Alltså, det finns ju hur många släpp som helst av deras skivor, men vilka är
dom bästa? Om vi tar Animals som exempel, där hittar jag 11 olika släpp,
Wish You Were Here 14 och DSOTM åtminstone 20 olika.
Vilka utgåvor bör man välja egentligen?
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Svante skrev:Nefilim skrev:Pink Ployd?? Känner inte till den gruppen.
Han menar Plink Floyd.
Jo det förstod jag, men jag såg ett tillfälle att retas lite.
Aerob skrev:Tack för ett bra länktips Peter. Verkar som att CP35-3017 / Japanese Black
Triangle är en av dom finare släppen av DSOTM.
En annan fråga som dyker upp, ponera att man skulle ladda ner denna skiva,
och det finns en "De-emphasized" och en "pre-emphasis" version av släppet,
vilken skulle man då välja? Dom där två orden är rena grekiskan för mig..
brimstone skrev:Aerob skrev:Tack för ett bra länktips Peter. Verkar som att CP35-3017 / Japanese Black
Triangle är en av dom finare släppen av DSOTM.
En annan fråga som dyker upp, ponera att man skulle ladda ner denna skiva,
och det finns en "De-emphasized" och en "pre-emphasis" version av släppet,
vilken skulle man då välja? Dom där två orden är rena grekiskan för mig..
Pre-emphasis innebär att det finns en diskanthöjning som CD-spelaren ska kompensera för vid avspelning. Om man gör en kopia av en skiva på CD-R behöver man inte göra de-emphasis, dvs modifiera filerna för att ta bort diskanthöjningen. Det kan därför vara bra att ha kvar orginalfilerna. För avspelning på dator, mp3-spelare och liknande måste man göra de-emphasis. Det finns ett program som heter SoX som kan göra de-emphasis, det har dock inget grafiskt användargränssnitt.
Om man vill veta vilka CD-utgåvor av ett visst album som anses vara bra är det oftast en bra idé att göra en sökning på Steve Hoffmans forum. Lättast är att använda Google och lägga till "site:stevehoffman.tv" i sökningen.
brimstone skrev:Om man vill veta vilka CD-utgåvor av ett visst album som anses vara bra är det oftast en bra idé att göra en sökning på Steve Hoffmans forum. Lättast är att använda Google och lägga till "site:stevehoffman.tv" i sökningen.
Aerob skrev:Vilka utgåvor bör man välja egentligen?
brimstone skrev:Om man vill veta vilka CD-utgåvor av ett visst album som anses vara bra är det oftast en bra idé att göra en sökning på Steve Hoffmans forum. Lättast är att använda Google och lägga till "site:stevehoffman.tv" i sökningen.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster