En riktig stinkare!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

En riktig stinkare!

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-06 15:20

Nils Landgren Funk Unit - Fonk Da World

Helt OK, musikaliskt, men dom tidigare plattorna jag har är klart bättre, särskilt Live från Montreux.

Fonk Da World är nog den sämsta svenska inspelning jag har. Intrumenten låter konstigt, något verkar fel med frekvensgången. Bruset är mycket högt, fullt hörbart hela tiden, inte bara i tysta partier som på vissa andra plattor.
Skivan 5000 miles verkar vara inspelad i samma studio, några år tidiagre. Ljudkvaliteten är inte jämförbar på något sätt, den gamla skivan låter MYCKET bättre!

Fonk Da World är producerad av Esbjörn Svensson. Någon skrev tidigare här på forumet att producenten ofta är en musiker som har mycket åstiker om allt och ska pilla på alla små knappar som finns. Kanske kan vara så i det här fallet.
Hur som helst, producenten har ett stort ansvar för hur produkten blir såväl musikaliskt och tekniskt. Svensson bör hålla sig till att klinka piano, det kan han.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: En riktig stinkare!

Inläggav jockewe » 2004-11-06 23:04

Max_Headroom skrev:Nils Landgren Funk Unit - Fonk Da World

Fonk Da World är producerad av Esbjörn Svensson. Någon skrev tidigare här på forumet att producenten ofta är en musiker som har mycket åstiker om allt och ska pilla på alla små knappar som finns. Kanske kan vara så i det här fallet.
Hur som helst, producenten har ett stort ansvar för hur produkten blir såväl musikaliskt och tekniskt. Svensson bör hålla sig till att klinka piano, det kan han.


Esbjörn är nu kanske en av de mest ljudmedvetna musiker jag vet, det hörs t.ex på hans sätt att spela bl.a. men framförallt på hans egna skivor. Det vi inte vet det vet vi inte, eller hur ...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2004-11-07 02:10

Skivan kanske blev "mastrad"... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-07 10:07

Producenten bör vara musiker, enligt mitt tycke. Mixare och teknisk personal som drar i spakarna skall vara musiker också, men de skall ju vara bra på tekniken också, självklart.

Håller med att 5000 Miles är ett suvve album! Gillar den starkt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: En riktig stinkare!

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-25 20:22

Spelar denna igen nu... Ojämt så det räcker såväl musikaliskt som produktionsmässigt.
Någon mer som kan rapportera om märkliga panorerings effekter i slutet av spår 3, Mo Stuff? Låter märkligt. Albumet bär ju lite spår av electronica, så det är nog inget misstag, det som sker alltså.

Just nu går spår 5, ett av plattans bästa både musikaliskt och vad gäller produktionen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster