Konstmusik, riktigt bra ljud - utan skrikiga stråkar

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Konstmusik, riktigt bra ljud - utan skrikiga stråkar

Inläggav Strmbrg » 2010-02-20 14:28

Ljudkvaliteten varierar ju som bekant ganska avsevärt mellan olika inspelningar.

En ranking kan man ju alltid göra.

Men, en ranking som visar bäst-sämre-sämst säger kanske inte så mycket om vad som är bra?
Den rankingen säger bara vad som var bäst?

Var den bästa inspelningen bra?
Eller var den bara bäst, utan att vara speciellt bra?

Därför ber jag er som är lite engagerade i klassisk musik att ge exempel på inspelningar som ni bedömer som riktigt bra i absoluta termer.
Senast redigerad av Strmbrg 2024-01-08 07:56, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-02-20 18:34

Jag tycker att det är svårt att bedöma inspelningar med avseende på ljud, när det kommer till "klassisk" musik. Jag har en tendens att "se igenom" (lyssna igenom?) inspelningen, och bli "insläpad" i musiken. Blir jag inte det, spelar det ingen roll hur det låter. Blir jag, spelar det heller inte så stor roll. Jag sorterar bort plattor om det låter alltför illa (t.ex. historiska inspelningar (=78-varavare i min värld) som framgår av en annan tråd), men väljer aldrig ut skivor tack vara fint ljud.

För att svara på din fråga, gick jag till skivhyllan och bläddrade en stund, för att se om jag hittar något som kan tänkas passa som "bra ljud". Jag hittade bl.a. följande

Bruckner 9, med Haitink på Philips från 1982
Beethovens violinkosnert med Isabelle Faust på Harmonia Mundi från 2007
Beethoven op 131 (bl.a.) med Pletnev på DG från 2001 (*)
Shostan 1 + 6 med Jurowski på Pentatone från 2006
Shostan kvartett 11-13 på Teldec från 1990

*) Snyggt exempel på en utmärkt livepianotagning

Bruckner är litet bekymmersam, eftersom jag blir så uppslukad och inte kan bedöma kvalitet, men jag tycker att det låter fint, också!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2010-02-20 20:06

försökte att göra ett inlägg innan, men jag kände att jag inte var helt klar över vad Hr Strmbrg söker!

Jag är lite som Per, om musiken/tolkningen av den inte har förmågan att involvera mej, så har ljudkvalitén ingen betydelse! Och min erfarenhet är att skivbolag som oftast profilerar sig med "överlägset" ljud lika ofta saknar med musikaliska kompetensen. Det behöver inte vara dåligt, men ofta saknar audiofilinspelningar det där som får en att sitta rak i ryggen, det där som får hjärtat att slå lite fortare! Det där som är så svårt att sätta ord på, men när man hör det så vet man! :oops: :wink:

Det finns verk som jag har 20-30 inspelningar av, mycket eftersom varje ny tolkning man hör av ett verk (man gillar), öppnar ju upp förståelsen av verket. tex. olika kvaliteter hos dom pianister jag hört spela Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" bidrar ju till min uppfattning av verket. Men jag kan inte säga att det finns någon absolut inspelning av Tavlorna.. Men det finns ju tolkningar vars inneboende styrka gör att jag återkommer till dom som ett slags referens. (Mikhail Pletnev på Virgin, Vladimir Horowitz på RCA, Nikolai Demidenko på Hyperion, Sviatoslv Richter på Melodiya/Philips)..

För att göra lite som Per, så nämner jag några inspelningar där jag tycker att tolkning och ljudkvalité går hand i hand. (olika genrer)

ORGEL : Joris Verdin spelar César Francks samtliga orgelverk (Ricercar RIC223 (2CD))
ORKESTER : Gustav Mahler - Symfoni nr 9 / Simon Rattle & Berlins Filharmoniker (EMI 5012282 (2CD))
KAMMARMUSIK : Beethoven - Stråkkvartetter Op 18 / Takácskvartetten (Decca 4708482)
PIANO : Jevgenij Subdin spelar Scriabin (Bis SACD 1568)
MODERNT : H.K. Gruber - Zeitstimmung / H.K. Gruber + Tonkünstler Orchester + Kristjan Järvi (Bis SACD 1681)

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2010-02-20 22:42

- Liszt h-moll sonat K.Zimerman DG

- Schoenbergs violinkonsert med Hilary Hahn, DG

- Prokofiev pianokonsert 2 3 med Evgeny Kissin, EMI

- Flera av Karajans senare inspelningar. Får återkomma

Takacs beethoven-cykel är ett bra tips från ptr också.

Decca, EMI, DG, BIS (!), Sony osv släpper över lag mycket fina ljudinspelningar av klassiskt. Det är ganska sällan jag stöter på något som låter "dåligt".

Om Strmbrg är intresserad av absolutism är det konserthallen som gäller.

Användarvisningsbild
Thomaz
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-10-02

Inläggav Thomaz » 2010-02-22 22:15

Nämen stopp o belägg! Säga vad man vill om Karajans inspelningar, men några hifi-produkter är de verkligen inte. En mer onaturlig ljudbild får man leta efter.

Här följer några riktiga kalasskivor:

Britten: Sinfonia da requiem - Previn EMI
Debussy: Images etc - Previn EMI:s första digitalinspelning
Mahlers symfonier med Tilson Thomas på SFS Media
Tjajkovskij: Orkestersvit nr 3 - Jurowski Pentatone

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 02:29

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 10:29

petersteindl skrev:Du kan börja med denna skiva

http://www.amazon.com/Schubert-Debussy-Rostropovich-Britten-Mstislav/dp/B00000JXZ3/ref=sr_1_9?ie=UTF8&s=music&qid=1266884757&sr=1-9

Schubert: Sonata for Arpeggione and Piano.


Fast det är ett litet tråkigt stycke, tycker du inte?

I den här genren finns ett av mina favvoverk, som jag blev påmind om när jag slog upp din Amazonlänk:

Bild
Brahms e-mollsonat, op 38.

Lyssna själv på några snuttar från den här inspelningen, den är magisk! Dom här grabbarna ("Slava" och Peter Serkin) har kul! Jag har stycket själv hemma på notstället; innan jag blir pensionär ska jag ta mig igenom första satsen! (Min fru kör pianot nästan a vista, det är inte rättvist...)

http://www.amazon.com/Brahms-Cello-Sona ... pd_sim_m_1

Jäklar va' bra det är! Nu var det ju ljudkvalitet vi talade om, men jag är nästa säker på att den är mycket bra. Men som jag skrev i mitt förra inlägg, det är litet svårt att värja sig emot musiken och [s]lyssna om det låter bra[/s] kontrollera ljudkvalitén.
Senast redigerad av PerStromgren 2010-02-23 15:19, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 15:03

Jag gillar Schubert: Sonata for Arpeggione and Piano.

+1 på Brahms. Per, jag såg den där och den är också fantastisk. Jag funderade faktiskt på att ta med den också i mitt förra inlägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 15:26

petersteindl skrev:Jag gillar Schubert: Sonata for Arpeggione and Piano.


Jag gillar också Schubert fast kanske inte just det stycket är min favorit. Ska jag framhålla något får det bli pianotrion, op 100:

http://www.youtube.com/watch?v=pQy-cgUYA6g

Tyvärr har jag "spelat sönder" den, jag har lyssnat för mycket, helt enkelt.

Detta är den inspelning jag oftast lyssnar på:

Bild

Låter säkert skitbra, men, som sagt, det märker jag inget av normalt. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 20:34

Jag har Schubert piano trios med Beaux Arts trio och stråktrios med Grumiaux trio :) De är jättebra :D Har du sett filmen Barry Lyndon?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2010-02-23 22:45

Ett guldkorn *

Kan du beskriva dina problem Thomaz, som doktorn sade.
Förstår jag dig rätt tycker du inte om detta heller:
länk

Karajan 4-ever :mrgreen:

Användarvisningsbild
Thomaz
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-10-02

Inläggav Thomaz » 2010-02-24 01:50

Mitt problem är att jag anser Karajan vara den främste av alla dirigenter någonsin och att hans inspelningar aldrig speglar det sound han fick fram ur sina berlinare live. Han trodde sig ha kunskaper inom audiotekniken, men det låter bara tillrättalagt och felbalanserat.

Ett utmärkt exempel är när han spelar in Schönbergs Variationer så flyttar han instrumenten inom orkestern för att få fram maximal klarhet på skiva, mellan varje variation alltså.

Det finns ett par DVD:er som är i närheten av hur det lät live.

Användarvisningsbild
Thomaz
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-10-02

Inläggav Thomaz » 2010-02-24 01:53

Apropå länken så kan jag meddela att jag avskyr Glenn Gould. Han är en sådan musiker som ställer sig ivägen för musiken. Men det där rattvridandet det har alltid funnits och gör så än idag. Tyvärr.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2010-02-24 15:21

Thomaz skrev:Mitt problem är att jag anser Karajan vara den främste av alla dirigenter någonsin och att hans inspelningar aldrig speglar det sound han fick fram ur sina berlinare live. Han trodde sig ha kunskaper inom audiotekniken, men det låter bara tillrättalagt och felbalanserat.


Det är ju därför hans EMI-inspelningar ofta låter bättre. Mycket eftersom han hade mindre att säga till om där, och kunde därför koncentrera sig på musiken!

En platta jag brukar vifta med när det kommer till bra stereoljud är den 51 år gamla HMV-inspelningen av Stravinskijs Våroffer med Philharmonia Orchestra och Igor Markevitch (Testament).. Jag vet ingen inspelning av våroffer som berör mej mer!!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-02-24 18:04

petersteindl skrev:Jag har Schubert piano trios med Beaux Arts trio och stråktrios med Grumiaux trio :) De är jättebra :D Har du sett filmen Barry Lyndon?


Självklart! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Poppen
 
Inlägg: 732
Blev medlem: 2007-03-26
Ort: Hökarängen

Inläggav Poppen » 2010-02-24 21:25

Michael Tilson Thomas Mahler cykel på SFS Media .
Köp till bra priser från megastore.se

Basviolenerna går så djupt så att väggarna vibrerar i självresonans.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2010-03-05 23:55


Användarvisningsbild
MrQaffe
 
Inlägg: 1356
Blev medlem: 2005-10-21
Ort: Vänerns sydspets

Inläggav MrQaffe » 2010-04-23 17:25

Gamla Decca och Lyrita är bra.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2010-04-23 18:41

Thomaz skrev:Nämen stopp o belägg! Säga vad man vill om Karajans inspelningar, men några hifi-produkter är de verkligen inte. En mer onaturlig ljudbild får man leta efter.

HiFi är det inte, men sedan jag bytte upp mig till betydligt bättre pickup och förförstärkare har jag lättare att ta till mig Karajans musikaliska budskap och inte sitta och fokusera på vad "Tonmeistern" hittar på för hyss.

Tyvärr har jag bara hört Berlinfilharmonikerna under Karajans ledning en gång, på gästspel i Hamburg. Det var utsålt, men på konsertdagen hade Karajan inspekterat utrymmet på podiet och gett tillstånd att sätta in några extrastolar på kanterna. Jag fick en plats som "siste man" i andrafiolerna.
Mycket originell ljudbild, men en magisk upplevelse.
Efter att ettan gått i golvet slöt Karajan ögonen och öppnade dem inte förrän sista tonen klingat ut i varje sats.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2010-04-23 19:17

Jag hörde Berlinfilharmonikerna med Rattle i fjol i Stockholms konserthus. På programmet stod verk av Webern, Stravinsky och Beethoven. Det var j-ligt bra det också. :)

En sak som jag undrar över från den konserten är att de bara hade med sig 6 kontrabasister. I avslutningsnumret, Beethovens 7:e symfoni, så förstärktes basstämman med 2 kontrafagotter (!). Varför gjorde man så, är det någon som vet?

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Inläggav bran » 2010-08-11 13:25


Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2010-08-11 14:59

gnypp45 skrev:Jag hörde Berlinfilharmonikerna med Rattle i fjol i Stockholms konserthus. På programmet stod verk av Webern, Stravinsky och Beethoven. Det var j-ligt bra det också. :)

En sak som jag undrar över från den konserten är att de bara hade med sig 6 kontrabasister. I avslutningsnumret, Beethovens 7:e symfoni, så förstärktes basstämman med 2 kontrafagotter (!). Varför gjorde man så, är det någon som vet?

Helt OT, men jag snubblade över förklaringen när jag läste en gammal intervju med nyligen bortgångne dirigenten Sir Charles Mackerras:
DH: But I always wonder what the music would sound like played by a really large band, or at least the size and mix of instruments that we know he had at the time.

CM: Quite so. It's known, for example, that there were two contrabassoons in the orchestra at the first performance of Beethoven's Seventh Symphony, and I always do use one in that work, even though there's no part in the score.

DH: They play with the bass part?

CM: Yes, and I'll tell you what sounds marvelous--the opening of the second movement. It really sounds great with the contrabassoon. It lends the music a whole new color. Of course, Beethoven didn't specify this particular sound in the score, but in those days the orchestras were rather ad hoc, and if you couldn't get enough basses, you used what was available.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Klassisk musik med riktigt bra ljud?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-07 16:41

Detta verkar hyfsat lovande.

Inte "katedraldjupt", vilket det rimligen inte skall vara heller. Men tillräckligt för att jag inte skall distraheras av någon jobbig "hopgyttrad platthet".
Ids inte prova hur det blir med Scalaren i "by-pass". Det är så trist att jämföra hit och dit... :)
Som nästan alltid så låter grupper av violiner alltför energirika i toppen. Det verkar vara något man får uthärda.
Kompromisslöshet kan nog bara infinna sig hos den som är beredd att kompromissa lite med sina krav...
:)

nedladdning (2).jpeg
nedladdning (2).jpeg (9.21 KiB) Visad 936 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klassisk musik med riktigt bra ljud?

Inläggav Morello » 2023-12-07 16:46

Borde inte titeln vara "konstmusik" - så att inte den samtida konstmusiken exkluderas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Klassisk musik med riktigt bra ljud?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-07 16:50

Morello skrev:Borde inte titeln vara "konstmusik" - så att inte den samtida konstmusiken exkluderas?


Okay då, petmoster. :D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Konstmusik med riktigt bra ljud

Inläggav Strmbrg » 2023-12-08 09:23

Tillräckligt bra ljud för att det skall vara bra. :)
Rejält med duns i basen för dem som skakar igång på slikt. (Tror jag hörde det i trean.)

Själv lyssnar jag på helheten.
:)

Blir fyran nu innan dagens tjänstebilsutflykt söderut.

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzk1MzIzNi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6MzAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE1NDk0NTYwMjV9.jpeg
eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzk1MzIzNi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6MzAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE1NDk0NTYwMjV9.jpeg (13.46 KiB) Visad 884 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Konstmusik med riktigt bra ljud

Inläggav Morello » 2023-12-08 10:49

Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:

https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/
Bilagor
ECM_1469_70-2-1-1000x1000.jpg
ECM_1469_70-2-1-1000x1000.jpg (57.1 KiB) Visad 874 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Konstmusik med riktigt bra ljud

Inläggav Strmbrg » 2023-12-08 16:36

Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:

https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/


Undrar hur det är inspelat. :?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Konstmusik med riktigt bra ljud

Inläggav PerStromgren » 2023-12-08 17:40

Strmbrg skrev:
Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:

https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/


Undrar hur det är inspelat. :?


Det vet jag inget om, men det är en snygg lokal! https://musiquecdf.ch/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Konstmusik med riktigt bra ljud

Inläggav Strmbrg » 2023-12-08 18:14

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:
Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:

https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/


Undrar hur det är inspelat. :?


Det vet jag inget om, men det är en snygg lokal! https://musiquecdf.ch/


Det kanske är väldigt bra inspelat, men i mina öron låter det inte så trevligt.
Diffust rent rumsligt, eller hur jag skall formulera det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster