Sitter och lyssnar på Infected och funderar på....

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Sitter och lyssnar på Infected och funderar på....

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2010-10-15 21:16

Har ett underbart "moment" i skrivande stund när jag sitter
och lyssnar på Infected Mushroom - Converting Vegetarians.
(första skivan)
Jag får en känsla att deras musik ligger före i tiden,
det finns egentligen inget som slår dem.
Jag komponerade själv egen musik "förr i tiden" med
program som Fasttracker 2 och Madtracker 2,
men kan aldrig förstå mig på hur de kommer på alla
effekter och kombinationer..
man tröttnar aldrig på deras låtar.
Sitter med mina Philips SHP 895 lurar kopplade till Sansui AU-555A. Otroligt vilken detaljrikedom och transistorsnabbhet.
Ljuden bryts och slås på så snabbt att det
känns som om hjärnan snurrar ett varv.

Tänkte också dela med mig av denna länk till de
som vill uppleva detsamma.

http://open.spotify.com/album/3LbcBylGvC80f5OTeQaVuM

Go kväll!
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-10-15 23:58

Håller med :D Infected är riktigt bra. Converting vegetarians är en bra platta, gillar också deras senaste skarpt. Classical mushroom är också bra :)

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-10-16 00:04

Jag kan inte annat än hålla med. De har fått väldigt mycket kritik från sina fans för att de vänt sig bort från psytrance och mer mot rock (eller nåt). Men jag tycker man kan se bortom genre-barriärerna och försöka förstå dem utan att relatera till andra artister. Först då ser man hur jäkla bra de faktiskt är. De blandar friskt och tar influenser från alla möjliga håll och kanter och får ihop det på ett genialiskt sätt.

Jag har alla deras cd-skivor men trots (eller tack vare) att de skiljer sig rätt mycket åt har jag svårt att plocka någon favorit. Det finns favoriter på alla plattorna!

Men nu är vi kanske psytrance-fans här så jag är väldigt nyfiken på hur andra tolkar dem. Jag blev väldigt förvånad när jag kom till det här forumet och upptäckte att rätt många verkar gilla Infected, och då inte bara gammalt ravefolk utan även audiofiler som annars lyssnar på jazz. Framförallt SVTs sköna dokumentärfilm Guldörat (som jag såg innan jag hittat hit).

edit: tycker det här avsnittet förklarar ganska bra vart jag strävade lite men inte lyckades formulera alls :wink: :lol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Infected_M ... #Biography

Det enda jag väntar på är att få höra en riktig kyrkorgel i nån låt. Borde kunna bli riktigt mäktigt.
Motstånd!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-16 08:58

Jag har gjort samma reflexion förut:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 181#300181

Infecteds senare album har dock råkat ut för tokmastering, som så mycket annat. Det allra senaste (legend of ...) brukar jag använda som demo på dåliga masteringar.

Men converting vegetarians är fin, trots att MasVisgraferna faktiskt inte är helt överväldigande.
Full analysis
Bild

Edit: Det är väl bäst att lägga till att det inte bara gäller det tekniska, jag gillar dem musikaliskt också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Skivrekommendationer