sacdlab

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

pgmj

sacdlab

Inläggav pgmj » 2010-09-22 10:52

Någon som handlat från denna sida?

http://www.sacdlab.cn/

Jag gillar SACD med surroundljud, men stör mig på att behöva hantera skivor igen. Nu verkar det iofs som att man ändå måste bränna skivan man laddat ner från denna site, så det löser ju inte det problemet, men distributionen är iaf mer miljövänlig...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-22 20:28

Det är ju DVD-Audio, som i och för sig varit DSD. Jag ser inte poängen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-09-24 14:01

Poängen är väl dels att slippa posthanteringen, dels att priset är lägre.

Jag hittade iaf ett mindre suspekt, och bättre alternativ i 2L som säljer 5.1 FLAC downloads. Dock inte direkt billigt och utbudet är mycket begränsat. Ska bara ordna en apparat som kan spela upp filerna också... Ev. går det med www.atvflash.com för min Apple TV (väntar på svar från supporten) eller så investerar jag i en Playon!HD Mini. Eller så får man stå ut med att ha SACD i hyllan...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-24 14:10

pgmj skrev:Poängen är väl dels att slippa posthanteringen, dels att priset är lägre.

Ja, för sjutton, det är ju bra!

Men jag menar, vad är poängen att spela in musik i PCM (som 99,999% av all musik görs) och omvandla till DSD för att sedan omvandla tillbaka till PCM?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-09-24 14:27

Almen skrev:
pgmj skrev:Poängen är väl dels att slippa posthanteringen, dels att priset är lägre.

Men jag menar, vad är poängen att spela in musik i PCM (som 99,999% av all musik görs) och omvandla till DSD för att sedan omvandla tillbaka till PCM?

Min gissning, som är anledningen till att jag undrar om någon har erfarenhet av sidan, är att det är lite dubiös legalitet kring detta. De verkar ju distribuera konverterade SACD i DVD-format (alltså utan tillgång till studio master). I sig är det ju en bra idé, att det ska räcka med att ha en DVD-spelare för att kunna återge "HD-ljud" (ev. i surround), då både SACD och DVD-audio kräver speciella spelare för att återges.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-03 08:55

Almen skrev:

Jo, du förstår, man får lite extra krisp i diskanten när det är DSD. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Skivrekommendationer