November's Doom - Into Night's Requim Infernal

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

November's Doom - Into Night's Requim Infernal

Inläggav sebatlh » 2011-08-18 13:16

En bekant lurade på mig ett konto på emusic. Det är en typ av prenumerationstjänst där man varje månad får ett gäng låtar att ladda ner.
Eftersom inte allt finns där så får man leta runt en hel del innan man hittar saker man vill ha.
Låter ju sunkigt, men! Man tvingas leta efter nytt och jag har på så sätt hittat en hel del skojj.
Tänkte dela med mig av intrycken från ett av de senare förvärven (som nu inte finns kvar där :o).
(Hoppas det inte finns en tråd redan, sökte men hittade inte något. Å jag läser inte här så ofta)

Doom metal av "November's Doom". Tydligen är de gamla veteraner baserade i Chicago. Aldrig hört talas om dem förr :P Nåja, doom har jag knappt lyssnat på alls så det är inte så konstigt.

Det man får på skivan "Into Night's Requim Infernal" från 2009 är tung och fet hårdrock i mestadels lågt tempo. Riktigt doom vet jag inte om man kan kalla detta då det är lite för mycket fart i det hela.
Skivan har en lätt atmosfär av vampyr-tramseri-romantik-blajj. Tankarna går mot filmer som Queen of the Damned och dylikt. Det är däremot ingen distraktion utan innebär bara lite rensång och annat snyft snyft. Det tar aldrig överhanden utan det brutala i musiken står på förstaplats.
Överallt förutom på det fjärde spåret ska sägas. Det spåret är så dåligt så det är bortkryssat i iTunes. Skivan blir då ca 10ggr bättre efter den enkla operationen :-)
Skivans längd är strax över en halvtimme (utan spår 4 som inte ska vara med ändåså) och det räcker ganska bra då man blir lite mätt på det hela mot slutet.

Hifimässigt har jag inte så mycket att säga om skivan då jag bara hört den i hörlurar och genom gamla AR-6or kombinerat med en döende harman kardon. Vintagehifi på jobbet = the shit. I varje fall när man jobbar sent ;-)
Skivan är välproducerad och välspelad. Jag har inte hört något att invända mot.

Rekommenderas :-)

Användarvisningsbild
Melander

Inläggav Melander » 2011-08-19 09:52

Spinner vidare på doom metall genren och tipsar dig om Draconian, ett svenskt band som har producerat skivor i ca 10 år.
Erkänt band runt om i världen, men man ser dem sällan spela i sverige

http://open.spotify.com/track/3jNIb09bb31I879sZThXR1

Death, come near me på den skivan är ett mästerverk

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2011-08-24 17:16

Glömde svara men, heh. Snacka om att vi inte tycker lika :lol:

Mästerverk. Ja jo tjena :P

[edit]
Hmm kanske lite väl aggresivt skrivet. Nåväl, jag tyckte det var kul att man kan ha så olika uppfattningar om musik i samma genre.
:)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2011-08-25 21:56

Hade det här varit facebook så hade jag tryckt på "like" nu :)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-03 20:56

Zeeall skrev:Jesus built my hot rod and God listens to Slayer!

Hade detta varit Facebook så hade jag tryckt på "gilla" :D
Miljö-alarmist

Återgå till Skivrekommendationer