Vad tycker du om historiska inspelningar?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

1. Jag köper den tolkning som är bäst, oavsett ålder
11
61%
2. Nja, jag undviker de allra äldsta
3
17%
3. Helst modern inspelning, men inte alldeles nödvändigt
1
6%
4. Jag undviker i görligaste mån historiska inspelningar
3
17%

Antal röster : 18

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 15:46

Jag själv är mycket måttligt förtjust i historiska inspelningar som brusar, och har dålig bandbredd, både uppåt och nedåt. Många struntar fullständigt i sådant, och köper Verdioperor med Toscanini för att de är bäst, helt enkelt.

Hur förhåller du dig till historiska inspelningar? Jag tänker främst på "klassisk" musik, men motsvarande ställningstagande finns i andra genrer, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-14 16:51

Svår fråga, det beror ju bland annat på hur historiska inspelningar vi talar om. Stenkakor, vaxrullar eller bara gamla inspelningar från "LP-tiden"? Ett svagt brus eller lite skivknaster då och då gör mig ingenting, värre med dist i så fall. Men sådan förekommer ju rikligt än idag, i alla fall på pop å rock.

Den äldsta skiva som jag spelar regelbundet är en jazz-skiva från 1959, pressad på 70-talet. Har inte du Per fått en kopia av mig med Red Norvo Quintet?

Jag lyssnar en hel del på 60-70talsmusik också, inte störs jag av bandbrus eller frekvensomfång på dessa. Men stenkakor (inkl överföringar till digitalt media) lyssnar jag inte på.

Jag valde trots allt alternativ 2.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-14 16:56

En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.

Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut. :roll:

Bara för sakens skull ska jag faktiskt göra det i eftermiddag. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-14 17:04

lennartj skrev:Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut. :roll:

Varför samplar du inte dem och klipper ihop?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 17:10

lennartj skrev:En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.

Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut. :roll:

Jag har en kompis som anser att Furtwängler är det enda som duger! Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.

Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.

Kanske borde jag definiera "historiska inspelningar" som pre-1954? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-01-14 17:19

Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 17:25

ptr skrev:Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!

/ptr

Även i extrema fall? Kan du tänka dig att ha en överföring från fonografrulle som enda inspelning av ett känt verk?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-14 17:48

/ptr

Håller helt med. Jag får använda volymen om det är för dåligt ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 17:54

subjektivisten skrev:

/ptr

Håller helt med. Jag får använda volymen om det är för dåligt ljud.

Kan ni, ptr och Subjektivisten, ge exempel från er egen skivsamling?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-14 17:56

Varför finns inte svarsalternativet: "Jag föredrar en äldre inspelning"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 17:59

paa skrev:Varför finns inte svarsalternativet: "Jag föredrar en äldre inspelning"?

Jag var inte tillräckligt smart för att inse att någon vill ha det... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-14 18:12

Det värsta med klassiska 78-or tycker jag ofta är svajet.
När det begav sig lade man ju högen på skivväxlaren och halva verket spelades automatiskt, om än med uppehåll klick, sploff, klonk, boff var 3-5 minut. Sedan vände man på hela högen och spelade resten.
Det slet på centrumhålen som blev stora och oregelbundna, så jag har svårt stå ut med avspelningen om jag inte centrerar varje skiva noga och då blir det långa avbrott i den musikaliska kontinuiteten.

Trots det bär det mig emot att digitalisera dem, själva hanteringen av 78-varvarna är en känsla jag ändå vill behålla på gott och ont. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-14 21:15

lennartj skrev:Det värsta med klassiska 78-or tycker jag ofta är svajet.
När det begav sig lade man ju högen på skivväxlaren och halva verket spelades automatiskt, om än med uppehåll klick, sploff, klonk, boff var 3-5 minut. Sedan vände man på hela högen och spelade resten.
Det slet på centrumhålen som blev stora och oregelbundna, så jag har svårt stå ut med avspelningen om jag inte centrerar varje skiva noga och då blir det långa avbrott i den musikaliska kontinuiteten.

Trots det bär det mig emot att digitalisera dem, själva hanteringen av 78-varvarna är en känsla jag ändå vill behålla på gott och ont. :?

Just för att slippa byta vända/byta skivor så rippade jag en dubbel live-vinyl med Lou Reed. Jag till och med mixade ihop avsnittet från ena skivans slut med introt på nästa sida och har på så sätt en drygt 98 minuter lång konsert utan avbrott. Har faktiskt lyckats pressa in hela rasket på en CD (99 minuters och överbränning) men nu när jag spelar från hårddisk behövs ju inte det.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-14 22:08

lennartj skrev:En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.

Jag har dem på CD. :wink:
9:an är min favorit.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-14 23:09

Jag köper den musik/skaffar jag vill ha. Inspelnignens beskaffenhet är som den är. Bara att gilla läget. Den tekniska kvaliteten (gäller framför allt nya skivor, det är ju också där problemen är störst) kan dock avgöra o jag köper skivan eller skaffar den på annat sätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-01-15 11:37

perstromgren skrev:

/ptr

Även i extrema fall? Kan du tänka dig att ha en överföring från fonografrulle som enda inspelning av ett känt verk?

Nej givetvis inte!!, jag kan inte tänka mej klassisk musik utan alternativinspelningar (om sådana finnas), "bra verk" vill man ju få belysta ur så många perpektiv som möjligt! Det lyfter ju verken ytterligare!!
Men det kan ju hända att jag lyssnar oftare på fonografrullen om det är en överlägsen tolkning! Fast jag är ju en symfonisnubbe, och jag har faktiskt inte kommit i kontakt med några symfoniinspelningar på rule, däremot har jag ett antal på stenkaka som jag regelbundet återkommer till (bårde i orginalform och som överföringar till modernare medias!)

Har tex. en hög med Bartokinspelningar (stenkakor) från 30-talet som är helt enastående (flera/alla? finns överförda till CD av Hungaroton), Mravinskijs inspelning av Sjostakovitj femte symfoni från 1938 (Melodiya) är en annan sådan som håller mycket högt! Har även ganska många förstainspelningar av svenska symfoniska verk på stenkaka som fortfarande inte finns i något annat orginalformat.. (dvs. inte överföringar)

/ptr

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-15 20:30

perstromgren skrev:Kan ni, ptr och Subjektivisten, ge exempel från er egen skivsamling?

Gamla inspelningar eller dom med dåligt ljud?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-15 21:26

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Kan ni, ptr och Subjektivisten, ge exempel från er egen skivsamling?

Gamla inspelningar eller dom med dåligt ljud?

Gamla inspelningar, tänkte jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-15 21:37

Klassisk musik är ju lättare att reproducera live än modern musik. T.ex. så hade jag föredragit en riktigt superdålig originalinspelning med de riktiga Beatles-medlemmarna än en bra modern hifiinspelning med f-ing Sting på sång :P

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2010-01-15 21:58

Anthology of American Folk Music är en riktig höjdare, släppt 1952 med inspelningar från 1920-talet. Har inspirerat en mängd populärmusiker. Bob Dylan lär ha stulit sitt exemplar från en vän, Nick Cave har gjort versioner av flera låtar och samligen har varit en tydlig insprirationskälla till musiken i filmen O Brother were art thou.

Rekommenderas. Mer info på: http://en.wikipedia.org/wiki/Anthology_ ... Folk_Music

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-15 22:07

Jag kan ge ett exempel vad jag inte gillar. Jag lyssnar just nu till en pianoinspelning frå 1965, som brusar och är kraftigt bandbreddsbegränsad uppåt. Michelangeli kör Beeth op 131. Bra spelat, och d-gt fort, men det låter verkligen inte bra! Jag tror jag byter till något modernare, faktiskt!

-- (några minuter går, medan Per byter skiva)

Pletnev, live, från 2000 i Carnegie hall, samma stycke. Härligt! Den får gå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-16 00:23

Jag har inga problem med brus, även om jag helst slipper det. Det är värre med klantig brusreducering än lite brus.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-16 11:30

subjektivisten skrev:Jag har inga problem med brus, även om jag helst slipper det. Det är värre med klantig brusreducering än lite brus.

"Lite" brus? Vi pratar inte om bandbrus här, utom om brus från trådspelare eller skivknaster från 78:or. Rejält. Tänk 30-talsinspelningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-01-16 12:45

Kan inte påminna mej att jag hört Michelangeliinspelningen, men Pletnev är ju asbra, han är en absolut favorit av levande pianister! Synd bara att han säger sig ogilla att klinka piano nu för tiden... Hade det stora nöjet att träffa honom när han spelade första & femte av JS Bachs klaverkonserter i Göteborg för, kan det ha vart 5 år sen... Minns inte på rak arm.. Han verkar vara en jovial liten man som helst säger sig bara villja ägna sig åt att komponera.. (Har hört några av hans verk, dom låter inte alls illa, dom jag hört var lite postmodernistiskt protoromantiska..)

Hans Mussorgsky "Tavlor på en utställning" på Virgin är utan tvekan den bästa pianotolkningen av det verket! Hans gamla Tchaikovskyinspelningar (Melodiya) är oxå enastående! Allt han spelat in är för tusan jättebra!!

För mej finns det nog bara två pianister som jag gillar lika mycket, Vladimir Horowitz och Sviatoslav Richter, men båda dom är ju stilla avsomnade!! (Tack för att det finns historiska inspelningar!!)

/ptr

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-01-16 14:25

perstromgren skrev:

Jag har en kompis som anser att Furtwängler är det enda som duger! Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.

Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.

Kanske borde jag definiera "historiska inspelningar" som pre-1954? :roll:

Har en skrämmande bra inspelning av Beethovens nia med Furtwängler i mono. I lurar så är illusionen nästan fullkomlig, bortsett från lite brus och knaster. Det är som att sitta på tionde raden eller nåt sånt. Att stereoperspektivet saknas märks inte.

Jag lyssnar även på en hel del förkrigsblues. Inspelningarna blir en del av totalupplevelsen och sammanhanget.

För övrigt gillar jag gammal svartvit film. Senast Moln över Hellesta :)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-16 14:29

perstromgren skrev:"Lite" brus? Vi pratar inte om bandbrus här, utom om brus från trådspelare eller skivknaster från 78:or. Rejält. Tänk 30-talsinspelningar.

Lyssnar inte på sånt, sorry.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-01-16 16:32

jag lyssnar inte så ofta på det men jag tycker det är ganska intresant ur historisk synvinkel. Jag har bla en gammal inspelning med Arthur Rubinsten inspelad 1928 där inspelningen (sett ur en audiofils synvinkel) är kass men jag tilltalas ändå av att lyssna på den ibland. Lite som att titta på BergEjvind och hans hustru

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-01-16 18:41

perstromgren skrev:Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.

Ja, de är i många avseenden ofta mycket bättre än många av dagens inspelningar även om det brusar lite.

perstromgren skrev:Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.

Jag brukar reagera så när jag sätter på någon äldre jazzplatta och tänka att det här går ju fan inte att lyssna på, men ofta kommer jag efter en stund på mig själv med att ha vant mig med brus och knaster och tycker att det här är ju skitbra.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-02-18 16:19

Jag har en box med gamla inspelningar av Chopin på CD.

http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... rwerke.htm

Detmärkliga är att jag inte saknar de nyinspelade med Peraya utan föredrar dessa.
Alfred Corot med flera spelar med en oerhörd känsla i sina anslag.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-18 16:50

Poppen skrev:Jag har en box med gamla inspelningar av Chopin på CD.

http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... rwerke.htm

Detmärkliga är att jag inte saknar de nyinspelade med Peraya utan föredrar dessa.
Alfred Corot med flera spelar med en oerhörd känsla i sina anslag.

Hur gamla inspelningar rör det sig om? De pianister som räknas upp har ju gjort moderna inspelningar också (med en brasklapp för Alfred Corot, som jag inte känner till).
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer