Lykke Li - Wounded Rhymes

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Micke65

Lykke Li - Wounded Rhymes

Inläggav Micke65 » 2011-03-28 21:57

Riktigt bra, rekommenderas!
/micke

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-28 22:54

Tack för tipset! Jag har aldrig lyssnat på Lykke Li, men jag läste några av de lyriska recensionerna och blev intresserad. Som ljudkvalitetsintresserad popfantast är jag också intresserad av att veta hur det låter innan jag spenderar mina slantar. Hur låter skivan, tycker du? Rent eller orent, dynamiskt eller odynamiskt? Det är inte så att du kan och vill köra åtminstone det första spåret på skivan i MasVis (www.lts.a.se/lts/masvis) eller ett ljudediteringsprogram och återkomma?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-29 09:08

PekkaJohansson skrev:Tack för tipset! Jag har aldrig lyssnat på Lykke Li, men jag läste några av de lyriska recensionerna och blev intresserad. Som ljudkvalitetsintresserad popfantast är jag också intresserad av att veta hur det låter innan jag spenderar mina slantar. Hur låter skivan, tycker du? Rent eller orent, dynamiskt eller odynamiskt? Det är inte så att du kan och vill köra åtminstone det första spåret på skivan i MasVis (www.lts.a.se/lts/masvis) eller ett ljudediteringsprogram och återkomma?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag minns inte riktigt hur skivan låter, murrigt tror jag. :?
Jag kan försöka mig på MasVis, återkommer.
/micke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-03-29 09:11

Du kan väll prova spotify pekka. Så slipper du subjektiva utlåtanden om ett så svårfångat begrepp som ljudkvalitet. :)

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2011-03-29 09:44

Hennes föregående skiva "Youth Novels" håller en jämnare och högre kvalite, spontant även ljudmässigt. Dock är jag väldigt förtjust några av låtarna, speciellt de som redan släppts på singel, "I Follow Rivers" och "Get Some, vilket gjorde att förväntningar skruvades upp rejält.

Bra skiva, men kanske inte den 5+ som jag hade hoppats på efter de inledande singlarna.

Med vänlig hälsning
at

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-29 11:34

peetwa skrev:Du kan väll prova spotify pekka. Så slipper du subjektiva utlåtanden om ett så svårfångat begrepp som ljudkvalitet. :)

Hehe! :-) Nu var jag mest intresserad av graden av masteringprocessning, och då är ju MasVis eller andra grafer utmärkt. Spotify är inte riktigt min grej. Jag får kolla om någon av låtarna finns på YouTube!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-29 12:54

Jag vill minnas att jag fick runt 11dB i Crest, nya datorn har tyvärr inte stöd för Stereomix, så jag kan inte kontrollmäta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-03-29 13:01

PekkaJohansson skrev:
peetwa skrev:Du kan väll prova spotify pekka. Så slipper du subjektiva utlåtanden om ett så svårfångat begrepp som ljudkvalitet. :)

Hehe! :-) Nu var jag mest intresserad av graden av masteringprocessning, och då är ju MasVis eller andra grafer utmärkt. Spotify är inte riktigt min grej. Jag får kolla om någon av låtarna finns på YouTube!

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är mycket möjlig men du frågade hur skivan lät, rent eller orent, dynamiskt eller odynamiskt. Skillnaden mellan spotify och youtube är mycket stor. Men du gör givetvis som du vill. :wink:

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-29 18:45

Körde första spåret i MasVis

Bild

/Micke

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-03-29 22:23

Stort tack, Micke65! Det ser ut ungefär som jag befarade och som mycket annan popmusik utgiven efter 1995. Nåväl, jag ska ändå försöka provlyssna plattan - när det rapporteras om influenser av Spector och 60-talets flickgrupper kan jag inte stå emot!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-01 23:49

Lyssnade nu ikväll på henne i programmet skavlan.
Det var visserligen bara en låt, men det var inte speciellt mycket att ha tyckte jag i alla fall.
Ska ändå ge mig tid att lyssna på lite fler låtar med henne.
På skavlan sjöng hon riktigt illa.

Återgå till Skivrekommendationer