helt enkelt. Du kände inte till EST, men trodde att det var en förkortning av något för dig känt. SÅ var det inte, denna gång.

Frid, broder!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-29 11:24

oj, jag satt nog med ECM i bakhuvvet igår... :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-29 11:55

Vari skulle saknaden av diskant finnas? Skulle vilja säga att det är så otroligt många plattor som har överdrivet hifidiskantfnissel. Anslaget speciellt på cymbalerna på EST-plattorna tycker jag är riktigt bra, trummorna är fö riktigt bra återgivna. Skall man ha ngn åsikt så tycker jag att de är väldigt torrt inspelade utan rumsklang, men det anser jag de har mästrat ypperligt. Lyssna på spåret From Gagarin´s Point of View på skivan med samma namn. Suveränt bra spelat utan att bli tjockt pretentiöst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2009-12-29 12:16

Vee-Eight skrev:Vari skulle saknaden av diskant finnas? Skulle vilja säga att det är så otroligt många plattor som har överdrivet

Kan det till och med vara så att inom jazzen genererar instrumenten inte så mycket diskant?? Visst, cymbaler på ett trumset och sångerskans S-ljud ... men är det så mycket mer som kan ge 0dB vid 12kHz?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-29 12:18

roggaro skrev:oj, jag satt nog med ECM i bakhuvvet igår... :oops:

Jag har för mig att liven är inspelad på ECM, så... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-29 12:22

conny_a skrev:
Vee-Eight skrev:Vari skulle saknaden av diskant finnas? Skulle vilja säga att det är så otroligt många plattor som har överdrivet

Kan det till och med vara så att inom jazzen genererar instrumenten inte så mycket diskant?? Visst, cymbaler på ett trumset och sångerskans S-ljud ... men är det så mycket mer som kan ge 0dB vid 12kHz?

Tja, vill man ha ut så mkt av sin anläggning som möjligt så kanske man skall lyssna på vitt brus. ;)

Att generalisera att jazz typiskt skulle vara diskantfattigt tror jag är lite snett tänkt. Jag menar att på EST´s plattor så finns den diskant som skall vara där, iaf vad jag associerar med hur instrumenten låter i verkligheten.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-29 15:23

Good Morning, Sofie Soho hette min platta. Intressant, det här. Ända sedan jag skaffade plattan har jag varit missnöjd med ljudet på den. Det har låtit lite för mycket pop om den, helt enkelt. Ett sound som jag har haft svårt att förlika mig med, kanske för att örat är rätt känsligt för hur ett piano bör låta. Jag måste dock säga att när jag lyssnar på den nu, för första gången sedan jag byggde ihop mina piP så låter det för första gången bra.

Ända sedan jag köpte den här plattan, och jag ville verkligen gilla den (hade hört EST live på tv) så har jag avstått från inköp av fler EST-plattor. Frågan är nu bara varför jag hade så svårt med ljudet tidigare... Fler EST-plattor ska det bli i alla fall.
Sonos för hela slanten.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer