Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Du får hålla dig till välproducerad jazz.
Ja det har du för det ska vara ett k och inte c. Det finns faktiskt en hel del mycket välproducerad musik. Ett exempel som inte är jazz: Renaud Garcia-Fons.Nefilim skrev:Men jag har svårt för jazz. Jo, kan man kalla Jan Garbarec för
jazzkille? Han gillar jag. Norrmannen du vet. (Har säkert stavat hans namn fel).
Nefilim skrev:pLudio skrev:Du får hålla dig till välproducerad jazz.
Men jag har svårt för jazz. Jo, kan man kalla Jan Garbarec för
jazzkille? Han gillar jag. Norrmannen du vet. (Har säkert stavat hans namn fel).
celef skrev:jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu
celef skrev:jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu
Svante skrev:celef skrev:jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu
Och vad gjorde farbröderna då? Inte höll de tyst.
adzer skrev:+20dB motsvarar 100ggr effekten
Så har du en förstärkare på 100w kan du inte använda mer än 1w i medel för att inte topparna skall klippa.
Men jag har låtar med en bit över 25dB. Då rasslar effekten iväg
Legion skrev:adzer skrev:+20dB motsvarar 100ggr effekten
Så har du en förstärkare på 100w kan du inte använda mer än 1w i medel för att inte topparna skall klippa.
Men jag har låtar med en bit över 25dB. Då rasslar effekten iväg
Såklart..men en nolla hit eller dit..*s*
10ggr medeleffekt hade jag rett ut..
pLudio skrev:adzer skrev:Tiodubblar du effekten så får du +10dB.
2^10 = 1024
Legion skrev:Kan någon instruera en noob lite? Vilket dynamiskt omfång (crest?) ska en skiva ha innan den kallas välproducerad och icke komprimerad? 10db? 20? Utan att veta så säger aldrig Masvis-dumparna något..
Svante skrev:Legion skrev:Kan någon instruera en noob lite? Vilket dynamiskt omfång (crest?) ska en skiva ha innan den kallas välproducerad och icke komprimerad? 10db? 20? Utan att veta så säger aldrig Masvis-dumparna något..
Jo, det är just det de gör. Som första program i världshistorien adresserar det faktiskt precis det. (Det är inte ofta jag förhäver mig sådär, men jag tror faktiskt jag har rätt i det).
Du har helt rätt i att toppfaktorn (crest factor) ska vara vad den är, och förstås är det olika på olika musikstycken. Nu visar det sig väl att om man har en någorlunda normal mix av ljud (några instrument samtidigt) så blir inte toppfaktorn lägre än kanske 15 dB om man håller vantarna borta från slutmixen. Ofta blir det uppemot 20 dB och ibland ännu mer. De 8-10 dB som man ser hos en del produktioner går helt enkelt inte att få till utan processning av slutmixen.
Men, alldeles oavsett detta är det förstås frustrerande att man inte vet vad som är rätt. Allts ska det vara 15 eller 20 dB för att det ska vara oprocessat? Det går ju inte att säga.
Det är därför som allpassgrafen har kommit till. Den är hyfsat svår att förklara, men lätt att använda. Men jag ska göra ett försök att förklara den ändå.
Om man har ett filter som fasvrider olika frekvenser olika mycket men bibehåller alla amplituder har man ett allpassfilter. Om man tar en signal, vilken som helst, kör den genom filtret kommer vågformen att ändra sig (men det låter nästan likadant).
En signal som är "mastrad", dvs nivåmaximerad på bekostnad av topparnas utseende, har faslägena på de ingående komponenterna optimerade så att toppfaktorn blir så låg som möjligt. Det är hela syftet med processningen; att ta ner toppfaktorn så att man kan höja medelnivån.
Om man nu kör en sådan signal genom ett allpassfilter så kommer faslägena att hamna mindre optimalt och toppfaktorn kommer att stiga.
En signal som inte har faslägena optimalt (ur toppfaktorsänkande perspektiv) kommer att få ungefär samma toppfaktor.
Alltså, en signal som är toppfaktorminimerad kommer att få en högre toppfaktor om den körs genom ett allpassfilter. Det får inte en signal som inte har toppfaktorminimerats.
Vi har byggt en toppfaktorminimeringsdetektor!
Den finns i allpassgrafen i MasVis.
Och jag har ännu inte sett en toppfaktorminimerad inspelning som inte detekteras av den. Jag trodde inte att den skulle vara så bra som den är, men det är den. (duh, det är väl klart att den är så bra som den är...)
Så, man behöver inte veta hur stor toppfaktorn ska vara, MasVis visar om den har minskats. Och det är ju det man vill veta - om slutmixen har processats i nivåhöjande syfte. Det är ju loudness race i ett nötskal.
Nasjo skrev:Har du lust att lägga upp 2 bilder, en som inte är toppfaktorminimerad och ett riktigt dåligt exempel?
Nasjo skrev:Intressant! Hur gör man om jag vill kolla musiken på spotify? måste jag spela in låtarna till filer först? Och vilket program gör man det med lättast?
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster