Ny skiva under inspelning, smakprov!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Noak

Ny skiva under inspelning, smakprov!

Inläggav Noak » 2011-08-08 13:10

Håller på att spela in något som jag hoppas på att ge ut som debutalbum. Det är kul, men eftersom jag jobbar själv (skriver, producerar, spelar, spelar in och mixar) är det svårt att få nån annans syn på saker och ting. Jag postade en låt på soundcloud, så om det är någon som vill gå in och lyssna och lämna en kommentar här så vore jag tacksam. Finns även för nedladdning i mp3 format där för den som vill.

http://soundcloud.com/noakwesterberg/helen
/Noak

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-08-10 16:24

65 visningar, inga synpunkter? Ska jag tolka det som att det var bra eller riktigt dåligt? :)
/Noak

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-11 13:21

Det var ju riktigt proffsigt! :) Nu slarvlyssnade jag bara lite vid datorn men tummen upp! Undrar dock lite hur du vill placera dig genremässigt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:32

Det är här ju inte min musiksmak, men jag kan ändå kommentera produktionen, som är riktigt snygg! Och låten går säkert hem bland pop-barnen.

Jag tycker dock att du kan klippa låten vid 4:00, det som kommer efter känns litet malplacerat, även om jag gissar att du vill skapa en intim känsla av att titta in i studion.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-11 13:38

Kul låt, bra sång! :D

Och nu kommer mr Critical Producer:
- Blir inte sams med pukornas panorering. Tror att låten skulle passa bättre med ett mer samlat trumset lite längre bak i ljudbilden.
- Något händer vid 1:25, är det enbart gitarren som fallerar?
- Lite seg känsla över hela låten. Testa att använda triolkänslan lite mer fritt för att få mer rörelse i t.ex. trummor och mandolin (eller är det ukulele?).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 13:41

Hade jag gjort den så hade jag strukit en repetion i introt... och så hade jag gått på med ett instrument till (en warm pad eller något vid c:a 25s)

Sen saknar jag att det inte händer något mer... känns som det finns två uppenbara vägar att gå.... antingen stråkar eller brass... lite beroende vadför stil man vill ha. Brass känns roligare.

Håller med om att den borde klippas vid 4min.

Grunden är sund däremot, inget fel på det alls. Men det händer för lite "ljudmässigen" för min smak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-08-14 17:21

Tack för alla kommentarer! Att det är svårt att genrebestämma må vara ett faktum men jag ser det snarare som positivt. Man vill ju inte att det ska låta som nåt som redan finns :)

Kommer nog, precis som några kommenterat, klippa slutet när jag mixar det. Blev bara en spontan grej som uppstod när jag spelade in. Sen ligger det nog nåt i att det ska hända lite mer i låten också, kan lätt kännas lite enformig som det är. Tillbaka till ritbordet!
/Noak

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-08-16 18:01

Jag har bara provlyssnat på datorn. Det låter klart och tydligt och då gör det antagligen det på stereijon också.

Jag kan inte säga något om dynamiken heller. Det är ju uppenbart inte tokkopmrimerat i alla fall.

När det gäller produktionen så gillar jag den. Det är inte för mycket, lagom med grejjor som händer, ingen orgie i effekter. Kort sagt, så här vid en slölyssning så låter det välgjort och bra.

Jag håller med PerStromgren. Kapa vid 4:00, typ. Det som kommer efter tillför inte något, enligt mig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-08-16 21:32

Det här är inte min musik men man kan ju ha synpunkter ändå. Den är lite enahanda men det skulle man kunna rå bot på genom att använda den lilla gitarrslingan som du introducerar mot slutet (vid 3.59) och lägga in den innan refrängerna också (utan komp, helt naket). Alltså, tre takter akustisk gitarr (från slutet) innan varje refräng. Och i slutet kanske lägga på ytterligare en liten akustisk slinga ovanpå gitarren så att det inte låter likadant (en liten nedgång på E-strängen t ex). Inte så mycket men kanske med en böjd ton här och där. Då skapar du lite dynamik.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-08-18 10:18

Nej, mina råd var rent av korkade. Det funkade inte. Så jag föreslår några andra förändringar. Det har med längd, refräng och tempo att göra. Jag gjorde en liten remix. Den är ganska primitiv och så blev den fel (det är refrängen och inte bryggan som ska komma vid 1,14). Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på men man får liksom vända på allt i huvet där. Alltså 1.39 byter plats med 1.14 om jag minns rätt.
Sen har jag förstört ljudkvalitén med jitter men det var det enda sättet att få fart på låten. Jag tyckte det gick alldeles för sakta så jag har speedat upp den ganska många procent. Här kan man lyssna om man har lust:
http://soundcloud.com/knutanders/helen-ii#

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-08-18 12:33

Det låter väldigt stabilt, nästan för stabilt! Hade trevligt med lite högre drag i bland och att du tog i med rösten :)

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-08-22 21:22

Tack för era åsikter! Och tack till Momus som till och med gjort en remix. Kanske inte vore fel med en till vända på första refrängen, får klura på det.
/Noak

Återgå till Skivrekommendationer