Finns det idag några oförstörda fonogram?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Finns det idag några oförstörda fonogram?

Inläggav Nefilim » 2012-01-12 01:41

Komprimeringar, dynamikbegränsningar verkar vara standard idag,
så därför undrar jag om det produceras oförstörd musik idag?
Jag är såå jäkla trött på att i princip allt ska förstöras. Det börjar
gå så långt att man snart inte hör om produktionerna är förstörda.
Börjar lixom bli standard, så då finns ju en viss tillvänjningsrisk.
Men medelsvensson med sina miserabla anläggningar och MP3-spelare
bryr sig ju inte. Allt verkar ju produceras för att minimala högtalare
ska låta stort, och de flest tycker det låter så bra.
Och det som jag tycker är allra värst är ju när det lyssnas på
musik via mobiltelefonens inbyggda högtalare och man nöjer
sig med det....

Eller?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-01-12 01:48

näe finns det inte å kommersen äger :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-12 03:17

Du får hålla dig till välproducerad jazz.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-12 03:20

pLudio skrev:Du får hålla dig till välproducerad jazz.

Men jag har svårt för jazz. Jo, kan man kalla Jan Garbarec för
jazzkille? Han gillar jag. Norrmannen du vet. (Har säkert stavat hans namn fel).
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-12 13:53

Nefilim skrev:Men jag har svårt för jazz. Jo, kan man kalla Jan Garbarec för
jazzkille? Han gillar jag. Norrmannen du vet. (Har säkert stavat hans namn fel).
Ja det har du för det ska vara ett k och inte c. Det finns faktiskt en hel del mycket välproducerad musik. Ett exempel som inte är jazz: Renaud Garcia-Fons.

http://www.youtube.com/watch?v=hSIe4Nlv ... re=related

Jätte bra musik och dessutom tekniskt välgjort.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-12 19:15

Nefilim skrev:
pLudio skrev:Du får hålla dig till välproducerad jazz.

Men jag har svårt för jazz. Jo, kan man kalla Jan Garbarec för

Apropå norsk jazz borde du ge Nils Petter Molvær en chans, fast skivorna har inte så bra dynamik.

Har du hört Paul Motian? Lost in a Dream från 2010 är en bra inspelad live-skiva och lätt att tycka om.

Bild

http://user.faktiskt.io/pLudio/MasWeb/P ... am%20(2010)%20%5bECM%202128%5d/index.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-12 21:51

Full analysis
Bild

[url=http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Värmlands%20nations%20kör/Värmlands%20nations%20kör/index.html]Full analysis[/url]
[img]http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Värmlands%20nations%20kör/Värmlands%20nations%20kör/animation.gif[/img]
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-13 17:32

jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu
Bikinitider

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2012-01-15 13:43

celef skrev:jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu

Jag hade en plugin till min musikspelare (foobar2000) i datorn som gjorde en simpel analys av låten när den spelades så jag skulle kunna se om låten va dynamikkomprimerad. Efter ett tag insåg jag dock att jag stirrade mig blind på den och dömde låten med ögonen istället för öronen. Nu tar jag bara fram den ibland för att jämföra olika versioner. Vissa remastringar kan t.o.m låta bättre än originalet trots att vissa toppar kanske blivit klippta, främst för att originalet vart basfattigt eller på annat sätt torftigt.

Man ska inte bli för anal för då missar man poängen.
Motstånd!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-15 13:55

celef skrev:jag tycker ni har blivit lite väl anala på forumet, om det låter piss om en platta så leta inte felet alltid i skivans teknikaliteter, för ibland är det utvecklingen som har gått ifrån oss, moderna (unga) människor letar kvalitet på ett litet annat sätt än gamla gubbar, när jag var ung visade jag fingret till äldre, och jag tror det är just fingret dom visar oss just nu

Och vad gjorde farbröderna då? Inte höll de tyst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-16 17:41

Svante skrev:

Hejsan! Tycker inte att detta är en generationsfråga. Absolut inte. Men alla äldrre medborgare bryr sig inte om välljud. Det gör inte alla unga heller. Men en del äldre och yngre bryr sig om hur det låter när de spelar musik ellet tittar på Film/TV.

Men vad som hänt är att väljud inte är en konkurrensfråga mellan de olika kommersiella aktörerna. Detta är skillnaden. Alltså hur bolagen stora som små agerar.

Av olika skäl har de ändrat sitt beteende. Man vill inte hamna i nivåskugga på radio. Det är där de kännar pengar. Så bolagen är rationella varelser. Men enskilda konsumenter som vill lyssna aktivt hemma i sin egen anläggning drabbas. Detta gäller såväl unga som gamla.

Att påstå att detta är en generationsfråga är djupt felaktigt. Generationsfråga för bolagen möjlgitvis men inte för de som gillar att lyssna på musik hemma med hifi som målet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 19:29

Vi får fyllapå förråden med musik från audiofilbolagen, så länge.
Den som vet mest, tror minst.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 20:51

Kan någon instruera en noob lite? Vilket dynamiskt omfång (crest?) ska en skiva ha innan den kallas välproducerad och icke komprimerad? 10db? 20? Utan att veta så säger aldrig Masvis-dumparna något..
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 20:53

20dB tycker jag är ett bra mål. Eller närmare iaf.
Välinspelad hårdrock brukar ligga mot 15dB. Jazz, klassiskt och liknande runt 20dB.
Thx standarden stipulerar ju 20dB headroom.
Över 20dB är ganska ovanligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-01-17 21:13

Svante skrev:

Och vad hade de för det? :?:

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 21:15

Jäklar.. Det betyder att på välinspelat material bör man ha en stärkare med resurser nog att ge 8, och gärna 10 eller 15, ggr den använda medeleffekten för att klara dynamiska utbrott utan att komprimera?

Får nog se över maskinparken lite..*s*
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 21:17

+20dB motsvarar 100ggr effekten ;)

Så har du en förstärkare på 100w kan du inte använda mer än 1w i medel för att inte topparna skall klippa.

Men jag har låtar med en bit över 25dB. Då rasslar effekten iväg :D

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 21:47

adzer skrev:+20dB motsvarar 100ggr effekten ;)

Så har du en förstärkare på 100w kan du inte använda mer än 1w i medel för att inte topparna skall klippa.

Såklart..men en nolla hit eller dit..*s*

10ggr medeleffekt hade jag rett ut..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 21:52

Legion skrev:
adzer skrev:+20dB motsvarar 100ggr effekten ;)

Såklart..men en nolla hit eller dit..*s*

10ggr medeleffekt hade jag rett ut..

Finns två bra tumregler när det gäller effekt och dB.
Dubbler du effekten så får du +3dB. Tiodubblar du effekten så får du +10dB.
så:
1w = 0dB
2w = 3dB
10w = 10dB

Bra att ha i bakhuvudet :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-17 23:14

Men vi använder ju bara typ 1 - 2 Watt vid normalstark lyssning, så en 150 - 200 Wattförstärkare fixar nog biffen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 23:18

Ja absolut. De flesta högtalar har väl iaf 90dB känslighet paret så med 2w in och på 3m avstånd blir det kanske 85dB i medeleffekt på lyssningsplats. Högt nog för de flesta.
Men 200w gör man allt slut på utan större problem :D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-18 01:32

adzer skrev:Tiodubblar du effekten så får du +10dB.

2^10 = 1024 :-P

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 01:54

pLudio skrev:
adzer skrev:Tiodubblar du effekten så får du +10dB.

2^10 = 1024 :-P

Hehe

Faktum är att formeln är:
10*log(1000 / 1) = 30dB

Vilket ger oss att 1000w är 30dB mer än 1w.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-25 00:44

Legion skrev:Kan någon instruera en noob lite? Vilket dynamiskt omfång (crest?) ska en skiva ha innan den kallas välproducerad och icke komprimerad? 10db? 20? Utan att veta så säger aldrig Masvis-dumparna något..

Jo, det är just det de gör. Som första program i världshistorien adresserar det faktiskt precis det. (Det är inte ofta jag förhäver mig sådär, men jag tror faktiskt jag har rätt i det).

Du har helt rätt i att toppfaktorn (crest factor) ska vara vad den är, och förstås är det olika på olika musikstycken. Nu visar det sig väl att om man har en någorlunda normal mix av ljud (några instrument samtidigt) så blir inte toppfaktorn lägre än kanske 15 dB om man håller vantarna borta från slutmixen. Ofta blir det uppemot 20 dB och ibland ännu mer. De 8-10 dB som man ser hos en del produktioner går helt enkelt inte att få till utan processning av slutmixen.

Men, alldeles oavsett detta är det förstås frustrerande att man inte vet vad som är rätt. Allts ska det vara 15 eller 20 dB för att det ska vara oprocessat? Det går ju inte att säga.

Det är därför som allpassgrafen har kommit till. Den är hyfsat svår att förklara, men lätt att använda. Men jag ska göra ett försök att förklara den ändå.

Om man har ett filter som fasvrider olika frekvenser olika mycket men bibehåller alla amplituder har man ett allpassfilter. Om man tar en signal, vilken som helst, kör den genom filtret kommer vågformen att ändra sig (men det låter nästan likadant).

En signal som är "mastrad", dvs nivåmaximerad på bekostnad av topparnas utseende, har faslägena på de ingående komponenterna optimerade så att toppfaktorn blir så låg som möjligt. Det är hela syftet med processningen; att ta ner toppfaktorn så att man kan höja medelnivån.

Om man nu kör en sådan signal genom ett allpassfilter så kommer faslägena att hamna mindre optimalt och toppfaktorn kommer att stiga.

En signal som inte har faslägena optimalt (ur toppfaktorsänkande perspektiv) kommer att få ungefär samma toppfaktor.

Alltså, en signal som är toppfaktorminimerad kommer att få en högre toppfaktor om den körs genom ett allpassfilter. Det får inte en signal som inte har toppfaktorminimerats.

Vi har byggt en toppfaktorminimeringsdetektor!

Den finns i allpassgrafen i MasVis.

Och jag har ännu inte sett en toppfaktorminimerad inspelning som inte detekteras av den. Jag trodde inte att den skulle vara så bra som den är, men det är den. (duh, det är väl klart att den är så bra som den är... :roll: )

Så, man behöver inte veta hur stor toppfaktorn ska vara, MasVis visar om den har minskats. Och det är ju det man vill veta - om slutmixen har processats i nivåhöjande syfte. Det är ju loudness race i ett nötskal.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-01-28 13:14

Svante skrev:
Legion skrev:Kan någon instruera en noob lite? Vilket dynamiskt omfång (crest?) ska en skiva ha innan den kallas välproducerad och icke komprimerad? 10db? 20? Utan att veta så säger aldrig Masvis-dumparna något..

Jo, det är just det de gör. Som första program i världshistorien adresserar det faktiskt precis det. (Det är inte ofta jag förhäver mig sådär, men jag tror faktiskt jag har rätt i det).

Du har helt rätt i att toppfaktorn (crest factor) ska vara vad den är, och förstås är det olika på olika musikstycken. Nu visar det sig väl att om man har en någorlunda normal mix av ljud (några instrument samtidigt) så blir inte toppfaktorn lägre än kanske 15 dB om man håller vantarna borta från slutmixen. Ofta blir det uppemot 20 dB och ibland ännu mer. De 8-10 dB som man ser hos en del produktioner går helt enkelt inte att få till utan processning av slutmixen.

Men, alldeles oavsett detta är det förstås frustrerande att man inte vet vad som är rätt. Allts ska det vara 15 eller 20 dB för att det ska vara oprocessat? Det går ju inte att säga.

Det är därför som allpassgrafen har kommit till. Den är hyfsat svår att förklara, men lätt att använda. Men jag ska göra ett försök att förklara den ändå.

Om man har ett filter som fasvrider olika frekvenser olika mycket men bibehåller alla amplituder har man ett allpassfilter. Om man tar en signal, vilken som helst, kör den genom filtret kommer vågformen att ändra sig (men det låter nästan likadant).

En signal som är "mastrad", dvs nivåmaximerad på bekostnad av topparnas utseende, har faslägena på de ingående komponenterna optimerade så att toppfaktorn blir så låg som möjligt. Det är hela syftet med processningen; att ta ner toppfaktorn så att man kan höja medelnivån.

Om man nu kör en sådan signal genom ett allpassfilter så kommer faslägena att hamna mindre optimalt och toppfaktorn kommer att stiga.

En signal som inte har faslägena optimalt (ur toppfaktorsänkande perspektiv) kommer att få ungefär samma toppfaktor.

Alltså, en signal som är toppfaktorminimerad kommer att få en högre toppfaktor om den körs genom ett allpassfilter. Det får inte en signal som inte har toppfaktorminimerats.

Vi har byggt en toppfaktorminimeringsdetektor!

Den finns i allpassgrafen i MasVis.

Och jag har ännu inte sett en toppfaktorminimerad inspelning som inte detekteras av den. Jag trodde inte att den skulle vara så bra som den är, men det är den. (duh, det är väl klart att den är så bra som den är... :roll: )

Så, man behöver inte veta hur stor toppfaktorn ska vara, MasVis visar om den har minskats. Och det är ju det man vill veta - om slutmixen har processats i nivåhöjande syfte. Det är ju loudness race i ett nötskal.

Har du lust att lägga upp 2 bilder, en som inte är toppfaktorminimerad och ett riktigt dåligt exempel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-28 15:31

Nasjo skrev:Har du lust att lägga upp 2 bilder, en som inte är toppfaktorminimerad och ett riktigt dåligt exempel?

Här är exempel på inspelningar som jag VET att det inte har "mastrats" alls på:

Full analysis
Bild

[url=http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Värmlands%20nations%20kör/Värmlands%20nations%20kör/index.html]Full analysis[/url]
[img]http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Värmlands%20nations%20kör/Värmlands%20nations%20kör/0.gif[/img]

Full analysis
Bild

Här är en som jag själv försökte nivåmaximera, före och efter:
Full analysis
Bild

Här är en som inte verkar nivåmaximerad av U2:
Full analysis
Bild

Och här är en annan av U2 som definift är drabbad:
Full analysis
Bild

Här är en annan som MasVis ger god grund att anta att det har "mastrats" vilt på:

Full analysis
Bild

Tittar man på allpassgrafen finns det en tydlig korrellation med mastrat/omastrat och även med hur det låter.

Ursäkta långt inlägg...

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-01-29 04:00

Intressant! Hur gör man om jag vill kolla musiken på spotify? måste jag spela in låtarna till filer först? Och vilket program gör man det med lättast?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-29 11:10

Nasjo skrev:Intressant! Hur gör man om jag vill kolla musiken på spotify? måste jag spela in låtarna till filer först? Och vilket program gör man det med lättast?

Ja, man får spela in dem och vara medveten om att de dels har passerat en snålkodning (påverkar förvånansvärt lite) och på ganska många ljudkort en volymkontroll.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-02-07 00:22

Svante skrev:Ja, man får spela in dem och vara medveten om att de dels har passerat en snålkodning (påverkar förvånansvärt lite) och på ganska många ljudkort en volymkontroll.

Någon som kan tipsa om program som gör detta lätt?

Återgå till Skivrekommendationer