Frank Sinatra

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Frank Sinatra

Inläggav MichaelG » 2011-10-16 19:59

Jag söker efter bra Sinatraskivor. Det finns ju 100-tals olika, men jag är ute efter någon typ av "best of" med bra ljudkvalité. Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand; Michael

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-10-16 20:22

Blandskivor vet jag inget om , men Sinatras bästa skiva är "Cycles"

http://open.spotify.com/track/35lBDaYBYRvWKAEc1OaVXl

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-10-16 21:06

De Capitol-samlingar som jag har provat har varit mer eller mindre skruvade, även de tidigaste. För Reprise-eran är det den här samlingen på Warner från 1983 som gäller:

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-10-17 13:18

Tack för tipsen! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-10-19 14:20

Hej!
Den bästljudande CD-samlingen ligger på Reprise och heter "Nothing but the best" och gavs ut för ett par år sedan. Här fick man till ljudet bra i den nya remastringen.

MFSL har gett ut ett par bra skivor dock ingen best of. Får du tag på MFSL "Swingin Lovers" (Capitol) på Guld CD så är du hemma;-)

Gillar du mest hans Capitol-år och vill köpa en box så är den engelska utgåvan av The Capitol Years 21CD den konsekvent mest välljudande.

Frank kan man aldrig få för mycket av.....

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-10-19 14:47

"Nothing but the best" får allt annat än goda omdömen av de få recensenter på nätet som intresserar sig för ljudkvalitet. Delvis ommixad och hårt komprimerad är två uppgifter som jag har hittat. shaft, du har inte tillgång till MasVis och vill köra skivan i programmet?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-10-20 20:30

I den lokal ICA-affären hittade jag "my way the best of frank SINATRA" (2CD) för en billig peng. Den låter faktiskt helt OK och riktigt bra på vissa spår. Då jämför jag med andra Sinatraskivor jag hört som kan låta väldigt komprimerat och hårt i klangen. Eftersom jag får ha relativt högt uppskruvad volym, tyder detta också på att skivan har hyfsad dynamik.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2011-10-21 23:08

Jag gillar den där sena Live At The Sands skivan!
(Edit)
Vi har den som DVA och den låter finemang, nu såg jag den här;
http://www.musicdirect.com/p-980-frank- ... g-2lp.aspx
(/Edit)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2011-10-23 19:50

MichaelG skrev:I den lokal ICA-affären hittade jag "my way the best of frank SINATRA" (2CD) för en billig peng. Den låter faktiskt helt OK och riktigt bra på vissa spår. Då jämför jag med andra Sinatraskivor jag hört som kan låta väldigt komprimerat och hårt i klangen. Eftersom jag får ha relativt högt uppskruvad volym, tyder detta också på att skivan har hyfsad dynamik.

Hälsn. Michael

Den har jag också och tycker att låter förhållandevis bra, även om det finns en del dist som jag misstänker härstammar från inspelningsutrustningen snarare än någon efterbehandling. Lite märklig mixning på sina ställen också med ordentliga volymändringar på blåset för att ge plats åt sången.
Men allt det är småsaker, den går att lyssna på bra volym och framförandena går inte av för hackor.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-11-08 14:09

PekkaJohansson skrev:"Nothing but the best" får allt annat än goda omdömen av de få recensenter på nätet som intresserar sig för ljudkvalitet. Delvis ommixad och hårt komprimerad är två uppgifter som jag har hittat. shaft, du har inte tillgång till MasVis och vill köra skivan i programmet?

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Ursäkta sent svar...;-)

Ja "Nothing than the best" är ommixad och har bla.a. ett annat slut på Come Fly with me. Jag får känslan när jag lyssnar på den att man gått en generation tillbaka till masterbanden och gjort ny mix med fräschare bandkopior.

Jag tycker mig höra mer detaljer i Franks röst samt orkester - det är lite Cinemascope över ljudet (lyssnar just nu) och allting målas med starka färger med breda penseldrag. Allting är väldigt tydligt och fylligt och Frankies röst låter levande och närvarande. Stort ljud som är "Bigger than life". Rätt eller fel? Men så var han Frankie - Bigger than life på alla sätt ;-) Jämfört med Resväskan som låter tamare lyssnar jag hellre på denna utgåva.

Jag har inte kört någon analys på skivan men nivån är högt lagd på modernt manér. Huruvida den är komprimerad har jag inte stört mig på. Det är såklart möjligt att analysera , men jag lyssnar hellre om jag gillar det jag hör än analyserar mig fram ;-) Det finns ju fler faktorer än komprimering som avgör hur det låter om en CD.

Skall jag vara lite kritisk så är inte ljudet mjukt utan drar åt det lite hårda hållet - fast bara en liten aning. Har man en anläggning med hårt mellanregister så får man förmodligen för mycket av det goda.

Som en liten utvikning så får man ingen ny remastring om man köper de ganska nya UK-utgåvorna på Reprise. Tydligen exakt samma som de gamla släppen från 90-talet. De låter helt ok, men inget att skriva hem om. Det är bara denna samling som är remastrad konstigt nog.

Slutsats: Köp och testa ;-) Ingen dyr samling samt att Frankie kan man inte få för mycket av.....

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-11-08 14:25

Tack till shaft för svar. Jag kan för protokollet meddela att jag nyligen har både fullyssnat (radiogrammofonen) och finlyssnat på Reprise-samlingen från 1983 och den låter riktigt bra. Likaså hörde jag hela "September of my years" (inspelad 1965) på första cd-utgåvan på Reprise och även den låter utmärkt. Ljudkaraktären på flera av dessa inspelningar är densamma - färgrik klang på orkestern och Frankie boy ganska närmickad. "Bigger than life" är en utmärkt beskrivning även här. Dynamiken verkar vara utmärkt på båda skivorna. Jag kommer att fundera både en gång och två innan jag handlar Sinatra i ommastrad form.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-11-08 15:26

Jag har precis hört på 'Live in Paris'. Riktigt bra, men lite skum stereobild på min MoFi vinyl.

JohanR

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-11-09 16:28

RJohan skrev:Jag har precis hört på 'Live in Paris'. Riktigt bra, men lite skum stereobild på min MoFi vinyl.

JohanR

Jag har samma vinyl :D
Man har historiskt haft problem med denna inspelning då masterbanden inte är bra. CDn låter rent förskräckligt illa, då är MoFin att föredra då de räddat upp en hel del, men det blir aldrig någon av Frankies mest välljudande inspelningar. Musikaliskt är den mycket bra dock ;-)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-11-10 13:25

Tack för infon.

Återgå till Skivrekommendationer