Moderator: Redaktörer
momus skrev:Nu har jag i alla fall tagit kontakt med Håkan Sjögren på Sonoconsult (som hans firma hette redan på den tiden). Vi får väl se om han kommer ihåg omständigheterna runt inspelningen. En liten intressant upptäckt: Dubbelalbumets sista sida består alltså av Allan Petterssons Barfotasånger. Det är en sångcykel från fyrtiotalet där han själv skrivit texterna. På den här inspelningen är det Erik Saeden som sjunger och pianosatsen är orkestrerad av Antal Dorati.
När jag lyssnade så var det samma häftiga upplösning som på Mahlersymfonin. Och jag har väl aldrig hört Erik Saeden så bra (hans vibrato är inte det lättaste för ett skivspår att hantera). Men vad är det som bullrar?
På flera ställen så bullrar det markant i bakgrunden. Först tror jag att det är skivspelaren eller pressningen som fallerar på nåt sätt. Sen är jag tvungen att titta ut genom fönstret för att kolla om det är något flygplan som lågflyger in mot Arlanda eller Bromma. Eller är det tåget eller åskan? Sen kommer jag på det. Det är tunnelbanan! Konserhuset ligger strax över Hötorgets tunnelbanestation och det är uppenbart att mullret kommer därifrån. Mullret dyker upp på flera ställen, ja på alla sånger. Och med samma intervall som tunnelbanan under högtrafik,
På samma sätt har jag hört en italiensk sportbil accelerera i ett pianissimo på en skiva som jag fick i slutet på åttiotalet. Det låter så ensamt på något sätt. Jag kan riktigt se den lilla bilen köra fort sent på kvällen (då jag inbillar mig att inspelningen gjordes). Uppenbart så spelade man in Allan Pettersson vid sisådär 17-tiden gissar jag. Vi får väl se vad Håkan Sjögren kommer ihåg.
momus skrev:Det är skönt att det finns såna som Peter Steindl. Nu kan vi ju alla lyssna. Undrar bara var den här inspelningen kommer ifrån. Är den tagen från en skiva eller är det ett digitaliserat masterband, det är frågan, Jag får lyssna imorgon och höra om det finns några knäpp (svensk vinyl från den här tiden var liksom inte känd för sin tystnad). Graveringen är i alla fall superb (släng dig i väggen Expo Norr) men, som sagt. Vad var det som Toolex Alpha rekommenderade som vinylmassa? Djävlarns så skräpit det låter när det ska vara tyst! Värre än DG faktiskt.
KarlXII skrev:Bra jobbat Peter.
petersteindl skrev:Jag tror att det är en utlänsk LP-utgåva. Det är en hnh. Kan vara Tysk eller Engelsk, jag minns inte från vilket land hnh kommer.
momus skrev:Jag har nu jämfört Flac-filen med mitt skivexemplar. Och det är skillnad. Precis som Bertil Alving skriver så är kanalerna omkastade. Det hörs tydligt i hörlurar med inte lika tydligt över mina högtalare eftersom den digitala varianten har en "smalare"ljudbild. (Det låter lite mer mono). Sen så går den digitala lite långsammare. Inpelningen ligger en halv ton lägre än skivan (för ett tag sen så kollade jag min Systemdek och den gick inte för fort i alla fall). Sen är det uppenbart att utsträckningen av diskanten och pregnansen i basen är sämre på flacen. En del mikrodetaljer är inte lika tydliga vilket gör att man upplever det som att man lyssnar på en inspelning istället för ett framförande. Det finns också lite distorsion som drabbar solotrumpet (spårskada?) som inte finns på LP:n. Däremot är spårljudet inte lika markant (flacen är överspelad från vinyl) och det är klart mycket mindre knäppar och skräp. Men huvudintrycket är att flacen har en mer "dov"ljudbild. Återkommer eventuellt senare när jag lyssnat lite mer.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster