Nötknäppar sviten

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

Nötknäppar sviten

Inläggav teosig » 2011-12-08 21:32

Hej !

Tänkte kolla med er vilken dirigent och orkester framför Nötknäppar sviten
bäst helt enligt er mening.

Själv så har jag ingen åsikt om detta än utan är bara nyfiken i vilken riktning jag ska gå.

Kollade på Spotify för en liten stund sedan och det finns ju hur många versioner som helst speciellt av Waltz of the flowers som jag är mest intresserad av att höra.

Det som ni tipsar om behöver inte finnas på spotify, men gärna länk med nått litet lyssningsprov.

Så det är bara till att börja skriva ner era förslag.

Tack på förhand.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2011-12-09 13:25

Köp hela verket, inte bara sviten. Nötknäpparen är härlig musik rakt igenom. Jag rekommenderar en inspelning på RCA med Yuri Temirkanov. Hittas enkelt på Amazon.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2011-12-09 14:01

aha, det va mer än jag visste, vilket verk är det då som nötknäppar sviten ingår i ?
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-10 02:06

:mrgreen: Nötknäpparsviten är en svit ur Nötknäpparen 8) :D

Jag gillar den med Ansermet. Så här såg orginalet ut på vinyl

http://www.amazon.com/Tchaikovsky-Nutcracker-180g-33RPM-2LP/dp/B001DZ0Y4I/ref=sr_1_9?s=music&ie=UTF8&qid=1323473675&sr=1-9

Den finns på CD. http://www.amazon.com/Nutcracker-Ballet-Tchaikovsky/dp/B0000041VZ/ref=sr_1_2?s=music&ie=UTF8&qid=1323473827&sr=1-2

Jag vet inte hur de moderna inspelningarna är rent musikaliskt. Yuri Temirkanov har flera olika inspelningar varav några är med sviterna. Jag har inte hört alla men jag gillar ryska orkestrar till den här sortens musik och det finns en inspelning av en speciellt framtagen svit som han dirigerar med St. Petersburg Philharmonic och den verkar mycket bra. Man får med en hel del annan musik som också är bra.

Jag gillar naturligtvis Lt Kije och jag är vansinnigt förrtjust i L'Apprenti sorcier som alltid fängslar. Kanske det var Musse Pigg som hjälpte till i filmen Fantasia :) http://www.youtube.com/watch?v=t3HHfe-1F6s Otroligt fint tecknat och jättefint spel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2011-12-10 13:49

teosig, Nötknäpparen är en balett av Tjajkovskij, och som Peter skriver så är sviten hämtad ur den. En och en halv timmas musik har krympt till 20 minuter.
Inspelningen med Temirkanov jag syftar på är den med Royal Philharmonic i London RCA av hela verket.
Den Ansermetutgåvan hade jag en gång. Fast med feltryck på framsidan. Hunden från HMV, Nipper, var avbildad. Säkert värd sju miljoner idag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-10 16:24

Thomaz skrev:teosig, Nötknäpparen är en balett av Tjajkovskij, och som Peter skriver så är sviten hämtad ur den. En och en halv timmas musik har krympt till 20 minuter.
Inspelningen med Temirkanov jag syftar på är den med Royal Philharmonic i London RCA av hela verket.
Den Ansermetutgåvan hade jag en gång. Fast med feltryck på framsidan. Hunden från HMV, Nipper, var avbildad. Säkert värd sju miljoner idag.

Gillade du Ansermets version?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2011-12-11 13:59

Jajamensan. Ansermet var en fantastisk dirigent och i stort sett allt han gjorde var bra. Eller åtminstone så speciellt att det var intressant. Sen var hans orkester rätt originell i klangen. Så låter inga orkestrar idag.

Återgå till Skivrekommendationer