Vilka skivor med Prince?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Vilka skivor med Prince?

Inläggav hifirocker » 2004-09-26 20:40

Ja precis, vilka skivor är det som gäller med Prince?

Purple rain verkar vara något av en klassiker och av det jag hört så verkar det vara en bra skiva.
Intrycket jag fått av de som gillar Prince så är det först och främst de skivor han släppte på 80-talet som är de bästa.
Vad anser ni?

PS. Ljudkvaliteten verkar vara bra (dvs, inte söndermastrat), trevligt.

Användarvisningsbild
__10
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 2003-09-30

Inläggav __10 » 2004-09-26 20:51

Prince äldre prylar är i mina öron bättre än de nyare. Mycket beror det förstås på tjafset med Warner och att han släppte lite väl mycket skit han hade i källaren då och ett tag efter det.

Personligen håller jag nog "Dirty Mind", ovan nämnda "Purple Rain", "Parade", "Sign 'O' the Times", "Diamonds and Pearls" och "O+>" (eller "The Love Symbol Album" som det väl också kallas) som hans bästa, men självklart behöver man äga och älska dem alla! En bra introduktion med många av hitsen är ju tredisksamlingen "The Hits/The B-Sides" som kom 1993, men det är förstås självklart!

Prince är makalöst bra!! :D

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-09-27 11:31

Thohoo! Jag har precis återupptäckt Prince och köpt ett gäng av hans åttiotalsalbum på vinyl. Sköna skivor, sköna omslag, skönt ljud. Bäst av alla är Parade!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilka skivor med Prince?

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 19:04

hifirocker skrev:Purple rain verkar vara något av en klassiker och av det jag hört så verkar det vara en bra skiva.
Intrycket jag fått av de som gillar Prince så är det först och främst de skivor han släppte på 80-talet som är de bästa.
Vad anser ni?

PS. Ljudkvaliteten verkar vara bra (dvs, inte söndermastrat), trevligt.


Jag är inte överens med dig om ljudkvalitén. Tvärtemot tycker jag just att det är söndermastrat... Framför allt låter hans röst alltid väldigt distad, såsom ofta Lenny Kravitz gör. Nu vill dom säkert att det ska låta så, men jag gillar det som sagt inte...

Musiken som Prince gör är ganska bra, bättre förr än nu. Och jag tycker att han är väldigt ojämn. Jag minns en gång för länge sedan när jag och en kamrat lyssnade igenom en hög med skivor (mitten 80-talet) och vi avslutade just med låten Purple Rain. När sista tonen klingat ut frågade min kamrat "Varför har han gjort dom andra låtarna?" :-)

En liten man med ett stort ego. Tramset med det sk namnbytet till "The Sign" var ju enbart patetiskt...

Men väljer man ut hans godbitar får man ihop en del del mycket bra musik!

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 19:45

De viktigaste:
Dirty Mind
1999
Purple Rain
Around The World
Parade
Sign 'O' The Times
LoveSexy
Batman

Man bör ha alla dem. :) Därefter kommer tycker jag For You, Prince och Controversy.

Efter det Graffiti Bridge och Diamonds And Pearls. Sen resten av det nyare har jag inga högre tankar om.

De tre första skivorna låter bäst har jag för mig (For you, Prince, Dirty Mind).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-09-28 10:05

Bill50x: Att Prince började kalla sig "Thes Symbol" eller "The artist formerly known as Prince" var ju dock inte någon grej som han kom på för att han tyckte det var coolt. Istället var det så att han hade skrivit på ett kontrakt som förbjöd honom att ge ut skivor under namnet Prince eller vilket annat namn som helst innehållande vanliga bokstäver (!) under en viss tid. Så när han blev less på sitt skivbolag var han tvungen att byta namn till något utan bokstäver för att inte åka på en fet stämning, och det gjorde han.

Ranefjord: Jo dom tidigaste skivorna har också sin charm, men det är lite för mycket mesfunk över dom i mitt tycke. Lite längre in på 80-talet blev det lite mer svulstigt och storslaget, det är det jag gillar mest hos Prince.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-28 19:33

Blue skrev:Bill50x: Att Prince började kalla sig "Thes Symbol" eller "The artist formerly known as Prince" var ju dock inte någon grej som han kom på för att han tyckte det var coolt. Istället var det så att han hade skrivit på ett kontrakt som förbjöd honom att ge ut skivor under namnet Prince eller vilket annat namn som helst innehållande vanliga bokstäver (!) under en viss tid. Så när han blev less på sitt skivbolag var han tvungen att byta namn till något utan bokstäver för att inte åka på en fet stämning, och det gjorde han.


Märkligt att skriva på ett sådant kontrakt 8O Var det kontraktet det skrevs om, som var värt 300 miljoner eller nåt på några år? I så fall är det väl bara att leverera....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-28 19:55

Prince är och har alltid varit extremt ojämn. 90% av produktionen är mög, 9% bra + ett och annat mästerverk.

Jag såg lite av kalrn på TV härom månaden, då spelade han några låtar från sin nya platta. Jag hade räknat ut honnom totlat, som en föredetting. Men det här svände! Mycket bra! Det senaste albumet kan vara ett av hans bästa.

I övrigt är det 80-talstoffet som gäller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
__10
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 2003-09-30

Inläggav __10 » 2004-09-28 22:48

Ska man verkligen njuta av Prince är det tveklöst lajv som gäller! Varje gång jag har sett honom spela har det varit tre-fyra timmars ohämmad funk och total, extatisk njutning!

Att säga att 90 % av Prince produktion är dålig är att ljuga. Eventuellt kan det bero på dålig musiksmak! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-29 21:39

__10 skrev:Att säga att 90 % av Prince produktion är dålig är att ljuga. Eventuellt kan det bero på dålig musiksmak! :wink:


Vad som är lögn i Säffle är sanning i Åmål.... eller är det tvärtom?

Tyvärr är jag nog böjd att hålla med om att merparten (eller åtminstone stora delar) av Prince´ produktion är mindre bra, fast jag ser inte det som en lögn utan åsikt :D För mig får alla andra gärna tycka tvärtom, bara jag slipper lyssna!

Att jag tycker vissa delar av hans produktion är mindre bra betyder iofs inte att det är dåligt. Utan snarare jämfört med det han gjort som är verkligen bra. Precis som Max tycker jag hans produktion är synnerligen ojämn.

/ B

Användarvisningsbild
__10
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 2003-09-30

Inläggav __10 » 2004-09-29 23:10

Men du får inte välja, alla måste lyssna!! :D :wink:

Allting är ju relativt förstås, men att säga att 90 % av Prince produktion är "mög" är att ta i vem eller vad man än jämför med! Möjligen, möjligen att man närmar sig sanning om man har lyssnat sig igenom allt som bor i mannens (?) källare, men det tror jag inte att nån här har.

Prince är kung, så enkelt är det! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-29 23:21

__10 skrev:Prince är kung, så enkelt är det! :wink:


Ingenting är så enkelt 8)


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster