Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?
philip skrev:perstromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?
Länka gärna!
Alexi skrev:Alla inspelningar jag hört av Mozart Requiem in D minor, K. 626: Dies irae. Har antingen allt för liten kör eller så distar det kraftigt när kören tar i. Det här stycket borde ha en enorm dynamik där kören i princip helt överröstar orkerstern tycker jag.
petersteindl skrev:Enkelt
Solti, naturligtvis.
http://www.amazon.com/Mozart-Requiem-Aug%C3%A9r-Bartoli-Solti/dp/B0000041ZS/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1299010815&sr=1-1
perstromgren skrev:Jäkla behändigt att så lätt kunna jämföra inspelningar, det har jag aldrig tänkt på! Tack för den idén, Alexi!
Peter har fel, Solti går att leva utan, denna gång. Weil for president. Solti har man till Beeth 9, däremot!
Sorry for OT, Alexi.
perstromgren skrev:Jäkla behändigt att så lätt kunna jämföra inspelningar, det har jag aldrig tänkt på! Tack för den idén, Alexi!
Peter har fel, Solti går att leva utan, denna gång. Weil for president. Solti har man till Beeth 9, däremot!
Sorry for OT, Alexi.
Det kan iaf göra just så kören låter distad och gröta till det.petersteindl skrev:Alexi, påverkar en längre efterklang crestfaktorn i förhållande till en kortare efterklang?
MvH
Peter
Längre efteklang innebär ju i någon mening att man lägger ihop fler ljudkällor (spegelkällorna blir viktigare) och de blir sämre korrellerade eftersom det har gått längre tid sedan de skapades (om ljudet lever kvar länge). Fler ljudkällor => högre toppfaktor
Alexi skrev:Det kan iaf göra just så kören låter distad och gröta till det.petersteindl skrev:Alexi, påverkar en längre efterklang crestfaktorn i förhållande till en kortare efterklang?
MvH
Peter
Jag rådfrågade en expert på området och fick svaret:Längre efteklang innebär ju i någon mening att man lägger ihop fler ljudkällor (spegelkällorna blir viktigare) och de blir sämre korrellerade eftersom det har gått längre tid sedan de skapades (om ljudet lever kvar länge). Fler ljudkällor => högre toppfaktor
Jag med och det är synd att de dynamiskt komprimerat det hela för att göra skivan mer lättlyssnadpetersteindl skrev:Då vill i alla fall jag ha ljudåtergivningen såsom det var på plats om det finns möjlighet till det i inspelningen.
MvH
Peter
Jag har lagt in den på Spotify nu också, den är tyvärr den hårdast komprimerade av dem alla, men annars tycker jag den är riktigt bra. Orkestern ligger lagom i bakgrunden så kören inte blir dränkt, tempot på Dies Irae känns precis lagom snabbt, inte stressat, men ändå rappt.Britt-Gunnar skrev:denna kanske:
http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=7883
http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem- ... =1-2-fkmr1
Alexi skrev:Nivåskillnaden mellan när en person sjunger lite svagt och när en stor kör tar i ordentligt upplever jag som en nivå skillnad på 40-50dB minst, men ingen av de stycken jag hört har mer än 24dB i toppnivå. Jag inser att det skulle leda till en inspelning som hade en extremt låg medelnivå.
PerStromgren skrev:Jag vet inte om jag möjligen är okänslig, men jag tycker att Weil med Tafelmusik Baroque är alldeles utmärkt! Jag lyssnade nyss på Spotifyversionen med (enkla) lura och hörde inget där, åtminstone. Men kanske kören är för liten?
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster