Wynton Marsalis

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
C4rlsson

Wynton Marsalis

Inläggav C4rlsson » 2010-01-29 20:02

At The Octoroon Balls är en trevlig skiva jag spelar emellanåt och skulle vilja rekommendera. Jazzinfluerad klassisk musik skriven av hans majestät själv.

Monettemunstycke som vanligt
Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-29 21:46

Du menar munstycket där man sätter läpparna, på blåsinstrumentet va?

Får man andra ljud med ett sånt där munstycke än med ett som mer liknar en sugpropp?

Mvh...

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2010-01-29 22:31

Falkis skrev:Du menar munstycket där man sätter läpparna, på blåsinstrumentet va?

Får man andra ljud med ett sånt där munstycke än med ett som mer liknar en sugpropp?

Mvh...

Bra fråga, det vill jag också veta ju. Vanligast är nog bachmunstycken som fungerar till både klassiskt och jazz. Själv använder jag en Al Cass-modell, samma märke som Dizzy brukade använda faktiskt. Jag upplever det som mer behagligt än Bach-munstyckena och att man kan spela längre utan att bli trött.
Monettemunstyckena har blivit ganska vanliga i jazzkretsar. Jag har dock mycket svårt att tro att Wynton använder Monette vid klassisk repertoar eftersom det låter lite dovt. Har inte testat det själv men är nyfiken.

Gillar du Marsalis Falkis? :D Någon favoritplatta? Denna man är ju svår att inte tycka om. Han är den första trumpetaren som bemästrar både klassiskt och jazz vilket är mycket ovanligt. Två helt olika stilar. 8O På så vis klättrar han över Armstrong och många andra stora namn enl. mig.

Återgå till Skivrekommendationer