Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut.![]()
Bara för sakens skull ska jag faktiskt göra det i eftermiddag.
lennartj skrev:En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.
Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut.![]()
ptr skrev:Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!
/ptr
ptr skrev:Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!
/ptr
subjektivisten skrev:ptr skrev:Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!
/ptr
Håller helt med. Jag får använda volymen om det är för dåligt ljud.
paa skrev:Varför finns inte svarsalternativet: "Jag föredrar en äldre inspelning"?
lennartj skrev:Det värsta med klassiska 78-or tycker jag ofta är svajet.
När det begav sig lade man ju högen på skivväxlaren och halva verket spelades automatiskt, om än med uppehåll klick, sploff, klonk, boff var 3-5 minut. Sedan vände man på hela högen och spelade resten.
Det slet på centrumhålen som blev stora och oregelbundna, så jag har svårt stå ut med avspelningen om jag inte centrerar varje skiva noga och då blir det långa avbrott i den musikaliska kontinuiteten.
Trots det bär det mig emot att digitalisera dem, själva hanteringen av 78-varvarna är en känsla jag ändå vill behålla på gott och ont.
lennartj skrev:En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.
Att ta sig igenom Beethovens 5:a med Berlinfilharmonikerna dirigerade av Furtwängler är lite jobbigt med 5 st 30 cm 78-varvare som ska bytas var femte minut.![]()
perstromgren skrev:ptr skrev:Musiken är alltid överordnad ljudkvaliteten för mej!
/ptr
Även i extrema fall? Kan du tänka dig att ha en överföring från fonografrulle som enda inspelning av ett känt verk?
perstromgren skrev:Kan ni, ptr och Subjektivisten, ge exempel från er egen skivsamling?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Kan ni, ptr och Subjektivisten, ge exempel från er egen skivsamling?
Gamla inspelningar eller dom med dåligt ljud?
subjektivisten skrev:Jag har inga problem med brus, även om jag helst slipper det. Det är värre med klantig brusreducering än lite brus.
perstromgren skrev:lennartj skrev:En "historisk" inspelning av ett verk är sällan den enda jag äger av det. Av mina verkliga favoriter kan jag ha ett halvdussin olika versioner, som jag väljer efter humör.
Jag har en kompis som anser att Furtwängler är det enda som duger! Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.
Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.
Kanske borde jag definiera "historiska inspelningar" som pre-1954?
perstromgren skrev:"Lite" brus? Vi pratar inte om bandbrus här, utom om brus från trådspelare eller skivknaster från 78:or. Rejält. Tänk 30-talsinspelningar.
perstromgren skrev:Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.
perstromgren skrev:Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.
Poppen skrev:Jag har en box med gamla inspelningar av Chopin på CD.
http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... rwerke.htm
Detmärkliga är att jag inte saknar de nyinspelade med Peraya utan föredrar dessa.
Alfred Corot med flera spelar med en oerhörd känsla i sina anslag.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster